Permalänk
Medlem

mobil surfning

Hej.
Nu är de så här att ja har skaffat bärbar dator..
dock funderar jag vad som behövs för att kunna surfa med hjälp av mobilen (SE K700I)
Vad behöver man för abbonemang till mobilen? Funkar Halebop?
VAd behöver jag för "hårdvara" eller funkar det me Ir eller Blåtand?

Förklara så enkelt som möjligt är ni snälla..

//Linus

Permalänk
Medlem

Köp 1st 3abb och deras 3fridata, kostar ju men då får du ju ganska så snabb uppkoppling genom mobilen...

http://www.tre.se/templates/Redirect.aspx?id=3798

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

låter som en fin ide.. bara ett krux. att 3 inte fungerar där jag har tänkt använda de...

Permalänk

Det kostar brutalt mycket och surfa med GSM, jag kopplade upp mig mot min server (fjärrskrivbord) och kollade mailen, det kostade ungefär 40kr, har inte provat något mer efter det... har telia

Borde gå med ir, fungerade med min Nokia 6100 iallafall

Visa signatur

Orlan 60Kw

Permalänk
Medlem

men vad behöver man för abbonemang då?
"hur gör man" ?

Permalänk

om du har halebop får du väl kolla på deras sida eller ringa dom

(saxat från halebops sida)
"GPRS

GPRS kan du beställa som tilläggstjänst på ditt Halebop kontantkort.
Med Halebop kontantkort betalar du en fast avgift per megabyte som du skickar eller tar emot i din mobiltelefon. GPRS beställer du enkelt här på sajten eller genom att ringa 148 från ditt Halebop kontantkort. Det kostar inget att beställa eller avbeställa GPRS men glöm inte att hämta inställningar till din mobiltelefon efter du beställt GPRS.
Tänk på att om du beställer en tjänst via GPRS betalar du naturligtvis priset för tjänsten.
OBS! Du måste ha minst 30 kr på ditt kontantkort för att kunna använda GPRS.

Inställningar

Många telefoner går att ställa in för WAP och MMS helt automatiskt. Vi skickar alla inställningar som behövs till din telefon. Följ bara instruktionerna här på sajten och i meddelandet du får till din telefon. Våra inställningar kostar inget extra.
"
GPRS 14,99 kr/MB

Visa signatur

Orlan 60Kw

Permalänk
Medlem

Jasså de är GPRS tjänsten man ska använda..
Men hur ska jag koppla upp mig mot telefonen då?

Snälla försök förklara "jätte" tydligligt...

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanos
Jasså de är GPRS tjänsten man ska använda..
Men hur ska jag koppla upp mig mot telefonen då?

Snälla försök förklara "jätte" tydligligt...

Tack på förhand

om både dator och mobil har blåtand så använda det(betydligt smidigare än IR). Beroende på vad du har för mjukvara på laptopen för BT så är grundtanken att du använder telefonen som modem. Sen gör du en fjäranslutning med telefonnummer *99# som du ”ringer upp”.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaKaBa
om både dator och mobil har blåtand så använda det(betydligt smidigare än IR). Beroende på vad du har för mjukvara på laptopen för BT så är grundtanken att du använder telefonen som modem. Sen gör du en fjäranslutning med telefonnummer *99# som du ”ringer upp”.

Hittade en gammal tråd som ja fortfarande inte har fått bukt med..

*99# innebär Unknown Application om man använder halebop..
Är det något annat nr som gäller då? eller är de datorn som skall "ringa" upp detta nr genom telefonen?

Permalänk

du får ju hör med halebop hur dom vill ha det...

jag har tesetat med olika operatörer... iof bara telia (ej kontantkort) och comviq kontant...

Och telia har en massa info om hur du fixar det på sin sida... (med gprs) när jag använde deras gprs och connecta till telia nät... så fick jag 120kbit som är ganske bra.
Och då körde jag vi blåtand med win xp och en sonyericsson t68i.

Man kan ju köra utan gprs då är det änu lättare då tar du bara mobilen installerar den som modem i datorn. sen så ringer du bara upp en modempools nummer typ telias som du får med när du skaffar adsl.

det ger dig typ 14k modem speed (alltså 1kb/s) vilket är väldigt segt... inget man vill sitta och ladda en massa sidor med flash och bilder på.

Jag gjorde lite "forskning" om det här tidigare år och det vissar sig att data via GSM nätet är telia "snabbast" med sina 14k... för comviq har 9.4k och vodafon hade det också på den tiden.

Men jag jag kolla på comviq för ett tag sedan så står det att deras kontantkorts kunder inte kan/får surfa via deras gprs tjäns från en datorn [för att det kostar så mycket så alla skulle får slut på pengar]*

Så om du inte är väldigt rik så är "internet" via mobilen ett väldigt dyrt alternativ.
kanske lättare att skffa ett wlan kort och gå och leta efter hotspots.

*detta står förstås inte på sidan... dom skyller på teknisk begränsning eller nått.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej...

Kan du förklara närmare hur du gick till väga med din blåtand och gprs anslutning?

