Permalänk
Medlem

Fel på Toshiba

Jag har en Toshiba 1805-s204. För några veckor sedan började den att hänga sig lite nu och då. Ibland när den hängt sig ville den inte starta om. Man tryckte på power och powerdioden började att lysa, men datorn var helt tyst.
Försökte man X antal gånger och drog ur sladden lite nu och då så gick den ibland igång. Men då kom man oftast bara så långt som till menyn för bootalternativ. Valde man vanlig boot klagade den på att det inte fanns någon bootdevice.
Oftast bootade den windows normalt då om man valde att boota från cd!
När den väl startade så var massvis med filer korrupta. Nu på senare tid har den lyckas strula till systemfiler, så jag vill hitta en lösning före jag installerar om windows.
Jag har inget batteri i datorn. Har testat minnet och det verkar fungera fint.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Låter som om hårddisken är trasig/på väg att krascha.

Annars är standard tipset att sätt flasha till senaste BIOS samt sätta det till factory defaults. http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Jo jag har misstänkt hårddisken ett tag, men den kan ju inte göra att datorn vägrar starta när man trycker på power.
Hittade inte någon BIOS flash för 1805-serien på deras sida. Ska leta vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade också bara 1800-204 kan det inte vara den? Där fanns det ett BIOS från 2002-11-18. Jag tror inte det är någon fara om det är fel eftersom man inte kan flasha med fel BIOS. Den kollar alltid BIOS filen innan den flashar så att den matchar.

Har du ett Ali ljudkort och ett Trident grafikkort så är det med 99% 1800-204 som du ska ta.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Det är inte samma. Minnet, hårddisk och lite annat skiljer. Ser dock lika dan ut på utsidan.
Har dock Ali och Trident i bägge.

Du är säker på att det inte går att flasha fel BIOS?

Edit: Hittade uppdateringar på
http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/su/su_sc_modItemList....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade att flasha en Tecra 8200 med BIOS från Tecra 9000 och det gick inte iaf. Tecra 8200 bör vara ungefär lika gammal som din dator (har också Trident grafikkort).

Ta inte ner några filer från www.toshiba.com Amerikanska Toshiba har lite skumma egna uppdateringar. Ta antingen från min tidigare länk eller från www.toshiba.de

Ser ut som om det är samma BIOS på den amerikanska sidan iaf. Ta inga drivrutiner därifrån bara.

Vilken BIOS version har du idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har tyvärr datorn 120 mil härifrån, så jag kan inte kolla. Men jag köpte den begagnad av en lirare som inte kunde så mycket om datorer, så jag utgår från att det är nån av de första.

Visa signatur