Permalänk

Var är bäst att ställa baslådan?

jag undrar var det är bäst att ställa baslådan när man har ett rum fulllt med saker har just nu den under bordet som är blockerat på sidorna av 2 rullbara lådgrejer , försämrar det ljudet eller? var ska man ha den för bästa effekt.. kan inte ha den brevid datorn iheller liksom för den måste vara minst 60 cm från elektroniska saker

Permalänk
Medlem

finns ett tips för just detta!

sätt baslådan där du normalt sitter. koppla loss satelliterna och starta någon musik med bra bas i.
nu får du krypa runt på golvet och leta upp var det låter bäst. Där det låter bäst är var baslådan skall stå..

Enkelt? jajamensan, hehe

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så ska en subbas stå i ett hörn för bästa "effekt".
Det är väl mest vibrationer, så det spelar nog ingen större roll att det står saker i vägen...

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

klart det spelar roll om det står saker ivägen, men jag har ju precis förklarat hur man kan LYSSNA sig till var lådjäveln ska stå, så slipper vi alla gissa.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Det är väl mest vibrationer, så det spelar nog ingen större roll att det står saker i vägen...

Som vi alla andra fick lära oss på fysiklektionerna så är allt ljud just vibrationer, så visst tusan spelar det någon roll om det är saker i vägen eller inte...

Visa signatur

Maila mig

Permalänk

så under bordet är inget bra då?:D har inte så mkt plats att ställa den på :/ har dörren vid ena hörnet, en säng vid andra, en tv vid tredje och en stol vid fjärde haha..

Permalänk

Personligen så tycker jag det låter bäst att ställa basen på bolvet under bordet. Annars blir det för direkt... Jag tycker i alla fall så men när det gäller Surround till TVn så står den bredvid soffan och poppar på.

Visa signatur

Antec Sonata + Antec Sonata AcoustiPack / Abit IC7 + v. 23 BIOS / Pentium 4 @ 3.0 GHz + Zalman CNPS7000A-Cu / 2 x TwinMOS 512 Mb PC 3200 DDR Ram / Club 3D Radeon 9800 Pro + Zalman ZM80C-Hp + Zalman ZMOPT1 / D-Link 530 TX 10/100 Mbit/s
Samsung DVD SD 616E / Nec DVD +- RW1300A / Iomega Zip 100 / Samsung Diskettstation

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man inte kan avgöra varifrån i rummet just basljud kommer ifrån, om man inte befinner sig väldigt nära subwoofern.

Permalänk
Medlem

Det är sant att man inte kan avgöra varifrån låga toner kommer, om basen är korrekt placerad...

och det med att ställa basen i lyssnarpos och krypa runt, det funkar inte, det hade funkat om rummet varit helt tomt. Men i ett (möblerat) rum kommer inte ljudvågorna att röra sig likadant, basen är ju inte omni-direktionell...

Mitt tips är att ställa basen på de ställen du kan ställa basen och sen sätta dig där du brukar lyssna, och där det låter bäst låt den vara där... har man bara två tre olika ställen att prova med basen brukar något av dom funka ganska bra.

Under bordet brukar inte vara nån bra idé då bordet antagligen kommer börja vibrera och då man ofta har massa småskit på bordet kommer det bli gott om missljud...

tänk också på att en sluten låda är lättare att placera än en med basreflex.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Bra sagt Discharged. Under bordet blir det mest skrammel, och datorsubbar brukar mest låta stört. I ett rum när man har har subba, så blir det alltid mest bas i hörnen på rummet. Prova själv! Så bästa skulle jag säga är att prova sig runt i rummet för att se vad du gillar bäst själv. Och givetvis efter rådande möblering.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Istället för att du har subben i knät när du sitter å lyssnar då lär de vibrera "dödsskönt i kistan"

Visa signatur

| Pentium 4 3,0 Ghz | ATI Radeon 9800 Pro | 1 GB Ram | Maxtor 120 GB & ST 120 GB | ABIT IS7/IS7-G/IS7-E MB | ASUS CRW-5224A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Som vi alla andra fick lära oss på fysiklektionerna så är allt ljud just vibrationer, så visst tusan spelar det någon roll om det är saker i vägen eller inte...

Jo förlåt mig, jag tänkte mig inte riktigt för.
Klart det spelar roll om det står massa saker ivägen, men det jag menar är att de låga frekvenserna som basen kör på inte stoppas lika lätt som de höga.
men visst det var fel av mig..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Har min baslåda till vänster bakom mig vid datorn. Mycket bra effekt