Permalänk

Adamo 28MBit historia..

Det började med att jag för några månader sedan beställde Adamo 28MBit och hade dåvarande Telia 8MBit, att det tog några månader var pga uppskjutet installationsdatum av stationen som då inte var inkopplad vid beställning.

Efter dom månaderna så fick jag glatt beskeded att min station skulle installeras förra Fredagen och att Adamo skickat modemet Tisdagen samma vecka och jag förväntade mig ju att få modemet på Fredagen eventuellt Måndagen nästa vecka..

Dagarna gick, fredagen gick förbi, inget modem och ingen inkoppling i telestationen, jag brydde mig inte så mycket och surfade vidare under helgen med mitt telia 8mbit, på Måndagen runt 13:00 blev jag inkopplad i stationen av Skanova? Men inget modem kom.. försökte många gånger att få tag på Adamos support både via Telefon och Email, inget svar, jag lät det vara Måndagen och Tisdagen om jag minns rätt, på Onsdagen ringde dom upp mig och gav mig uppgifter så jag kunde koppla upp mig med mitt gamla modem, till min Förvåning? gick det bra och jag surfade glatt. (Då nämnde dom även att dom skickat modemet från SPANNIEN, antagligen för att slippa svensk skatt)

Iallafall så kopplade jag in modemet i Bridge för att testa så allt fungerade, det gick ju bra, men det fattades något med modemet, på Hemsidan så utlovas ett modem med 4 portar, var hade mina resterande 3 portar tagit vägen? Detta modem/router hade endast en RJ45 port, ok tänkte jag, spelar egentligen inte mig någon större roll.. Enkelt löst med att koppla modemet till en switch.

Jag vet inte om det var modemets fel, eller mitt fel, för jag lycakdes inte få igång modemet i IoPA mode, så jag fortsatte köra modemet i Bridge mode i väntan på svar från supporten..

Måste bara peka ut att när jag tidigare pratat med Supporten så sa dom att det modem som levereras med tjänsten är ett Thomson Alcatel med 4 portars switch..

När jag gladeligen körde i Bridge till min BSD router så provade jag att ladda hem från olika källor, både samtidigt och enskillt, men jag kom aldrig över 8MBit i hastighet, vilket jag tyckte var lite skumt eftersom jag bara bor ~600m från stationen så jag borde få LITE bättre hastighet än såhär.. När jag kör Telnet mot modemet och skriver ut modemconfiguration så kommer följande värden upp:

> adsl info
adsl: ADSL driver and PHY status
Status: Showtime Channel: FAST, Upstream rate = 1177 Kbps, Downstream rate = 8792 Kbps

Notera Downstream rate som ligger på 8792Kbps (Kilobitpersecond), vilket motsvarar ungefär 8Mbit

Systemloggarna säger följande:

klogd: ADSL G.994 training
klogd: eth0 Link UP.
klogd: ADSL G.992 started
klogd: ADSL G.992 channel analysis
klogd: ADSL G.992 message exchange
klogd: ADSL link up, fast, us=1176, ds=8791

Jag kanske är inkompetent när det kommer till sånt här, men modemet söker och hittar en "vanlig" ADSL anslutning (G.DMT) och varken ADSL2 eller ADSL2+ (G.992.3 och G.992.5)

Taget från ADSL Statistics:

Statistics -- ADSL
Mode: G.DMT
Type: Fast
Line Coding: Trellis On
Status: No Defect
Link Power State: L0

Downstream Upstream
SNR Margin (dB): 16.5 10.0
Attenuation (dB): 8.0 5.5
Output Power (dBm): 11.8 12.2
Attainable Rate (Kbps): 11975 1427
Rate (Kbps): 8791 1176
K (number of bytes in DMT frame): 255 35
R (number of check bytes in RS code word): 0 0
S (RS code word size in DMT frame): 1 1
D (interleaver depth): 1 1

Super Frames: 2656460 2656458
Super Frame Errors: 4 2
RS Words: 0 0
RS Correctable Errors: 0 0
RS Uncorrectable Errors: 0 N/A

HEC Errors: 1 0
OCD Errors: 0 0
LCD Errors: 0 0
Total Cells: 936324604 0
Data Cells: 46894348 0
Bit Errors: 0 0

Total ES: 4 0
Total SES: 0 0
Total UAS: 10 0

Jag har rapporterat allt till Adamo i väntan på svar, synpunkter, förslag eller dylikt som jag kanske har gjort fel eller uppfattat fel får ni gärna dela med er.

