Varför stänger SP2 av nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

Varför stänger SP2 av nätverkskortet?

Sitter här på en internet supp o dagarna i ända frågar jag.. "har du lagt in sp2?" sen aktiverar jag nätverkkortet.

Detta kan hända efter att kund haft sp2 i datorn i över en månad och helt plötsligt avvaktiverar windows nätverkskortet.

Nån som har en aning varför? är bra sugen på att veta.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Vad menar du?

Förstår inte alls.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är svårt att förstå? Han säger att NIC:et inaktiverades en månad efter installation av sp2. Varför det gör detta är dock något som jag själv inte har upplevt eller kan ge någon förklaring till.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Jag har själv SP2 men har hur många kunder som helt som ringer och örsar om att dom inte kommer ut på internet.

Då har nätverkkortet avvaktiverats pga sp2.
O de jag undrar är just det.. varför sp2 gör som det gör.
jag har själv heller upplevt detta fenomen personligen. så om NÅN kan ge mig nån form av insikt till VARFÖR det gör så här.

Enda teorin jag har hitils är att sp2 totalt låser datorn vid virusintrång.. Men den teorin håller inte långt då jag haft kunder som har brandväggar, antivirus o hela paketet o helt plötsligt.. Poff.. nic avvaktiverat

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Jag har själv SP2 men har hur många kunder som helt som ringer och örsar om att dom inte kommer ut på internet.

Då har nätverkkortet avvaktiverats pga sp2.
O de jag undrar är just det.. varför sp2 gör som det gör.
jag har själv heller upplevt detta fenomen personligen. så om NÅN kan ge mig nån form av insikt till VARFÖR det gör så här.

Enda teorin jag har hitils är att sp2 totalt låser datorn vid virusintrång.. Men den teorin håller inte långt då jag haft kunder som har brandväggar, antivirus o hela paketet o helt plötsligt.. Poff.. nic avvaktiverat

Vart jobbar du?
Jag som du, har kunder som har installerat Sp2 och inte kommer ut på nätet efter det pga NIC'et är deaktiverat.
Men har inte haft någon som har haft det problemet efter 1 månad. (men har haft MÅNGA). Ofta så är också PPPOE uppkopplingar innblande, och också många Realtek NIC.
Vet inte om det är pga det är vanliga NIC och uppkopplingar här dock..

Det med virus tvilar jag mycket på, då det ofta händer precis efter installationen av SP2. Skulle gissa på att firewallen konfigruerar något, och att NIC'et måste vara avstängt eller nått.. Eller att NIC'et faktiskt stängs av under installationen, och inte blir aktiverat efter det.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar man det (nätverkskortet/NIC:et)? Jag har samma problem med en dator här hemma, kanske har hittat lösningen?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på twenty4help i ljusdal.
jo det BRUKAR ju hända direkt efter installen. Men för en del sker det flera veckor efter installationen av sp2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det låter som en bugg.
Antagligen är det väl någon sorts grej som utlöses när man gör nåt speciellt,
använder nån port, nåt protokoll, nån adress, you name it.

"OJ! Han använde I/O-adress 0x3294938! DET kan vi inte tillåta!
*stänga av* Ahhh..."

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Hur aktiverar man det (nätverkskortet/NIC:et)? Jag har samma problem med en dator här hemma, kanske har hittat lösningen?

Högerklicka på My Computer, välj Manage, och så device manager. Välj NIC'et i listan, högerklicka och välj Activate.

Citat:

Jag jobbar på twenty4help i ljusdal.
jo det BRUKAR ju hända direkt efter installen. Men för en del sker det flera veckor efter installationen av sp2

Okay, då så. Inte samma ställe som jag då

Visa signatur

- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

blir galen.. tror jag fått lätt 20 pers med samma prob idag.
ska fan ringa sp2 supporten själv och fråga dem jävlarna vad dom har ställt till med.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

blir galen.. tror jag fått lätt 20 pers med samma prob idag.
ska fan ringa sp2 supporten själv och fråga dem jävlarna vad dom har ställt till med.

