Krönika: Vad är IRL?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
...and your point is?

Va fan är alla så kåta på den här jävla skribenten för att hon är tjej!?

Lite bättre borde ni väl kunna få ?

Det verkar snarare som att du försöker reducera tjejer till hål i frustration över att du inte får något hål överhuvudtaget.

Skål kosmonauter!

Permalänk
Medlem

De va inte så jobbigt att förstå krönikan enligt min mening, ty är inget avancerat ord direkt och förstår itne varför många klagar på det.

Jag tycker att några har över-analyserat krönikan lite :/. Förstört budskapet som fanns där innan.

Bra krönika.

Permalänk

Visst finns det en vettig sensmoral i texten som jag också kan känna igen mig i många gånger. Folk tror att internet är en frizon där man kan göra och säga i princip vad man vill utan att få skit för det, det är produkten av den anonymitet vi har på webben. Detta håller dock på att förändras ty vi ser anorlunda på surfandet och datoranvändadet, det har blivit mer personligt och vi kan se folk på webcam osv. Vad jag inte förstår är vad denna krönika har med sweclockers eller hårdvara att göra överhuvudtaget men det känns lite som vår självutnämda filosof inte riktigt förstår "datanördsvärlden" och vårt naturliga synsätt på internet och datorer och måste på något sätt kompensera sin brist på insyn i detta med textboksfilosofi och krönikor om datanördar och IRL-syndrom. I själva verket tycker jag krönikörinnan borde ställa ner rödvinsglaset, fimpa jointen och lyfta näsan ur böckerna ett slag och ta med burken till Dreamhack eller något annat evenemang och uppleva det med allt vad det innebär IRL ;P

ONE LOVE !

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hundforarn
Visst finns det en vettig sensmoral i texten som jag också kan känna igen mig i många gånger. Folk tror att internet är en frizon där man kan göra och säga i princip vad man vill utan att få skit för det, det är produkten av den anonymitet vi har på webben. Detta håller dock på att förändras ty vi ser anorlunda på surfandet och datoranvändadet, det har blivit mer personligt och vi kan se folk på webcam osv. Vad jag inte förstår är vad denna krönika har med sweclockers eller hårdvara att göra överhuvudtaget men det känns lite som vår självutnämda filosof inte riktigt förstår "datanördsvärlden" och vårt naturliga synsätt på internet och datorer och måste på något sätt kompensera sin brist på insyn i detta med textboksfilosofi och krönikor om datanördar och IRL-syndrom. I själva verket tycker jag krönikörinnan borde ställa ner rödvinsglaset, fimpa jointen och lyfta näsan ur böckerna ett slag och ta med burken till Dreamhack eller något annat evenemang och uppleva det med allt vad det innebär IRL ;P

ONE LOVE !

hmm, vad jag hört så var hon på Dreamhack, och gjorde en dokumentär med videokamera bland annat..så där har du nog fel

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Tack för att endel här ändå förstår att dessa krönikor på intet sätt är några egenkonstruerade ljuplodande analyser av en datoranvändares livsstil utan enbart ett faktareferat från en kurslitteratur i filosofi. Kunde hon inte hitta en roligare person att citera, en person vars åsikter åtminstone skulle väcka lite ont blod och mana till diskussion? Men platon är visst akademiskt korrekt och visar på stor förmåga att tänka själv. Suck...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Jag citerar "Internet anses (av många) vara en kopia av verkligheten "....etc. Vem/Vilka säger detta? Finns det något underlag(undersökning av ngn form) som stärker detta?

Jag kunde inte låta bli, "sorry" en Universitetsskada.

En mycket intressant hypotes. Intressantare o djupare blir den med olagliga hallucigena "stoffer"

Gränsen mellan genialitet o galenskap är hårfin enligt mig. Jag anser att Platon var galen samt att han skapade sina filosofiska ideér utifrån alla "stoffer" han proppat i sig.

Det värsta av allt är att filosofi- o psykologistudenter doktrineras av sådant här "Platonskit" på Universitet runt om i världen. Tacka vet jag bönder, dom står stadigt när åskan går

Permalänk
Medlem

Första tanken: "Hon har ihop det med någon högre uppsatt på sweclockers, det är den enda anledningen varför hon får det publicerat här."

