Copyswede stämmer Jens of Sweden

Permalänk
Hedersmedlem

med det är fortfarande du som betalar ju!.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Fattar inte att företagen aldrig blir nöjda någon gång.. ta tex sony.. de äger skiv och filmstudios..
Sen tillverkar de CD/DVD-Brännare och säljer dessutom tomma skivor som vi kan bränna på och sen klagas det över att det "bränns så mycket"
De får skylla sig själva...

Detta är ännu ett steg i idiotins riktning när man hoppar på någon i slutet på ledet... Stäm de faktiska tillverkarna då.. men då blir det inget minne i mobilen heller..

aaarghhh ,,, orkar inte mer!!!!!!!!

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

snart får man betala för att man har öron.

Jag menar, jag KAN ju råka höra copyrightskyddat material.... utan att betalt för det.

och köper du en dvdfilm - ja, då kommer det att vara olika priser, beroende på hur många man är i familjen som ska kolla. Plussa på för grannarna och några kompisar - du KAN ju tänkas låna ut filmen/låten.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk

Haha MaLo verkar som att ingen läser dina poster

Men tycker lite löjligt att betala avgifter nu, de skulle som sagt redan fixat det när första inspelningsbara apparaterna kom, om den där organisationen fanns då

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

stå på dig flensjens

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt gå med på att betala om jag var Jens! Dock under följande villkor;

En utredning måste göras som visar på vilken annan utrustning som varje enskild kund använt sig av vid denna ohyggliga piratkopiering;

För att ta ett exempel:

Jag laddar hem en låt från DC, sparar på min hårdisk och för den senare över till min Jens Of Sweden spelare.

Företag som då har hjälpt mig att piratkopiera;

Spray (ISP)
Zyxel (Modemet som hjälper mig att kabla hem den piratkopierade låten)
Maxtor (Hårdisken som denna mp3 låt lagrats på i väntan på överföring till mp3 spelare.)
Microsoft (Den mjukvara som möjligjort mitt kopierande till mp3 spelare)
Intel (Datorn skulle väl inte fungera utan min CPU och processor..)

Igentligen Telia också... för jag använde mitt Telia abonnemang när jag beställde både mitt spray internet och sjävla datorn.

Och en lokal datorbutik.. jag tappade bort orginal USB kabeln till min JoS... köpte en ny där. Den kabeln har ju hjälpt att slanga musiken...!

osv...

Lycka till med denna Copyswede..! Vilket jävla skämt!

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ
Musikerna har ju faktiskt upphovsrätt till sin musik........girigt eller ej......

Det är ju bara det att "JOS" inte kränker deras upphovsrätt överhuvudtaget..........

Snarare att musikbolagen som har upphovsrätten till artisternas musik och gör vad dom vill för att stämma någon för minsta lilla för att tjäna några extra kronor. Och tro då inte att artisten får några pengar :).

Och jag glömde nästan den bästa delen, vill musikbolagen ha en lagändring så får dom det av regeringen! Dom har en större makt än många tror

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har haft skatt på kassett och videoband i många år så vad är skillnaden med MP3 spelarna? och nej ingen bryr sig om vad jag säger men det kan bero på att folk inte tar en teddybjörn på allvar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Alltså, om de andra tilvlerkarna betalar så ska ju JOS också betala så klart, sen om något företag ska betala öht är en annan fråga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Jag skulle lätt gå med på att betala om jag var Jens! Dock under följande villkor;

En utredning måste göras som visar på vilken annan utrustning som varje enskild kund använt sig av vid denna ohyggliga piratkopiering;

För att ta ett exempel:

Jag laddar hem en låt från DC, sparar på min hårdisk och för den senare över till min Jens Of Sweden spelare.

Företag som då har hjälpt mig att piratkopiera;

Spray (ISP)
Zyxel (Modemet som hjälper mig att kabla hem den piratkopierade låten)
Maxtor (Hårdisken som denna mp3 låt lagrats på i väntan på överföring till mp3 spelare.)
Microsoft (Den mjukvara som möjligjort mitt kopierande till mp3 spelare)
Intel (Datorn skulle väl inte fungera utan min CPU och processor..)

Igentligen Telia också... för jag använde mitt Telia abonnemang när jag beställde både mitt spray internet och sjävla datorn.

Och en lokal datorbutik.. jag tappade bort orginal USB kabeln till min JoS... köpte en ny där. Den kabeln har ju hjälpt att slanga musiken...!

osv...