Välkommen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så du sitter på sp2 suppen?
är det du som ger de knepiga svaren till kunderna jag får tillbaka din buse

Visa signatur

Permalänk
Citat:

så du sitter på sp2 suppen?
är det du som ger de knepiga svaren till kunderna jag får tillbaka din buse

Ja, det gör jag nog. Fast inte i Sverige, så jag har förhoppningsvis inte skickat några till dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok
nu får du gnata på dina medarbetare om va fan sp2 gör detta då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att en ISP-support iaf kollar att nätverkskortet är aktiverat får man se som en framgång iaf. Har ringt in hur många som helst där ISP-supporten inte ens har kollat det utan de hör XP och SP2 och sedan skickar de vidare till SP2 supporten. Om vi nu bara ISPerna skulle sluta skylla på brandväggen i SP2 när det egentligen är deras utåldriga F-secure-paket som de skickar med eller modemet det är fel på (ta gärna åt er Glocalnet, Telia, Tiscali och Spray!!!!). Fan va bra om de slutade med PPPoE eller utbildade sin personal på hur saker å ting fungerar å inte direkt skyller ifrån sig.

Fast ibland är det roligt att höra att kunderna kommer byta bolag för att de anser att deras nuvarande ISP-support är inkompetent när vi fixar kundens bekymmer med att aktivera nätverskortet

/simm
som tyvärr arbetar på SP2-supporten :/

Visa signatur

/simm
Ex SP2-telefonist

Permalänk
Medlem

Håller helt med simm!
Om ISP's kunde kontrollera om NIc'et är aktiverat skulle underlätta en hel del för alla.
Och vi gillar inte F-Secures uråldriga säkerhetspaket!

/En till på SP2 support

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simm
Att en ISP-support iaf kollar att nätverkskortet är aktiverat får man se som en framgång iaf. Har ringt in hur många som helst där ISP-supporten inte ens har kollat det utan de hör XP och SP2 och sedan skickar de vidare till SP2 supporten. Om vi nu bara ISPerna skulle sluta skylla på brandväggen i SP2 när det egentligen är deras utåldriga F-secure-paket som de skickar med eller modemet det är fel på (ta gärna åt er Glocalnet, Telia, Tiscali och Spray!!!!). Fan va bra om de slutade med PPPoE eller utbildade sin personal på hur saker å ting fungerar å inte direkt skyller ifrån sig.

Fast ibland är det roligt att höra att kunderna kommer byta bolag för att de anser att deras nuvarande ISP-support är inkompetent när vi fixar kundens bekymmer med att aktivera nätverskortet

/simm
som tyvärr arbetar på SP2-supporten :/

Haha, är det så i Sverige också?
Här har vi Telenor, och skulle kunna berätta hur många skräck exempel som helst, men kommer inte att göra det
Trevligt med en medarbetare på forumet då
Du har inte MSN eller nått? Annars får jag väl ta och söka efter dig i databasen

Edit: WTF. Flera??? Va kul!
Btw, ni har inte problem med Norton IS då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jodå, lite problem med NIS har vi allt...men inget som en ominstallation inte löser

/simm

Visa signatur

/simm
Ex SP2-telefonist

Permalänk
Medlem

en isps supports egentliga uppgift är ju att se till att uppkopplingen fungerar.. inte ordna krångel med datorerna.. men jag är snäll supp tekniker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

visst. men ett snabbt sätt att se vad för ip kunden får (dvs om denne får nått överhuvudtaget) är att köra en ipconfig, som svarar på 3 frågor direkt.

1. Är nätverkskortet igång? (om inte, aktivera nätverkskortet)
2. Får kunden ett 169.x.x.x ip? (isf blockar något kunden)
3. Får kunden ett "riktigt" ip? (då ligger problemet oftast hos spyware/virus)

Detta skulle göra kunderna mer nöjda med sin ISP om det löstes redan där.

/simm

Visa signatur

/simm
Ex SP2-telefonist

Permalänk
Citat:

Jodå, lite problem med NIS har vi allt...men inget som en ominstallation inte löser

/simm

Okay, nu vet jag vem du är iallafall Tog lite tid bara.

Citat:

en isps supports egentliga uppgift är ju att se till att uppkopplingen fungerar.. inte ordna krångel med datorerna.. men jag är snäll supp tekniker

Tja, det fungerar ju inte om NIC'et inte fungerar?
Iofs så fungerar det fram till datorn då, så man kanske inte ska klaga. Problemet är att många ISP'er skickar vidare folk utan att det är ett problem med software. Det är ofta ISP'ns problem, och dom orkar inte lösa problemet, och skickar det vidare.
Kan säga att ifrån vissa ISP'er får vi folk med Windows 95, som ISP'n har sagt att det är pga Service Pack 2 han/hon inte kommer ut på nätet.
Dom frågar om du har SP2 installerat, och har dom det, blir dom skickad vidare.