Texten känns så jävla ansträngd. Verkligen försöka vara så filosofisk man bara kan vara. Att använda ordet "ty" så ofta (eller frekvent som Alma hade skrivit) som hon gör är ett exempel på hur jag tycker texten är ansträngd.

Varför känns båda hennes "krönikor" som försvarstal för datornördar?

Visa signatur

Lennart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
för mycket ty. Hata ordet ty. ty det kan bara ty .. hahahahahaha annars får bruttan ha en eloge, bra med kvinns vettu.

Ordet ty nämns två gånger. Personligen föredrar jag hellre lite korrektare språk än lunarsvenska.

Permalänk

Tycker det är så löjligt när folk håller på att gnälla på alla "ty och "och", hon har väl inte skrivit den för att visa sina kunskaper i svenska?

Det är ungefär samma princip som när man tex. ser någon jättebegåvad sångare på tv, men så klagar folk på "men vad fan är det personen har på sig?!", strunta i det! Lyssna på sången, det är la ingen modevisning eller?!

Annars tycker jag det är bra krönikor och hajar hennes budskap. (tror jag iaf:p)

Och ni som tycker inte de är bra eller hör hemma här behöver la inte läsa dem eller? Eller är det jobbigt att krönikorna finns tillgängliga här på Swec för dem som kanske tycker de är intressanta?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cane-force

Och ni som tycker inte de är bra eller hör hemma här behöver la inte läsa dem eller? Eller är det jobbigt att krönikorna finns tillgängliga här på Swec för dem som kanske tycker de är intressanta?

Jag har på intet sätt något emot en mer djuplodande analys av allas vår favorithobby och den livsstil som är associerad med den, vad jag dock är emot är att någon rödvinspimplande konstfackpajas som uppenbarligen inte har någon som helst koll på ämnet i fråga gladerligen skall sitta och orera över det.

Hitta en människa som verkligen analyserar själv och inte rapar upp det som finns att läsa i kurslitteraturen så skall ni se att även jag får mitt lystmäte stillat, men som det är nu så käns det som ett hån mot det intresse jag delar med så många av er!

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Ty på skylten står skrivet: ”Kaffe . och . Te”
Mellan kaffe och och och och och te finns två punkter. Hahahah...eh.

Tack Alma för ännu en trevlig krönika. Fortsätt så. Jag ser fram emot när det verkligen blir djupt!

Visa signatur

Mvh
Kennet

Permalänk
Medlem

Så här tror jag..

Många blir nog sura för att dom faktiskt förstår texten tror jag. Dom vill inte ta ansvar för vad dom gör på nätet. Dom vill kunna göra vad dom vill utan att nån ska komma å säga nått. På nätet kan dom vara och göra vad dom vill. Dom vill inte bli upplysta och behöva bry sig om vad dom säger och gör på nätet. Får en känsla av att folk som uppför sig på nätet gillade texten och att folk som tycker det är ok att säga grejer på nätet som de aldrig skulle säga IRL inte gillade den.

Andra blir sura för att det var en lång text, stackare..

Tycker det var en bra text. Tycker i högsta grad den angår folk på sweclockers. Den angår alla som brukar nätet mycket, och då ligger väl sweclockers läsare bra till?

Visa signatur

Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Det är spännande hur alla säger att man ska försöka se och förstå djupheten i hennes krönika när det egentligen bara är en lång text där hon med hjälp av inlärda fakta redogör för de tankar och ideer platon hade. Det finns inget djup i HENNES text, det enda hon gjorde var att hon bad oss försöka dra paraleller mellan Platons ideer och dagens internet. Så himla djupt är det kanske ändå inte?

Vet inte riktigt vad som var poängen med det hela? Om det var att upplysa oss om hur Platon tyckte och tänkte så har hon ju lyckats ganska bra eftersom texten var innehållsrik och faktaenlig. Men om det var att skriva en djup krönika med egna tankar ideer och en slutsats så tyckte jag inte att hon kom fram till något.

Vore spännande om ni andra som säger att vi ska försöka se det djupa i det här kom med förslag på vad själva djupet är och vad det innebär. Jag är inte ens säker på att hon menade att texten skulle vara djup, utan den var nog bara menad för att visa att det finns vissa paraleller i tänkandet ifrån förr som nu. Synd att NI blåste upp HENNES text och gjorde den till så mycket mer än vad den egentligen var.

