Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

kompilera 2.6.10 kerneln

Tjena!

Har försökt kompilera en ny kernel förut, men har aldrig lyckats:( vad ja tycker är svårt är det man ska välja efter man skrivit make menuconfig ja vill ju som bara ha sshd fluxbox,xmms,xchat , inget mera

vet inte vad ja gör för fel, finns det någon RIKTIGT lätt guide för att kompilera 2.6.x kerneln ?

eller kan man inte bara bocka för att man vill ha allt installerat ? så slipper man kolla igenom?

tacksam för svar!

kör slackware 10.0 förresten:P

Permalänk

De program du nämner har inget med kärnan att göra, utan installeras separat. Det som du väljer i "make menuconfig" är främst vilka drivrutiner och funktioner du vill ha inbyggda i kärnan, eller kompilerade som moduler.

Permalänk
Medlem

När du skriver make menuconfig så väljer du drivrutiner, inte program. Ett bra tips är att kolla följande:

* Kolla så att kärnan har stöd för det filsystem du vill använda.
* Kolla så att du har nätverkskortsdrivisar.
* Kolla så att allt är rätt inställt med processorn

Främst är det alltså "Device drivers", "File systems" och "Processor info" som du ska kolla efter. Om allt det stämmer så lär du iaf kunna starta din nya kernel, men det är inte säkert att allt funkar som det ska. Det kräver en viss kunskap om din dator och vad som sitter i den.

När du är klar med att välja saker så går du ur configen (och sparar ändringarna). Sen skriver du "make && make modules_install" (utan citationstecken), sen när det är klart (kommer ta ett tag) så kopierar du arch/i386/boot/bzImage till /boot och kopierar System.map till /boot. Sen ändrar du i Lilo/grub.conf och startar om. Det kan vara bra om du ber någon som kan att hjälpa dig dock om du är osäker.

Permalänk

Okej tack för svaren, kanske hade miss uppfatta kompileringen lite grann

men nu är det så att ja ska ändra i include/asm-i386/param.h .

ska ändra "#define HZ 100" till "#define HZ 1000"

Och då måste jag ju kompilera om, men ja vill ju ha kvar alla "inställningarna" alltså alla drivrutiner som är just nu, ska bara "omkompilera" eller vad det nu heter. det är bara filen param.h som ska ändras, inget annat. Ni kan läsa från en text ja läst

"You can increase the scheduling frequency of the Linux kernel by editing a file in the Linux kernel source, and
recompiling it. The file is include/asm-i386/param.h, and you have to change the line "#define HZ 100" to "#define HZ 1000"."

Hur gör jag "omkompileringen" på lättaste sättet?

Permalänk

make all && make modules install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/whatever
ändra i starthanteraren

Visa signatur

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams

Permalänk

alltså om ja skriver

cd /usr/src/linux-2.6.x [ENTER]

make menuconfig [ENTER]

Är det alla inställningar, lr drivrutiner jag har just nu ?

// UBBe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UBBe01
alltså om ja skriver

cd /usr/src/linux-2.6.x [ENTER]

make menuconfig [ENTER]

Är det alla inställningar, lr drivrutiner jag har just nu ?

// UBBe

Där väljer du vad du vill ha med. Alternativ markerade med en stjärna ([*]) är sånt som är inbyggt i kärnan. Alternativ markerade med M ([M]) kommer med som moduler. Inbyggda saker är alltid aktiva, moduler aktiverar du (laddar) när du behöver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Där väljer du vad du vill ha med. Alternativ markerade med en stjärna ([*]) är sånt som är inbyggt i kärnan. Alternativ markerade med M ([M]) kommer med som moduler. Inbyggda saker är alltid aktiva, moduler aktiverar du (laddar) när du behöver.

Alltså ja tänkte mera på när ja skrivit make menuconfig i den aktuella kärnan, alltså den kärnan ja kör med just nu, ska ju bara "omkompilera" den, har ju bara ändrat i include/asm-i386/param.h,

Så ja undrade, När ja skrivit make menuconfig och fått upp rutan, dom saker som är ibockade(*)(M)
Är det alla drivrutiner som jag har just nu? som ja fick när ja installerade slack? isf ska ja ju inte behöva ändra något, för ja har ju bara ändrat en fil "param.h"

//UBBe

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså ja tänkte mera på när ja skrivit make menuconfig i den aktuella kärnan, alltså den kärnan ja kör med just nu, ska ju bara "omkompilera" den, har ju bara ändrat i include/asm-i386/param.h,

Så ja undrade, När ja skrivit make menuconfig och fått upp rutan, dom saker som är ibockade(*)(M)
Är det alla drivrutiner som jag har just nu? som ja fick när ja installerade slack? isf ska ja ju inte behöva ändra något, för ja har ju bara ändrat en fil "param.h"

//UBBe

Skriv "make oldconfig" innan "make menuconfig". Det borde rimligtvis ladda din gamla config.

Permalänk
Citat:

Skriv "make oldconfig" innan "make menuconfig". Det borde rimligtvis ladda din gamla config.

men då ändras väl "param.h" igen ? "You can increase the scheduling frequency of the Linux kernel by editing a file in the Linux kernel source, and
recompiling it. The file is include/asm-i386/param.h, and you have to change the line "#define HZ 100" to "#define HZ 1000"."

om ja skriver det kommer väl standard värdet 100 komma tillbaka ?

Permalänk
Citat:

men då ändras väl "param.h" igen ? "You can increase the scheduling frequency of the Linux kernel by editing a file in the Linux kernel source, and

om ja skriver det kommer väl standard värdet 100 komma tillbaka ?

Vad ska du med det till? Om du inte ens vet hur man kompilerar kärnan på vanligt sätt så bör du inte försöka dig på att köra "kernel hacking"... Du ska inte fingra på några filer förän du har kunskapen att kompilera en kärna...