Lycka till med denna Copyswede..! Vilket jävla skämt!

... mus och t-bord från logitech, nätverkskabel från classe osv. osv.

Listan kan göras lång.

Som sagt, lycka till!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Intressant att det blev just JoS som CopySwede går på.
Verkar dålig fingertoppskänsla från CopySwede, JoS har allt att vinna på att bli upprörda och ställa sig på konsumenternas sida, speciellt nu när Jens har varit ute i blåsväder är gratis PR inte fel..

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Haha, alla ni som någonsin har fått en bil eller cykel stulen, STÄM VÄGVERKET! Det är ju trots allt dem som tillgodoser vägar för stulna bilar att färdas på!

PS: Tycker det är trevligt att ni har lite såna här lite mer politiska nyheter, uppmuntras!

Permalänk
Medlem

Jos blåser ju konsumenter genom att ta ut enorma vinster på produkter de köper billigt och säljer svindyrt. Sedan kan ju lagen diskuteras......
Nä, Om det är generellt så att avgiften betalas av andra så får JOS betala de med. Alla eller ingen!

Nä, in i skamvrån med er JOS!
Skulle det vara ett företag som själva kommit på produkten och sålde den till rimliga priser så skulle jag förstå. Men det är sådana som JOS som förstör för de andra tillverkarna.

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

Ni kunde ha varnat för musiken på länken

Kul med en annorlunda nyhet

Permalänk
Permalänk

Dårar betala inte !!! stå på dej JOS

Visa signatur

Pentium 2,8. @ 3000 Mhz 2XMaxtor 200 gig DDR 333/768mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimpus
Jos blåser ju konsumenter genom att ta ut enorma vinster på produkter de köper billigt och säljer svindyrt. Sedan kan ju lagen diskuteras......
Nä, Om det är generellt så att avgiften betalas av andra så får JOS betala de med. Alla eller ingen!

Nä, in i skamvrån med er JOS!
Skulle det vara ett företag som själva kommit på produkten och sålde den till rimliga priser så skulle jag förstå. Men det är sådana som JOS som förstör för de andra tillverkarna.

Smart kille som inte fattar att många företag köper ofärdiga (och färdiga) produkter och sätter sitt varumärke på dem. Tror du MS tillverkar allt i Xboxen? Volvo allt i deras bilar? Nike allt till deras skor? Etc etc....

Det har för övrigt ingenting med nyheten att göra. Mitt tips är att ingen betalar kassettavgift för mp3-spelare. Sen beror det väl på vad avgiften är på för mp3-spelare.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Inaktiv

Lagtexten finns i §26k i Upphovsrättslagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Anledningen till att inte flashminne och andra saker som KAN innehålla upphovsrättsskyddat material är att de inte är särskilt ägnade åt det som ju t.ex. en mp3-spelare är. Min juridiska bedömning efter att kort ha återupplivat minnet från seminarerna om privatkopiering är att Copyswede har rätt till ersättning.

Paragrafen är lite ålderdomligt formulerad eftersom den pratar om antalet möjliga upptagningsminuter vilket kan vara väldigt mycket på digitala media.

Ersättningen är max 6 kronor per enhet vilket köparen borde kunna betala då det är en försumlig del i totalkostnaden.

Ska bli intressant att se domstolens resonemang. Jag svarar gärna på frågor om detta. Jag har inriktat mig på upphovsrätt (men främst varumärken) i min juridiska utbildning vid Uppsala.

Permalänk

Alla Antipirat byråer är styd av musik/film industri mafian

Sänk priset så säljer ni mer och pirat kopieringen kommer att minska...

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Jag håller med dom som förespråkar grovt våld mot copyswede och dess likar att dom skulle tillföra artisterna något tror jag inte ett smack på, varken ekonomiskt eller legitimt.
Den här sortens företag är bara en modern form av maffia.

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på med bara kassettskatt..

Toppdownloadade låtar får mest av pengarna... men man kan även se till att artisterna som är nya och ligger längst ner i listorna också får ersättning.