Precis! Mycket snack och lite verkstad. Vi får en lång redogörelse för vad Platon tyckte för att sen uppmanas att läsa om allt med en viss tanke i bakgrunden. Vi ska alltså göra allt tänkandet själv, så hon slipper. Det är roligare att läsa om någons tankar om nått, när personen i fråga verkligen har tänkt till och sedan disskutera om det, än att tvingas på ett ämne och sedan filosofera om det. Jag filosoferar väl om mina egna saker och om nån vill intressera mig för deras filosofier bör de banne mig ha nått intressant att komma med.

Sen verkar det som att många av de som här tycker att hon är "djup" helt enkelt inte fattar vad som står och direkt sätter etiketten "djup" på krönikan. Själv tycker jag att denna, precis som den andra, känns mycket krystad. Den är ett försök på att skriva djupa filosofiska rader men hugger i sten redan vid första spadtaget. Något djup når den aldrig.

Den avslutande sensmoralen är bra, men man kunde ha skippat skitsnacket innan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Jag har på intet sätt något emot en mer djuplodande analys av allas vår favorithobby och den livsstil som är associerad med den, vad jag dock är emot är att någon rödvinspimplande konstfackpajas som uppenbarligen inte har någon som helst koll på ämnet i fråga gladerligen skall sitta och orera över det.

Hitta en människa som verkligen analyserar själv och inte rapar upp det som finns att läsa i kurslitteraturen så skall ni se att även jag får mitt lystmäte stillat, men som det är nu så käns det som ett hån mot det intresse jag delar med så många av er!

Men herrejösses, lugna ner dig ett par hekto grabben. För det första så tycker jag inte att man kan förvänta sig en omvälvande, tänkvärd och orginell analys för varge ny krönika. Det är krönikor, inte doktorsavhandlingar. För det andra ser jag det inte som ett stort problem att det i krönikan redogjordes för vissa klassiska filosofiska resonemang. Se det som allmänbildning om inte annat.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tao
Det verkar snarare som att du försöker reducera tjejer till hål i frustration över att du inte får något hål överhuvudtaget.

Skål kosmonauter!

Haha, jasså ?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tycker inte att krönikan var speciellt välskriven eller speciellt tilltalande.
Valet av Plato och att sedan säga att internet skulle vara en kopia av verkligheten (enligt "många" <-- hmm?). Sedan att hoppa från känslor till att "ord betyder mindre än handling" förstår jag inte alls meningen med.

Jag tycker inte krönikan var speciellt bra och jag önskar att författaren hade taigt sig mera tid med att studera Platon.

Fotot påminner dock om Calibi-Yau, och vi alla vet ju hur verkligt det är, eller?

Mvh
vittring

Visa signatur

Hej!

Permalänk

Re: Så här tror jag..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknist
Många blir nog sura för att dom faktiskt förstår texten tror jag. Dom vill inte ta ansvar för vad dom gör på nätet. Dom vill kunna göra vad dom vill utan att nån ska komma å säga nått. På nätet kan dom vara och göra vad dom vill. Dom vill inte bli upplysta och behöva bry sig om vad dom säger och gör på nätet. Får en känsla av att folk som uppför sig på nätet gillade texten och att folk som tycker det är ok att säga grejer på nätet som de aldrig skulle säga IRL inte gillade den.

Andra blir sura för att det var en lång text, stackare..

Tycker det var en bra text. Tycker i högsta grad den angår folk på sweclockers. Den angår alla som brukar nätet mycket, och då ligger väl sweclockers läsare bra till?

Eftersom det i hög grad är samma personer som blev sura i den andra "krönikan" där hon hyllade "Datornördar" så beror det nog inte på det skall du se...

Sen är det väl så att många använder nätet för att de inte vågar uttrycka sig i den verkliga världen, de har möjligtvis någon sorts socialfobi. Dessa personer borde väl då tilltalas av texten, eftersom den säger att deras känslor på nätet är minst lika viktiga.