Men du låter som en bra support person, för att vara hos en ISP

Edit:

Citat:

visst. men ett snabbt sätt att se vad för ip kunden får (dvs om denne får nått överhuvudtaget) är att köra en ipconfig, som svarar på 3 frågor direkt.

1. Är nätverkskortet igång? (om inte, aktivera nätverkskortet)
2. Får kunden ett 169.x.x.x ip? (isf blockar något kunden)
3. Får kunden ett "riktigt" ip? (då ligger problemet oftast hos spyware/virus)

Detta skulle göra kunderna mer nöjda med sin ISP om det löstes redan där.

/simm

Nr 3, om kunden har en riktig IP adress kan det mycket riktigt vara spyware/virus, fast vi brukar skylla på lite olika firewalls Disablar vi firewallen, brukar det fungerara. (Inte Win FW)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

problemet med ipconfig
1. gamlingar kan fanemig inte stava ipconfig
2. får k en 169 adress... ispn jag sitter hos använder pppoe så kunden får inge nån ip fören den är ansluten.

Om nån stöter på varför sp2 avvaktiverar nic så kan dom gärna skriva här.. inte en jävel på supporten där jag jobbar har en aning

Visa signatur

Permalänk

Okay, gamla folk har problem med IPconfig, men använder din ISP PPPOE, så får du ju ett felmeddelande..
Dock kommer jag inte ihåg det riktigt nu Men när dom säger det, så vet jag direkt att det är nic'et som är disablat. Så länge du inte får 678 under en PPPOE uppkoppling, så är det oftast ganska lätt att lösa.
678 får kunden när man inte får kontakt med modemet, dvs ofta pga virus/spyware/firewall. Men också vanliga orskar är att modemet helt enkelt slutat fungera (något inte ISP'erna kollar nu efter SP2 kom)

Men kan kolla lite om varför NIC'et blir disablat, men skulle gissa att det blir avslaget under installationen av SP2 för att det inte ska komma virus osv. Har dock ej varit med om att det har tagit 1 månad för NICet att bli disablat. Inte kunden som TROR han har installerat SP2 tidigare då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

visst kunden kanske tror att han installerat det för länge sen..
en del påstår sig nämligen haft sp2 i typ 2 år eller nåt

Men en del folk som har någolunda koll som vet med sig att dom lagt in sp2 för nån månad sen.

Men de flesta har nyss lagt in det

Visa signatur

Permalänk
Citat:

visst kunden kanske tror att han installerat det för länge sen..
en del påstår sig nämligen haft sp2 i typ 2 år eller nåt

Men en del folk som har någolunda koll som vet med sig att dom lagt in sp2 för nån månad sen.

Men de flesta har nyss lagt in det

Okay, får du fel 769 när du försöker koppla upp med PPPOE så är felet att NICet inte är aktiverat.

Annars så är det som du säger, när man frågar om du haft SP2 installerat länge. Tja, något år iallafall...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter på någon annan av sveriges största supporter avdelningar och vill bara passa på att ge telias support en känga; sämre support får man fan leta efter.

Tex så fick jag en kund där telia berättade att han var tvungen att ominstallera nic:et eftersom hans adsl modem inte fungerade. Till saken hör att kunden hade ett modem med usb anslutning...

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

jag har SP2 och har inte fått min NIC avaktiverad, vill bara fråga en sak gör sp2 så att internet:en blir snabbare för i sp1 var dåligt speed på internet...

osb undrar bara

Permalänk
Medlem

" TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts. "

Notera att logboken beskriver detta felet och det borde ha varit bland det första ni kontrollerade.

Event ID 4226

Känns det igen?

Felet ni pratar om är relaterat till max 10 samtidiga öppna 3-way handshake anslutningar / sekund. Gissningsvis sitter folk med bittorent/dc vilket ibland ger detta fenomen.

Patch:
http://www.lvllord.de/?url=tools#4226patch

/G

Permalänk

Visst är det så att du max har 10 stk anslutningar/sec, men det har knappast något med om NIC'et blir deaktiverat eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
" TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts. "

Patch:
http://www.lvllord.de/?url=tools#4226patch

/G

Kan man höja antalet hur många man vill, eller blir windows ostabilt om man höjer det för mycket?