Problem: Ofrivillig "power down"

Permalänk
Medlem

Problem: Ofrivillig "power down"

Jag har ett problem.

Ibland så kapas strömtillförseln till min dator, tidpunkterna är oregelbundna. Jag gissar att det har med nätagget att göra(överbelastning?), men jag vet inte. Tänkte se om jag kan få hjälp att felsöka.

* Problemet började uppstå efter att jag installerat ett nytt grafikkort (MSI GeForce 6800GT) samt en sticka på 512MB RAM. Jag bytte från ett GeForce 4200 Ti

* Systembeskrivning:
- Moderkort: ASUS A7N8X-X
- Biosversion: 1006
- AMD Athlon 3000+
- Nätaggregat: 450W nått ganska budgetmärke
- 2 Hårddiskar
- Hercules Muse 5.1 DVD
- 1GB RAM
- 1 CD brännare
- 2 CCFL (drar dom mycket kraft från nätagget?)
- MSI GeForce 6800GT

* CPU Temperatur: ca 50/60 (idle/full load) vet att detta inte är optimalt, men borde inte vara orsaken

Tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem

450w borde ju räcka. Men de beror på märket, har du Q-tek eller?

Visa signatur

AMD XP 3200+ | Abit NF7-S 2.0 | 1024 mb ram | Leadtek 6800LE @ 8x1.6 | 320 gb hdd

Permalänk
Medlem

heh - ja, kollade nyss - Q-Tec hette det. Rent spontant gissar jag att det inte är det bästa.

==================================================
Edit:

Tänka vad man kan lära sig genom att söka på forum. Ok, Q-tec nätagg leverar ostabila linor....sagt och gjort - nätagget är skit.

Kan jag tillfälligt öka vcore? och på så sätt klara mig genom några dagar?

Permalänk

Dra in till overclockers och köp ett nytt på en gång
Bara 5 mil ju

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog först provat att köra utan det nya minnet. Det är inte helt otänkbart att problemet ligger i din nya sticka.

Permalänk
Medlem

jag har ett q-tec 450 det är samma för mig nätagget suger helt enkelt köp nytt det ska jag göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New Player
Dra in till overclockers och köp ett nytt på en gång
Bara 5 mil ju

kanske blir det imorron då

Permalänk
Medlem

Jaha....ja tänkte inte på att du har satt i ett till minne oxo. Testa att köra utan de som Fogel70 sa. När jag satt i ett till minne så började min dator blåskärma och starta om men när jag ökade volten och bytte plats på minnerna så blev de bra (nästan). Den startar om ibland nu oxo om de är väldigt varmt på rummet så nu är de bara minneskylning som fattas.

Visa signatur

AMD XP 3200+ | Abit NF7-S 2.0 | 1024 mb ram | Leadtek 6800LE @ 8x1.6 | 320 gb hdd

Permalänk
Medlem

Re: Problem: Ofrivillig "power down"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanR
Jag har ett problem.

Ibland så kapas strömtillförseln till min dator, tidpunkterna är oregelbundna. Jag gissar att det har med nätagget att göra(överbelastning?), men jag vet inte. Tänkte se om jag kan få hjälp att felsöka.

* Problemet började uppstå efter att jag installerat ett nytt grafikkort (MSI GeForce 6800GT) samt en sticka på 512MB RAM. Jag bytte från ett GeForce 4200 Ti

* Systembeskrivning:
- Moderkort: ASUS A7N8X-X
- Biosversion: 1006
- AMD Athlon 3000+
- Nätaggregat: 450W nått ganska budgetmärke
- 2 Hårddiskar
- Hercules Muse 5.1 DVD
- 1GB RAM
- 1 CD brännare
- 2 CCFL (drar dom mycket kraft från nätagget?)
- MSI GeForce 6800GT

* CPU Temperatur: ca 50/60 (idle/full load) vet att detta inte är optimalt, men borde inte vara orsaken

Tackar för all hjälp

Har minnena olika timings??
Om så är fallet vilket RAS värde har de (finns att kolla i specificationerna på ditt minne).
Om felet inte ligger hos minnena så är det nog q-tec minnet som spökar. Men enkelt sagt så kan jag säga så här. AMD har sin delberäkningprocess i CPU'n chipset och ställer därför större krav på stabilt RAM-minne än ett Intel Pentium baserat system. Helst under 2.5 i CAS latency bör du ha. Kör du i Dual så bör minnena vara av samma typ, märke och timings för att fungera optimalt.

är det minnena som strular så märks det när du kör lite mer krävande saker. Får konstiga omstarter i dessa lägen med mera.

Är det nätaggregatet så behöver det inte alltid vara kopplat till prestanda. Det är bara att försöka dra så mycket ström ur nätagget som möjligt. Blir det omstart då så är det nog din PSU som spökar.

Hoppas du blev något klokare av mitt inlägg...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem: Ofrivillig "power down"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Har minnena olika timings??
Om så är fallet vilket RAS värde har de (finns att kolla i specificationerna på ditt minne).
Om felet inte ligger hos minnena så är det nog q-tec minnet som spökar. Men enkelt sagt så kan jag säga så här. AMD har sin delberäkningprocess i CPU'n chipset och ställer därför större krav på stabilt RAM-minne än ett Intel Pentium baserat system. Helst under 2.5 i CAS latency bör du ha. Kör du i Dual så bör minnena vara av samma typ, märke och timings för att fungera optimalt.

är det minnena som strular så märks det när du kör lite mer krävande saker. Får konstiga omstarter i dessa lägen med mera.

Är det nätaggregatet så behöver det inte alltid vara kopplat till prestanda. Det är bara att försöka dra så mycket ström ur nätagget som möjligt. Blir det omstart då så är det nog din PSU som spökar.

Hoppas du blev något klokare av mitt inlägg...

mm, klokare blev jag - men frågan är hur mycket.

Med stor sannorlikhet så har dom olika timings. Men hur kan jag kontrollera det?

det nya minnet är följande
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRCV400

det gammla vet jag inte, kommer inte ihåg

nu ska jag experimentera lite i BIOS, se om jag kommer nån vart

Edit:
Timings: 8/3/3/2.5