Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

tv-ut bilden är svartvit

Jag försökte koppla min dator till tv'n för att titta på film, men bilden är svartvit. Grafikkortet har förutom bildskärmsutgång även en s-video och en gul rca. Jag använde rcautgången och kopplade den till en scartadapter. Är det tv'n datorn eller kablarna det är fel på?

Visa signatur

steven.m

Permalänk
Medlem

För d första måste du ha en kabel från ljudkortet om du vill ha ljud till tv:n. Koppla rca:n från den gula på datorn till den gula på tv:n. Alltså en hane-hane på kabeln. Har själv en s-videokabel som sitter ihop med en ljudkabel. S-video-S-video funkar åxå.
Annars kan du testa flytta mellan olika scartuttag bak på tv:n eller pilla med olika NTSC/PAL.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Avstängd

mmm vissa TV apparater har bara Svhs stöd på ett utav de 2-3 scartingångarna. har du flera prova fippla lite.

Permalänk
Medlem

jag minns att jag behövde byta en inställning på tvn för att få färg på filmen. Dock kommer jag inte ihåg vilken eller vad den hette. Men då kan ju alltid prova där.

Visa signatur

Win XP | ATI Raedon 800x | AMD Althon XP 3000+ |Multiply: 10.5 FSB: 225|| DDR 512 | Asus A7V600-X |

/FaeN - Feel No Fear

Permalänk
Medlem

Min TV är ganska gammal och har bara en scartanslutning.
Jag ska se om jag hittar nån inställning nånstans.
Är det nån skilnad på rca och s-videoutgången annat än just kontakten?

Visa signatur

steven.m

Permalänk
Medlem

Ja, kompositsignal (RCA-kontakt) har betydligt sämre kvalitet på bilden än s-video men eftersom du har en äldre tv så blir bilden kanske svart-vit med s-video.

Om du får svart-vit bild med komposit så kan det vara så att kortet är inställ på NTSC istället för vårat tv-system PAL-B så du kan prova att ändra till det i egenskaperna för grafikkortet.
Får du färg då så kan du även prova med s-videokabel om du får färg så får du bättre bildkvalitét.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

PAL-A

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

Inte PAL-A eftersom då bor du på Irland eller i Hong Kong med 405st linjer istället för 625st som vi har i Sverige.

PAL-B för VHF frekvensbandet och PAL-G för UHF, har ingen betydelse vilket av dem du väljer för tv-outen.

http://www.nada.kth.se/kurser/kth/2D1591/doc/TV-system.ppt
http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/tv...

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Svart/vit inställning i tvn fixar oftast om du ställer om i egenskaperna till grafikkortet att det är RCA-kabel ut istället för S-video (även om du använder S-video kabel).

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Medlem

Om jag får svart bild på teven så brukar jag inte ändra grafikkortsinställningarna utan det räcker oftast med att göra
det omvända på teve dvs ställa in den på svart/vitt så blir det färg ändå. Vet dock inte om det är bara jag som kan göra såhär med min teve.

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem

Fixat.

Tack för hjälpen allihop!
Det var grafikkortet som var inställt på NTSC, men sen jag hittade och ändrade den inställningen så fungerar det perfekt.

/Steven

Visa signatur

steven.m