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste även göra en symlink som heter linux i /usr/src som pekar på din /usr/src/linux-2.x.x.

Detta gör du med ln:

ln -s /usr/src/linux-2.x.x /usr/src/linux

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

Om du ska göra de där sakerna vad tror du fördelen med en ny kärna blir?

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk

ja ska ju ändra i param.h från HZ 100 till HZ 1000 för att ja ska få 1000fps på hlds servern, men ja måste ju omkompilera men ja vill ha kvar alla mina gamla drivrutiner

/UBBe

Permalänk
Avstängd

Varför inte ta sin gamla config som finns i /proc/config.gz
(om den finns)

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem
Citat:

ja ska ju ändra i param.h från HZ 100 till HZ 1000 för att ja ska få 1000fps på hlds servern, men ja måste ju omkompilera men ja vill ha kvar alla mina gamla drivrutiner

/UBBe

Windowsbinärerna är bättre än de till Linux. Använd Windows, det lär du spara en hel del tid på och du kommer antagligen få bättre resultat också. Som sagt, kernel hacking verkar vara lite väl avancerat.

Permalänk

ska kanske ta det höra fårn början!

för det första vill jag köra linux på min cs server

för det andra så har ja instalallerat linux slackware 10.0. med 2.4.x kärna
och det enda ja vill göra är att ändra param.h från HZ 100 till HZ 1000

och det enda ja vill veta är hur ja gör detta på lättaste sättet, allstå kompilera om samma kärna fast ja vill bara ändra i param.h som ligger i /usr/src/linux-2.4.x/include/asm-i386/param.h ... HZ 100 till HZ 1000

kan också tillägga att i 2.6.x kärnan så är HZ 1000 redan, men ja vill ha 2.4.x kärnan.

så snälla kan någon säga hur jag gör detta på lättaste sättet!

som det står i denna text

"You can increase the scheduling frequency of the Linux kernel by editing a file in the Linux kernel source, and

ska bara ändra i param.h och sedan kompilera om samma kärna!

snälla hjälp mig

// UBBe

Gott Nytt år

Permalänk

hmm..har för mig att någon nämde något om att det inte behövdes någon System.map i 2.6.10 utan att den "ingick"

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

Hmm okej!

Ingen som kan hjälpa ?

snälla

Permalänk
Medlem

Lite frågor:

1. Varför måste du ha Linux?
2. Varför måste du ha Linux 2.4?

Permalänk

Svar på dina frågor Icetec:

1. ja vill bara det, tycker det är bekvämare
2. ja har aldrig lyckats med att kompilera om en ny kärna, vill endast kompilera om nu

Permalänk
Avstängd

Detta är ju sjukt

lagt in modules init tools, men när jag kör make får jag

make: *** [modprobe.conf.5] Error 127

VAD ÄR DET FÖR FEL?

Jag blir sur på detta.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Svar på dina frågor Icetec:

1. ja vill bara det, tycker det är bekvämare
2. ja har aldrig lyckats med att kompilera om en ny kärna, vill endast kompilera om nu

Visst, om det är bekvämare så för all del. Men om du vill köra en server som ska funka bra så är det typ Windows som gäller. Bra mycket bättre optimerad kod. Men alltså. Det är ju en sak om du ska kompilera om en kernel, men det där är ju typ kernel hacking. Men jag skulle testa att ställa in allt som du vill ha det, spara ändringarna, ändra i filen och sen kompilera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Du måste även göra en symlink som heter linux i /usr/src som pekar på din /usr/src/linux-2.x.x.

Med 2.6 kärnan rekommenderar dom att man INTE gör så längre.

Permalänk
Medlem

Va?

Har det kommit ut en 2.6.10?

Ojoj, har nog suttit fast i windowsserverträsket för länge nu

Någon revolutionerande nyhet som gör att jag måste byta upp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorningStar
Va?

Har det kommit ut en 2.6.10?

Ojoj, har nog suttit fast i windowsserverträsket för länge nu

Någon revolutionerande nyhet som gör att jag måste byta upp?

Förhoppningsvis så krashar inte nätverket på min laptop om man kör med ACPI nu. Ska testa och se

(Offtopic? Vem? Jag?)

Permalänk

Hmm vill som köra linux på server

fattar inte att de ska vara så svårt att bara ändra en fil, param.h och sätta in en 0:a

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm vill som köra linux på server

fattar inte att de ska vara så svårt att bara ändra en fil, param.h och sätta in en 0:a

Testade du att göra som jag sa? Att kompilera en kärna är inte svårt någonstans, så jag ser inte att det där ska vara så mycket jobbigare. Men som sagt, ställ in allt, spara ändringar, ändra filen och kompilera sen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Visst, om det är bekvämare så för all del. Men om du vill köra en server som ska funka bra så är det typ Windows som gäller. Bra mycket bättre optimerad kod. Men alltså. Det är ju en sak om du ska kompilera om en kernel, men det där är ju typ kernel hacking. Men jag skulle testa att ställa in allt som du vill ha det, spara ändringarna, ändra i filen och sen kompilera.

Vad snackar du om? Linux/UNIX passar en server bättre än Windows. Men för att få en server i den miljön riktigt schysst måste man iof ha en hel del kunskap om systemet och hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tajson

Med 2.6 kärnan rekommenderar dom att man INTE gör så längre.

Va? Det är fortfarande grymt många program som vill ha den symlinken...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Vad snackar du om? Linux/UNIX passar en server bättre än Windows. Men för att få en server i den miljön riktigt schysst måste man iof ha en hel del kunskap om systemet och hur det fungerar.

Tror han snackar om att hlds-binärerna till Linux är sämre än vad windows-binärerna är.