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Medlem

Fick du det nya modemet eller inte? Om inte så är det inte så konstigt att den hittar en vanlig ADSL anslutning då utrustningen i ststionen förmodligen känner av att du inte har ett ADSL2+ modem. Teknikerna är ju i botten samma.

Om du har fått modemet så fattar jag inte.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Ajdå, missade nog att skriva att jag fått det nya modemet.. Och enligt modemet själv så är det ADSL2 och ADSL2+ kompatibelt också

Visa signatur

Permalänk

"Man får det man betalar för"

Permalänk

För 2000kr i anslutningsavgift borde man få lite bättre än denna skiten..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att modemet måste ställas in så det kör med ADSL2(+) istället för gamla ADSL. Visserligen ligger det nog någon auto-funktion i modemet men den kan ju spöka...testa alltså att ställ in ADSL2 om möjligt.

Permalänk

Jag har provat stänga av G.DMT och en massa annat, men den verkar inte hitta någon ADSL2+ anslutning alls på min lina, det skulle inte förvåna mig om Adamo har begärt en installation av "vanligt" ADSL i telestationen

Visa signatur

Permalänk

Själv har jag precis samma problem,efter att ha varit i kontakt med supporten ett antal ggr utan att det har hänt något så ringer dom upp mig i fredags och säger att det är modemet som det är fel på och att dom ska skicka ut nya modem.
Mitt modem är av märket Paradyne!!!
Dom lovade också någon slags kompensation för det inträffade.
/ Pipontrollet

Permalänk

Jag har också ett Paradyne modem, roligt, då får man väl vänta en månad till då, först skicka tillbaka, 2 veckor, sen vänta på att dom ska skicka ett nytt, 2 veckor, fyfan vad less man blir. Kan dom inte fixa någon firmware som fixar problemet istället..

Visa signatur

Permalänk

Jag har även ett annat problem,jag kan inte skicka, men jag kan ta emot e-post med mitt adamo-konto,nån som vet vad felet kan vara?
Och ja jag har angett adressen rätt till smtp servern och alla andra inställningar stämmer också.

/Pipontrollet

Permalänk

Det får du nog ta med Adamo

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pipontrollet
Jag har även ett annat problem,jag kan inte skicka, men jag kan ta emot e-post med mitt adamo-konto,nån som vet vad felet kan vara?
Och ja jag har angett adressen rätt till smtp servern och alla andra inställningar stämmer också.

/Pipontrollet

Vad får du för felmeddelande då?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

550 5.7.1 This target address is not our MX service client

/P

Permalänk

Fortfarande inget svar från Adamo, börjar bli gode less på detta!

Visa signatur

Permalänk

Var just i kontakt med dom angående problemet, fick detta svar!!

Jag vet faktiskt inte. Om det blir nytt modem, kompensation eller något
annat har jag heller inte lyckats få reda på. Ring oss och be att få
tala med ansvarig: Fredrik Gillström, alternativt någon på
ekonomiavdelningen för att få reda på vad för sorts kompensation vi
kommer att ge alla med ADSL2+-tjänst som inte fungerar som det skall.

Permalänk
Medlem

Nån har fel på sin SMTP relay kanske, eller så har du kakkiga inställningar i ditt epost program..

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

Problemet med att skicka mail är nu löst, dom hade inte registrerat alla nya ip-nr i deras smtp, fixat nu.
Nu är mitt problem "bara" att hastigheten inte är den utlovade, kommer bara upp i ungefär en maxad 8Mbit uppkoppling trots att det ska vara adsl2+,supporten verkar ju inte ha någon större koll, den ena säger att nya modem skall skickas ut på grund av att dessa paradyne modem är sunkiga och den andra har inte en aning om vad som kommer att hända, min gissning är ju att det inte kommer att hända nåt inom överskådlig framtid.

/Pipontrollet

Permalänk
Citat:

Problemet med att skicka mail är nu löst, dom hade inte registrerat alla nya ip-nr i deras smtp, fixat nu.
Nu är mitt problem "bara" att hastigheten inte är den utlovade, kommer bara upp i ungefär en maxad 8Mbit uppkoppling trots att det ska vara adsl2+,supporten verkar ju inte ha någon större koll, den ena säger att nya modem skall skickas ut på grund av att dessa paradyne modem är sunkiga och den andra har inte en aning om vad som kommer att hända, min gissning är ju att det inte kommer att hända nåt inom överskådlig framtid.

