Adamo 28MBit historia..
Det började med att jag för några månader sedan beställde Adamo 28MBit och hade dåvarande Telia 8MBit, att det tog några månader var pga uppskjutet installationsdatum av stationen som då inte var inkopplad vid beställning.
Efter dom månaderna så fick jag glatt beskeded att min station skulle installeras förra Fredagen och att Adamo skickat modemet Tisdagen samma vecka och jag förväntade mig ju att få modemet på Fredagen eventuellt Måndagen nästa vecka..
Dagarna gick, fredagen gick förbi, inget modem och ingen inkoppling i telestationen, jag brydde mig inte så mycket och surfade vidare under helgen med mitt telia 8mbit, på Måndagen runt 13:00 blev jag inkopplad i stationen av Skanova? Men inget modem kom.. försökte många gånger att få tag på Adamos support både via Telefon och Email, inget svar, jag lät det vara Måndagen och Tisdagen om jag minns rätt, på Onsdagen ringde dom upp mig och gav mig uppgifter så jag kunde koppla upp mig med mitt gamla modem, till min Förvåning? gick det bra och jag surfade glatt. (Då nämnde dom även att dom skickat modemet från SPANNIEN, antagligen för att slippa svensk skatt)
Iallafall så kopplade jag in modemet i Bridge för att testa så allt fungerade, det gick ju bra, men det fattades något med modemet, på Hemsidan så utlovas ett modem med 4 portar, var hade mina resterande 3 portar tagit vägen? Detta modem/router hade endast en RJ45 port, ok tänkte jag, spelar egentligen inte mig någon större roll.. Enkelt löst med att koppla modemet till en switch.
Jag vet inte om det var modemets fel, eller mitt fel, för jag lycakdes inte få igång modemet i IoPA mode, så jag fortsatte köra modemet i Bridge mode i väntan på svar från supporten..
Måste bara peka ut att när jag tidigare pratat med Supporten så sa dom att det modem som levereras med tjänsten är ett Thomson Alcatel med 4 portars switch..
När jag gladeligen körde i Bridge till min BSD router så provade jag att ladda hem från olika källor, både samtidigt och enskillt, men jag kom aldrig över 8MBit i hastighet, vilket jag tyckte var lite skumt eftersom jag bara bor ~600m från stationen så jag borde få LITE bättre hastighet än såhär.. När jag kör Telnet mot modemet och skriver ut modemconfiguration så kommer följande värden upp:
> adsl info
adsl: ADSL driver and PHY status
Status: Showtime Channel: FAST, Upstream rate = 1177 Kbps, Downstream rate = 8792 Kbps
Notera Downstream rate som ligger på 8792Kbps (Kilobitpersecond), vilket motsvarar ungefär 8Mbit
Systemloggarna säger följande:
klogd: ADSL G.994 training
klogd: eth0 Link UP.
klogd: ADSL G.992 started
klogd: ADSL G.992 channel analysis
klogd: ADSL G.992 message exchange
klogd: ADSL link up, fast, us=1176, ds=8791
Jag kanske är inkompetent när det kommer till sånt här, men modemet söker och hittar en "vanlig" ADSL anslutning (G.DMT) och varken ADSL2 eller ADSL2+ (G.992.3 och G.992.5)
Taget från ADSL Statistics:
Statistics -- ADSL
Mode: G.DMT
Type: Fast
Line Coding: Trellis On
Status: No Defect
Link Power State: L0
Downstream Upstream
SNR Margin (dB): 16.5 10.0
Attenuation (dB): 8.0 5.5
Output Power (dBm): 11.8 12.2
Attainable Rate (Kbps): 11975 1427
Rate (Kbps): 8791 1176
K (number of bytes in DMT frame): 255 35
R (number of check bytes in RS code word): 0 0
S (RS code word size in DMT frame): 1 1
D (interleaver depth): 1 1
Super Frames: 2656460 2656458
Super Frame Errors: 4 2
RS Words: 0 0
RS Correctable Errors: 0 0
RS Uncorrectable Errors: 0 N/A
HEC Errors: 1 0
OCD Errors: 0 0
LCD Errors: 0 0
Total Cells: 936324604 0
Data Cells: 46894348 0
Bit Errors: 0 0
Total ES: 4 0
Total SES: 0 0
Total UAS: 10 0
Jag har rapporterat allt till Adamo i väntan på svar, synpunkter, förslag eller dylikt som jag kanske har gjort fel eller uppfattat fel får ni gärna dela med er.
[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]