Vad använda istället för Iframe?

Permalänk
Medlem

Aspen.. Det snackas om att iframe inte stödjs av Firefox.. Men de flesta (utom jag) säger att det funkar i Firefox.

Hur fixar man så att det funkar med iframes då? Jag har ju senaste versionen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Finns det någon anledning till att man inte bör använda iframes?

De försvårar för bokmrken. De gör det svårare att debugga kod. De ger onödiga begränsningar.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

http://exscape.org/iframetest/

Ser ni inte den mörkare gråa rutan där?
Funkar då fint för mig, FF 0.8 som sagt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Joo, jag ser den!

Men skumt... inte funkat tidigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard

Firefox stödjer inte det. Eller kanske inte alla versioner.

Det var ju märkligt, eftersom jag har använt Firefox för att titta på sidor med iframes åtskilliga gånger...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

De försvårar för bokmrken. De gör det svårare att debugga kod. De ger onödiga begränsningar.

Biten med bokmärken kan jag köpa. Biten med att debugga koden är ju kodarens problem.
Vad är det för begränsningar du syftar på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Vad är det för begränsningar du syftar på?

Man måste hålla sig innanför vissa ramar. Den är inte flexibel på samma sätt som en div. Det är också svårare att få kod att interagera mellan ramar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det 'r inte svårt att använda php, men det tar onödig prestanda och innebär extra säkerhetsrisaker, plus att det ofta blir svårare att debugga kod.
Själv använder jag bara php när det behövs - "rätt verktyg för rätt joob"

Nåja, jag håller väl inte med på alla punkter där, möjligtvis den första, men i övrigt är det väl mest en fråga om smak.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Nåja, jag håller väl inte med på alla punkter där, möjligtvis den första, men i övrigt är det väl mest en fråga om smak.

Smak? Om man inte kan PHP bra så är en säkerhetsrisk.
Det blir också ofta svårare att debugga html-koden när den genereras av php än om man har skrivit den själv.
Och att de tar extra prestanda ä'r det inte heller någon tvekan om. Så vad du menar handlar om smak vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Smak? Om man inte kan PHP bra så är en säkerhetsrisk.
Det blir också ofta svårare att debugga html-koden när den genereras av php än om man har skrivit den själv.
Och att de tar extra prestanda ä'r det inte heller någon tvekan om. Så vad du menar handlar om smak vet jag faktiskt inte.

Smak, förutsatt att man är säker på vad man gör då, ifall det ska vara så explicit. Att det skulle vara svårare att debugga htmlkod som är genererad av php förstår jag inte alls, det är ju du som bestämmer hur den ser ut, inte sant? Och vad gäller prestandan så är jag beredd att hålla med dig på den punkten, men jag vet även att utvecklingstiden är viktigare än kostnaden på hårdvara i vissa fall. Till och med de flesta jag har varit med om.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-

<?php if ($_GET['page'] != '') { include($_GET['page'] . '.php'); } else { include('main.php'); } ?>

Det där ser trevligt ut, men du får göra det lite säkrare.

<?php if ($_GET['page'] == "tillåtensida1" || $_GET['page'] == "tillåtensida2") { include($_GET['page'] . '.php'); } else { include('main.php'); } ?>

Permalänk
Citat:

Att det skulle vara svårare att debugga htmlkod som är genererad av php förstår jag inte alls, det är ju du som bestämmer hur den ser ut, inte sant?

Det beror väl lite på, gör man enklare saker som ovanstående så är det väl inte några större problem, men gör man det krångligare så kan det bli svårare att debugga, jag skulle till exempel inte använda ett CMS för en femsidorssajt.

Citat:

Och vad gäller prestandan så är jag beredd att hålla med dig på den punkten, men jag vet även att utvecklingstiden är viktigare än kostnaden på hårdvara i vissa fall. Till och med de flesta jag har varit med om.

Jo, har masn inte så hör belastning så kanske det kvittar. Det tar inte mycket längre tid att kopiera klistrain än att lösa det med php.

Visa signatur