Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Tror han snackar om att hlds-binärerna till Linux är sämre än vad windows-binärerna är.

Jaha.

Ursäkta mig, skyller på trötthet efter nyåret.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UBBe01
ja ska ju ändra i param.h från HZ 100 till HZ 1000 för att ja ska få 1000fps på hlds servern, men ja måste ju omkompilera men ja vill ha kvar alla mina gamla drivrutiner

/UBBe

Det låter underligt i mina öron. Visst, troligen är det så att du pillar på en timer variabel som indirekt kan ha med något värde i hlds servern att göra. Förutom den effekten hart den säkerligen en hel rad sidoeffekter. Troligen påverkar den även schemalägningen av processer, interrupthantering och kanske även minneshanteringen.
Det är inte omöjligt att prestandan på din server sjunker om du mekar med den, i synnerhet som du inte verkar insatt i ämnet. Men jag kan ju ha fel...

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Du måste även göra en symlink som heter linux i /usr/src som pekar på din /usr/src/linux-2.x.x.

Detta gör du med ln:

ln -s /usr/src/linux-2.x.x /usr/src/linux

Eller sa kan du lagga den kompilerade bzImage dar symlinken pekar bara.

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Tror han snackar om att hlds-binärerna till Linux är sämre än vad windows-binärerna är.

Precis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Det låter underligt i mina öron. Visst, troligen är det så att du pillar på en timer variabel som indirekt kan ha med något värde i hlds servern att göra. Förutom den effekten hart den säkerligen en hel rad sidoeffekter. Troligen påverkar den även schemalägningen av processer, interrupthantering och kanske även minneshanteringen.
Det är inte omöjligt att prestandan på din server sjunker om du mekar med den, i synnerhet som du inte verkar insatt i ämnet. Men jag kan ju ha fel...

Det här liknar loggan från #Linux.se där en person vill ta bort /etc/shadow för då ska han tydligen få bättre performence....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecke01
Eller sa kan du lagga den kompilerade bzImage dar symlinken pekar bara.

Va? Den har inget med saken att göra, den slänger jag in i /boot/kernel-x.x.x.x, nu snackar jag program som vill ha tillgång till källkoden.

De söker i /usr/src/linux.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Gentoo med 2.6.x kärnor kör med symlink till /usr/src/linux iaf, men vet att jag läst någonstans att man inte bör göra det :S, konstigt konstigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Va? Den har inget med saken att göra, den slänger jag in i /boot/kernel-x.x.x.x, nu snackar jag program som vill ha tillgång till källkoden.

De söker i /usr/src/linux.

Joo jag var ute och drömde där..

Man behöver ju en symlink om man har ett annat namn på kerneln än bara linux.

ex:. linux-2.6.10-gentoo-r4

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseGurra
make all && make modules install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/whatever
ändra i starthanteraren

Måste man verkligen skriva make modules_install om man använder make all?
Är inte det bara om man kör make och sedan make modules_install såhär: make && make modules_install. Make all gör väll redan allt.

Eller har jag fattat fel?

Visa signatur

tack o bock