Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering

Hej
Kan någon hjälpa mig att hitta en passande dator för videoredigering.

Jag kommer använda programmet Adobe Premiere 7 och Avid express.
Något man måste tänka på?

/tack

Permalänk

Snabb processor och ram minne. Eventuellt bra grafikkort om du ska göra mer avancerade saker. Humm det va visst det viktigaste :).
Ska du bara redigera film?

Permalänk
Medlem

Japp det var tänkt så Ska man ha dubbla processorer ? typ Xeon eller Operton ?

Permalänk
Medlem

Dubbla processorer är nog ett måste om du vill ha ett bra workflow. Xeon är väl att föredra nästan, men Opteron är verkligen ingen dålig processor det heller, finns ju en del mer modeller också, så man kan ju anpassa sitt behov efter budget...

Sen så är ju ett bra videoredigeringkort en vital del också som du säkert vet, så där är det värt att slänga ut några extra slantar på något riktigt bra. Sedan så behöver du omkring 1-2 gb ram, det beror helt på om du kanske t.ex. har After Effects uppe samtidigt som Premiere osv...

Permalänk
Medlem

är inte ddr2 rekommenderat när man håller på med sånt? jag menar man behöver väl massa bandbredd inte så mycket snabbhet i minnena?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

tackar!
ok hade tänkt mig ett paket utan skärm, runt 8000 - 14000 klassen. Måste man lägga ut mer pengar?

Permalänk

Snabba diskar, ev RAID?
Det blir ju en del data som skall läsas,skrivas och kopieras till diskarna. En RAID5 baserad på 5-8st hygliga diskar är nog inte att förkasta i ditt fall.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

det blir tyvärr lite magert under 15k, men det går väl? Undrar då, är det verkligen värt att skaffa lägsta dual i jämförelse mot en bättre single?

Permalänk

Jag rekommenderar Xeon, att DDR2 alltid är bättre är någon myt, vissa minnen passar bättre till vissa processorer.
Du ska även ha som någon ha ca 2gb RAM, kör som Nome säger, RAID.
Köper du moderkort som stöder Dual mode, så utnyttja Dual mode minnen.
Perfekt om du hittar ett moderkort som har 4 RAM slots + stöd för Dual.
Köp då 4 x 512mb Stickor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inphra
det blir tyvärr lite magert under 15k, men det går väl? Undrar då, är det verkligen värt att skaffa lägsta dual i jämförelse mot en bättre single?

Skulle nog säga att du hellre ska skaffa dual. Det är bättre i nästan alla anseenden när det gäller arbetsstationer. Dock ska du nog inte sjunka för lågt i priserna...