Gäller "bara" för artisterna att se till att de finns tillgängliga på P2P nätverken.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Ur http://www.copyswede.se/default.asp?P=871
Fakta om privatkopieringsersättningen

I upphovsrättslagen finns bestämmelser om ersättning för privatkopiering (s.k. kassettersättning). Ersättningen är en kompensation till tonsättare, skådespelare, musiker, författare, producenter och andra rättighetshavare som påverkas av att privatpersoner enligt lagen får kopiera musik och annat upphovsrättsligt skyddat material för enskilt bruk. Enligt lagen skall ersättningen betalas av de företag som importerar eller tillverkar de produkter som används för sådan kopiering. Typiska produkter, som det idag betalas kassettersättning för, är bl.a. vanliga video- och ljudkassetter, CD-R/RW-skivor, DVD-R/RW-skivor och MP3-spelare med inbyggt minne.

tja

1. mp3er spelaren kopiera ej
2. många CD skiver har copyskydd även om man har rätt att kopiera till sig själv.

/va händer om man säljer mp3er spelare utan minne men som man kan köra typ externa minne typ MMC, SD m.m

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem

Tycker det är en massa som kräver pengar av jos just nu

Visa signatur

2800+@3200+ - 2x 512mb 3200 samsung - club3d 9800pro 128mb - A7N8Xdeluxe gd - Antec sonata

Permalänk
Medlem

Stoffe det är för att de är avundsjuka på att JoS gör så grymma spelare att de vill få dem i konkurs

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Men 6kr är ju inte så blodigt. Bara panta en 4kr Cola PET och två halvliters.

Ännu en grej i kriget mot piratkopieringen. Blir riktigt intressant hur det här yttrar sig
framåt i tiden med la grande-vad-det-nu-hette-nånstans.

Permalänk
Medlem

Det borde ju vara lagligt att kopiera då? man betalar ju olika avgifter
nä fyfn för sånna här maffiametoder!! ush

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Hauk du glömde moderkortstillverkaren och minnena, nätagget, och ljudkortet!

Permalänk

Jag är lite kluven inför det här. Anledning till att vi betalar den skatten är för att vi har starka lagar om att vi får kopiera för enskilt bruk här i Sverige. Detta är inte någon piratkopieringsskatt utan är till för att tillgodoställa media-industrin för våra väldigt konsumentvänliga lagar i denna frågan.

För att tillåta den kopiering som idag är laglig för eget bruk så är denna skatten lite av ett måste och är därmed något jag är för.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rysstjoff
Snarare att musikbolagen som har upphovsrätten till artisternas musik och gör vad dom vill för att stämma någon för minsta lilla för att tjäna några extra kronor. Och tro då inte att artisten får några pengar :).

Och jag glömde nästan den bästa delen, vill musikbolagen ha en lagändring så får dom det av regeringen! Dom har en större makt än många tror

99% självsäker på att microsoft på egen hand har betydligt mer att säga till om i Sverige än alla skivbolag i hela världen......
Microsoft med partners bidrar visserligen inte till någon igentlig tillväxt precis som musikbranschen men är förjävliga på att få pengarna att snurra i systemet och anställa folk samt sätta folk i arbete.........

Musikbolagen kan på sin höjd få ett modernt "Ebba grön" att sjunga "Skjut persson".......

Heja "JOS"!

Med den definitionen för försäljning av material som kan användas för att kopiera så måste vi ju genast belägga papersindustrin med Kr påslag!
Tänk på alla böcker som kan bli kopierade!!!!!

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det är privatkopieringen och inte piratkopieringen som artisterna ersätts för i och med kassettavgiften. Det är skillnad; den ena är lagstadgad medan den andra är förbjuden. Se lagtexterna som har länkats till i tråden.

Personligen förstår jag inte varför den avgiften finns över huvud taget. Artisterna har fått betalt i och med skivköpet, och viss privatkopiering är tillåten. Varför ska de då ersättas för att folk utnyttjar sin rätt att privatkopiera? I fallet mp3-spelare är avgiften extra omotiverad eftersom man faktiskt måste kopiera musiken om man vill kunna spela den i sin mp3-spelare. Har man en gång köpt musiken borde man kunna avnjuta den på vilket sätt man vill utan att betala ännu mer för den.

Att avgiften på digitala media dessutom drabbar användare som vill använda dem till annat, t ex linuxdistar eller säkerhetskopiering, är inte heller något som bidrar till att göra den rättvis. Jag tycker att kassettavgiften borde inkluderas i priset på originalskivan istället. På så vis får man en rättvisare fördelning, ett smidigare system och det drabbar inte "oskyldiga".

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?