/Pipontrollet

Saken är den att Paradyne modemen kör inte i ADSL2+, dom kör i vanliga ADSL

Som modemets loggar säger,
ADSL G.992 message exchange
Den ska inte växla information genom vanliga ADSL som är G.992 utan ADSL2+ som är G.992.5 vilket våra modem inte verkar göra.

EDIT:

Fick ett svar på mitt mail nyss,

vi har tekniker på väg ut som skall testa modem och ADSL2+. Vill du ha
ett bättre svar, hur och när vi kommer lösa det här tycker jag du skall
ringa 020 1409080 och prata med ansvarig: Fredik Gillström.

Visa signatur

Permalänk

Har nu fått upp hastigheten på min anslutning, på TCP kommer den upp i 7,78Mbit/s och på UDP är det 17,33Mbit/s,varför är det så stor skillnad mellan de olika protokollen?
Sen tycker jag att hastigheten kan bli ännu högre så det är mycket kvar för adamo att jobba på.

/Pipontrollet

Permalänk

har fått svar från adamo att det inte är fel på modemen utan felkonfigurerat i stationerna, jag har fått 12mbit men fortfarande bara ADSL och inte ADSL2+.

dom har skickat ut folk för att fixa stationerna så jag väntar då fortfarande på att nåt mer ska hända,, har 650m till stationen så modemet borde gå högre än 12mbit

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eggfarfar
har fått svar från adamo att det inte är fel på modemen utan felkonfigurerat i stationerna, jag har fått 12mbit men fortfarande bara ADSL och inte ADSL2+.

Vanlig ADSL stöder endast upp till 8 Mbit.

Permalänk

eggfarfar!
Har du fått högre hastighet än 12Mbit eller hört nåt från adamo om vad problemet är?

/Pipontrollet

Permalänk
Medlem

Gnällig anmärkning men Vanlig ADSL stödjer faktiskt upp till 12Mbit på korta avstånd.

Telia körde själva 10 under sin pilot i Sundsvall men valde 8 till den komersiella tjänste för att få upp stabiliteten och avståndet som tjänsten fungerar på.

Dock tror jag att det är adsl2 som är i farten här

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Gnällig anmärkning men Vanlig ADSL stödjer faktiskt upp till 12Mbit på korta avstånd.

Telia körde själva 10 under sin pilot i Sundsvall men valde 8 till den komersiella tjänste för att få upp stabiliteten och avståndet som tjänsten fungerar på.

Dock tror jag att det är adsl2 som är i farten här

Standarden ADSL är specifierad till förhållandet 8 Mbit nedströms och 1 Mbit uppströms.

Dock går det att köra i annat förhållande, men följer då inte ADSL-standarden, även om det bygger på samma teknik och i viss mån samma utrustning.

Permalänk
Citat:

eggfarfar!
Har du fått högre hastighet än 12Mbit eller hört nåt från adamo om vad problemet är?

/Pipontrollet

Nej jag sitter och brummar på 12Mbit jag med just nu, hade 13Mbit igår (heh) men nu är det tillbaka på ~11-12Mbit igen..

Om det körs i ADSL2+ förklara då för mig varför modemet bara hittar en "vanlig ADSL anslutning" med G.992? När den skickar meddelande till Stationen via G.DMT/G.992 så får den inget meddelande om ADSL2+ G.992.5 från stationen överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm Bläddra, Bläddra

The ITU has approved a global industry standard for full-rate ADSL, known as G.992.1, or G.dmt. This specification calls for operation rates of up to 10 Mbps downstream and up to 768 kbps upstream when operating over telephone lines at distances of up to 18,000 feet.

12:an var vist inte standard men funkar fint i labb

Tänk nu bara om nån ville fixa "min" telestation också

Visa signatur

Permalänk

har du också adamo eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du menar mig så nix

56K i medvind,soligtväder och nedförsbacke. Måste "bara" övertyga Telia om 4 Km fiber till en station så blir det DSL sen

Visa signatur

Permalänk

Fortfarande inte fixat.. *suck*

Visa signatur