Permalänk
Medlem

Ibook

Ligger i startgroparna inför att köpa en ibook g4 12" men som bekant har den enbart 256 Mb i grundutförandet. Så nu undrar jag vad för typ av minne sitter i den? I specen står det bara PC2100 so-dimm men det finns ju en hel del olika att välja på. Applestore tar 1030:- för 256Mb extra så det känns inte riktigt som ett allternativ.

Kan även pasa på att fråga hur det är med garanti när du uppgraderar själv, samt svårigthetsgrad kontra att byta minne på en vanlig stationär?

Permalänk
Medlem

Det finns instruktioner (kanske tiil och med som film?) på apples sidor om hur man petar i minne.
< http://www.apple.com/support/ibook/doityourself/ >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Köp från macoteket.se , ingen garanti bryts eller något.

Permalänk
Medlem

Har ibooken en tom minnes plats eller måste jag köpa en 512 sticka?
Har även macoteket 10% studentrabatt?

Permalänk
Medlem

Numera är det nog 256 och en tom (kolla på applestore för säkerhets skull).
Förr var det två 128:or vilket var lite surt…
(Ett minne är "fast" och en plats kan man byta i som man vill)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

256+1 tom, det står väl t.o.m. på apple store?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Antog att det var så. Det som fick mig att tvila var när jag gick in på crusial och kollade deras minnen för ibook, där stod det att den bara hade 1 plats totalt.
Gick in och dubbelkollade och vist är det som ni säger 256+1 tom

Permalänk
Medlem

Ja, 1 ledig minnesplats, de 256 mb är fastlödda.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka minnen på tex. komplett och db.com som är kompatibla med ibooken? Deras priser ligger ju trots allt ca. 20% lägre en tidigare nämda macoteket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tindanos
Någon som vet vilka minnen på tex. komplett och db.com som är kompatibla med ibooken? Deras priser ligger ju trots allt ca. 20% lägre en tidigare nämda macoteket

De fungerar, se till att köpa rätt typ utav so-dimm också. hastighet och antalet pinnar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
De fungerar, se till att köpa rätt typ utav so-dimm också. hastighet och antalet pinnar.

Är det så lätt, tycker mig ha läst att det finns vissa minnen som ej fungerar med PPC arkitekturen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tindanos
Är det så lätt, tycker mig ha läst att det finns vissa minnen som ej fungerar med PPC arkitekturen?

Arkitekturen kräver inget speciellt, men minneskontrollen gillar inte buffrade minnen eller minnen med felkorrektion (ECC), och ej heller minnen med väldigt appart hastighet (annat än de vanliga CL2-3).
Så:
1.25" DDR PC2100 CL=2.5 UNBUFFERED NON-ECC DDR266

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Arkitekturen kräver inget speciellt, men minneskontrollen gillar inte buffrade minnen eller minnen med felkorrektion (ECC), och ej heller minnen med väldigt appart hastighet (annat än de vanliga CL2-3).
Så:
1.25" DDR PC2100 CL=2.5 UNBUFFERED NON-ECC DDR266

Tackar så mycket för det svaret. Med andra ord så borde tex. dessa minnen fungera bra.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=111892&cks=PRL
Hur är det med PC2700 minnen kan det skapa problem? På macoteket säljs 2700 minnen till ibooken (133 buss). Anledningen till frågan är att PC2700 minnena råkar vara lite billigare än 2100 på datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Dom minnena funkar bra. Jag köpte samma sorts modul fast 512M förra veckan till min iBook 12". Det är inga problem med att köra snabbare minnen heller.

Visa signatur

Don't be a dick.