Permalänk
Medlem

Linux

Hej

jag vill ha ngt halv enkelt linux som tar lagom mycket.
jag har bara en gammal compaq presario.

Det får inte vara för svårt eller för simpelt, ngt i mellan.
Några tips?

Visa signatur

Uqe = Jocke.

(Lite spanskt dialekt)

Permalänk
Medlem

Om du har prövat Linux förut, testa Debian. www.debian.org

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Jag rekommenderar också Debian, då helst Debian Sarge.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Debian är njut testa det.

Det är också njut att söka! så gör det i fortsättningen

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

orka.

UBUTNU LINUX är förbannat bra! ( http://www.ubuntulinux.org ), perfekt install-and-ready-to-go dist. perfa som desktops dator. Baserad på Debain.

Annars kan jag rekommendera CRUX också, lite hardcore men men ( http://www.crux.nu )

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Debian 3.0 Sarge

Har hmm.... 4 burkar som tuggar på med debian ( en kör potato dock)

Allt går att lösa.. apt är väldigt bra och på irc.freenode.org hittar du den oficiella #debian supportkanalen..

Väldigt bra support sådeles

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Gentoo.org! riktigt bra om man vill lära sig linux tycker jag, fast det kan nog vara bra om man har testat linux lite innan. Bra support forum också

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Hedersmedlem

Lunke: Bra att rekommendera Gentoo till någon som "bara har en gammal compaq presaro"

akn3: Jepp, det står i reglerna att man ska söka.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Debian Sarge, annars Ubuntu (som också är baserad på Debian)

Beror dock på din definition av "gammal dator"

Tha_hool: Debian Sarge är inofficiellt 3.1. Däremot är Woody 3.0

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Lunke: Bra att rekommendera Gentoo till någon som "bara har en gammal compaq presaro"

Det borde väl funka bra...för mig funkade gentoo ivarjefall strålande på en mac på 250Mhz...
(iofs kan väl gammal presario vara allt ifrån en p75 till en athlon 1700 så)

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Det borde väl funka bra...för mig funkade gentoo ivarjefall strålande på en mac på 250Mhz...

"Det borde väl funka bra..." Visst funkar det "bra", men hur kul är det att sitta och kompilera base-systemet i 2 dygn? Jag använder hellre min dator kraft vettigare, eller så stänger jag helt enkelt av datorn, finns vettigare saker att göra. Fast detta är självklart upp till en själv.

Som de andra föreslår jag nån dist med ett binärt paket-system, debian + apt, slackware + swaret, eller motsv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men blir det inte mysko mellan windows och linux om man ska ha två operativ system?

Jag har en Compaq presario me 300 processor, 64 mb ram, 3,75 ggb hdd,
inte mycket att skryta om men det är vad jag har.

Visa signatur

Uqe = Jocke.

(Lite spanskt dialekt)

Permalänk
Medlem

OffTopic: En ny härntabo!

OnTopic: Nej då, det brukar fungera bra att dualboota.

Permalänk
Medlem

Ska prova debian snart, Tack för alla råd.

Visa signatur

Uqe = Jocke.

(Lite spanskt dialekt)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D

Man räknar olika på Macintosch och x86 burkar...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Avstängd

hata folk som svarar på folk med dåliga rubriker på ämnen de inte har sökt efter.. DET GÅR SNABBARE ATT SÖKA ÄN ATT FÅ SVAR!!!!!!!!!!!!!!!!11

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

Nån har glömt sina mediciner ?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Nån har glömt sina mediciner ?

Visa signatur

DFi UT LP NF3 250 gB | Slk-948u w. Papst on 64 NC 3000+ [10x243] | OCZ EL 3200 2x512 1:1 2-2-3 | AC Silencer Rev. 2 on PC 9800 Pro [425/384] 3dMarks 01:23000

Permalänk
Medlem

Förfan, rekommendera in gentoo på en så gammal dator, varje gång han ska installera ett program måste han ju sitta och kompilera i år. Debian är perfekt då de har binärpaket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Förfan, rekommendera in gentoo på en så gammal dator, varje gång han ska installera ett program måste han ju sitta och kompilera i år. Debian är perfekt då de har binärpaket.

Det är ju inte direkt ofta man kompilerar program... 300MHz är ingen ursäkt...

Permalänk
Medlem

Skulle kompilera 2.6.8 på en 166 Mhz för ett tag sedan, tror det tog 4 eller fem timmar, så ett os med binärpaket är att rekomendera.
Slack kanske?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Skulle kompilera 2.6.8 på en 166 Mhz för ett tag sedan, tror det tog 4 eller fem timmar, så ett os med binärpaket är att rekomendera.
Slack kanske?

Intressant, för en gammal P150 som jag hade för inte alltför länge sen kompilerade 2.6.5 på ca 20 minuter.

EDIT: Gentoo på en äldre burk tycker jag är vansinne. Visst, att lägga till nya grejer tar inte så lång tid, men att installera systemet kommer att ta en vecka. Debian är så mycket mer attraktivt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Slackware tycker jag. Smidigt, lätt och säkert.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jag känner killen och brände knoppix till honom, det flöt inte så vidare bra ^_^
Men jag tycker att du ska köra knoppix
Skaffa mer ram ;P

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Jag känner killen och brände knoppix till honom, det flöt inte så vidare bra ^_^
Men jag tycker att du ska köra knoppix
Skaffa mer ram ;P

det är ju inte så konstigt att knoppix får problem, det bootar ju direkt i KDE och kde e ju otroligt segt!

det är inget fel på att ha lite ram! har en 2xxmhz:are (256 mb ram) som rullar på i slack dock utan nån wm det funkar ju perfa! surfning kan man ju göra i links!

Permalänk
Hedersmedlem

Nybben här på forumet drog iof in Gentoo på en 66MHzare för ett tag sen.

2.4 kärna osv, han satt ett bra tag med det.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Nybben här på forumet drog iof in Gentoo på en 66MHzare för ett tag sen.

2.4 kärna osv, han satt ett bra tag med det.

Vet du hur lång tid det tog han å installera det

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

crash_M: Fråga honom, vet inte riktigt. Satt på LAN då och hade inte så stor tidsuppfattning.

Vet bara att jag kompilerade kerneln på min bärbara ganska mycket snabbare än vad han kompilerade kärnan på den burken.

Laptopen är en 2GHz Intel Pentium 4 Mobile, 512 MB Ram och lite annat smått och gott.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

är väll då bättre o ha gentoo på datorn så man får hyper optimerat om man har en så gammal burk än att sitta med binärsystem ... eller

Edit: desutom köttar man bara in allt det man ska ha in direkt...och med en så gammal gammal dator spelar man inget och hans diskutrymme är inte mkt så

Visa signatur

aye tjena....telia kostar mer men dom kan fan inte vara sämre än spray iaf