Tror inte att nån använder wlan uppe vid våran stuga.. .) å de är där ja har tänkt använda telefonen som kontakt källa..

Permalänk

först får man ju fixa ett blåtands pc-card/usb eller vad man känner för...
oftast får man ju med en programvara också... jag som kör med TDK Bluetooth PC-CARD och då fick man med en massa progrma som integrerades i win xp. som bland annat gör att kan kan mounta telefonen till en com port i datorn (typ com 5).

Sen så installerar jag telefonen med modemdrivrutinerna som kom med från cd man fick med telefonen. sen så väljer man att den ska använda com 5 (som är telefonen via blåtand).

Sen så kommer det krångliga... för att få det att fungera med telias gprs så fick man gå in på deras sida där dom hade den info man behövde bland annat en massa konstigt som skulle in på egenskaper för "modemet avancerat" och sen så skulle man ha något "nummer" (typ *98#****24# kommer inte ihåg det exakt men var något liknande, var beroende på vad du hade för mobil så var sifrona olika bland annat)

Så var det jag gjorde...

Går säker att göra utan att mounta den så och hålla på... kanske finns någon setting för det vem vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

verkar krångligt de där..
Särskilt vilket nr man ska ringa.
HIttar ingenting varken på telias eller halebops hemsidor.. har kastat iväg ett mail till kundtjänst så kanske man får lite rät sida på problemet..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacha
Köp 1st 3abb och deras 3fridata, kostar ju men då får du ju ganska så snabb uppkoppling genom mobilen...

http://www.tre.se/templates/Redirect.aspx?id=3798

du måste köpa en telefon också, det som ingår i 3fridata är bara 3G data, du skulle alltså ändå betala nånting/MB om du surfade med din K700i

Visa signatur

Vad är en signatur?

Permalänk
Medlem

och som jag skrivit tidigare så funkar inte 3's abbonemang där jag är i behov av att använda det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maciekish
du måste köpa en telefon också, det som ingår i 3fridata är bara 3G data, du skulle alltså ändå betala nånting/MB om du surfade med din K700i

Nä..däremot om du surfar utanför 3täckning..men de va så du menade kanske...jag vet inte va k700 e...

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

så här står/stod det på telia.se 2002-08-02 när jag kopierade texten

Installera telefonen som modem i Windows 2000

1. Starta datorn

2. Sätt in Cd-skivan som följde med din telefon i datorn.

3. Gå till Kontrollpanelen och välj Modem

4. Välj fliken modem (modems).

5. I dialogen ser du de modem du tidigare har installerat.
OBS. Om du tidigare inte har något modem installerat kommer du direkt till punkt 6. Tryck på Lägg till (add).

6. Kryssa i rutan så att datorn inte själv letar efter modemet utan istället visar en lista över tillgängliga modem. Tryck nästa (next).

7. Tryck på diskett finns (have disk)

8. Skriv d:\ på raden och tryck OK. (d:\ kan variera beroende på hur din dator är konfigurerad)

9. Markera .inf filen som hittas. Tryck Öppna (open)

10. Tryck OK.

11. Markera modemtypen d önskar installera tex ” Ericsson R520 Bluetooth ™ modem ” Tryck Nästa (next).

12. Välj Kommunikationsport (COM1) tryck på Nästa (next)

13. På frågan om signatur tryck Ja (yes).

14. Tryck på Slutför (finish)
15. Uppringningsegenskaper uppdateras ej. Numren som anges där kommer ej att användas. Om du för första gången installerar ett modem kommer du automatiskt att bli tvungen att fylla i uppringningsegenskaper.

16. Tryck på OK.

Skapa en fjärranslutning i Windows 2000

1. Gå till kontroll panelen och välj ”Network and dial up connections”

2. Välj Ny Anslutning och tryck sedan next

3. Välj Dial up to the internet. Tryck Next

4. Markera - "I want to set up my Internet connection manually, or I want to cnnect through a local area network (LAN)." Tryck Next.

5. Markera enligt bilden nedan och tryck next.

6. Markera modemet du nyss installerade tex Ericsson R520 Bluetooth ™ modem. Tryck Next.

7. Kryssa ur rutan ”Use area code and dialing ruels” samt fyll i *99# i rutan för telefonnummer. Tryck Next.

8. Lämna fälten för användarnamn och lösenord blanka. Tryck Next

9. På de två frågorna angående om du verkligen vill att namn & lösenord skall lämnas blanka svara Yes.

10. Namnge din nya Internetkoppling till tex Telia Mobile OnLine. Tryck Next

11. På frågan om du vill konfigurera en email klient svarar du No. Tryck Next

12. Konfigurationen är nu klar. Vill du koppla upp dig med OnLine direkt låter du rutan vara ikryssad, annars kryssar du ur den. Tryck Finish för att avsluta!

Det har nu skapats en ny ikon för din anslutning. Du hittar den under kontrollpanelen -> Network and dial up connections.

När du ansluter din dator till Internet via OnLine så var noga med att rutorna för användarnamn och lösenord inte är ifyllda utan lämnas helt blanka. Var också noga med att riktnummer inte används och telefonnumret som används skall vara *99#