Permalänk
Medlem

jag säger bara: gogo för fler kröniker, artiklar etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tyckte att krönikan var intressant. Ni som nu klankat ner på två sådana här artiklar i rad kanske borde börja fundera på att inte läsa dem (saklig kritik är förstås en helt annan sak).

Jag tycker en sida som profilerar sig så som Sweclockers gör inte bör ha sådant här på sin framsida.
Anledningen till att 99.9% av sweclockers läsare surfar hit beror på datahårdvara. De som vill läsa om Platon hittar det ganska lätt på andra sidor. Dit jag tycker Alba skulle vänt sig. Första krönikan var en annan sak. Det hade ganska mycket med användarna på Sweclockers att göra. För mycket beröm kan leda till missvisande av vad folk vill ha på sidan. Jag tror även att om krönikan skulle varit skriven av en man skulle den inte alls prisas lika mycket av vissa. Har svårt att tänka mig vissa som tycker den är så bra letar sig in på några filosofiska sidor inom kort.
Fram för tydligt profilerade sidor som man vet vad man får när man surfar in på. Så kan man skräddarsy sitt surfande bättre. Är till och med nästan tveksam till att alla dess MP3 spelare bör recenseras här. Kanske en liten systersite vore ett bättre alternativ. Eller ett namnbyte på siten.
Känns som 64bits/sweclockers/nordichardware är ganska samma sak nu. Saknar en mer specialliserad site med lite mer avancerad överclockning (och andra väldigt när besläktade ämnen typ kylning) och inte bara tester och rapportering av hårdvaran som kommer ut närmaste halvåret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vittring
Hej,

Jag tycker inte att krönikan var speciellt välskriven eller speciellt tilltalande.
Valet av Plato och att sedan säga att internet skulle vara en kopia av verkligheten (enligt "många" <-- hmm?). Sedan att hoppa från känslor till att "ord betyder mindre än handling" förstår jag inte alls meningen med.

Jag tycker inte krönikan var speciellt bra och jag önskar att författaren hade taigt sig mera tid med att studera Platon.

Fotot påminner dock om Calibi-Yau, och vi alla vet ju hur verkligt det är, eller?

Mvh
vittring

Förstår inte riktigt hur du är i position att kritisera både formalia och innehåll då du uppenbarligen inte ens bemödat dig med att läsa igenom krönikan på ett vettigt sätt...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Men herrejösses, lugna ner dig ett par hekto grabben. För det första så tycker jag inte att man kan förvänta sig en omvälvande, tänkvärd och orginell analys för varge ny krönika. Det är krönikor, inte doktorsavhandlingar. För det andra ser jag det inte som ett stort problem att det i krönikan redogjordes för vissa klassiska filosofiska resonemang. Se det som allmänbildning om inte annat.

Jag är så lugn som det någonsin går att vara, dock finner jag det oerhört komiskt att någon som Alma kan väcka sådana jubel som hon gjort med sina relativt flata analyser. Jag hade hoppats att Sweclockers läsare var mer allmänbildade än så än att jubla "oh vad djupt och bra detta var" så fort någon drar till med ett Platoncitat. Jag vill inte bli reducerad till en sådan person och jag vill inte heller att sweclockers skall bli associerat med sådant dravel.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Re: Re: Så här tror jag..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Eftersom det i hög grad är samma personer som blev sura i den andra "krönikan" där hon hyllade "Datornördar" så beror det nog inte på det skall du se...

Måste erkänna att jag inte läst första krönikan, men jag förstår inte riktigt hur du menar.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Sen är det väl så att många använder nätet för att de inte vågar uttrycka sig i den verkliga världen, de har möjligtvis någon sorts socialfobi. Dessa personer borde väl då tilltalas av texten, eftersom den säger att deras känslor på nätet är minst lika viktiga. [/QUOTE]

Är dom inte då, lika viktiga, deras känslor alltså?

Visa signatur

Tobbe

Permalänk
Medlem

Ganska festligt med folk som skriver "bra med lite filosofi och sådant som omväxling". Haha. Förstår ni inte min poäng direkt, lägg ihop två och två.

Kan hålla med om att tjejen ordbajsar. Jag tycker det luktar BS, och står för vad jag säger. BASTA.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Ganska festligt med folk som skriver "bra med lite filosofi och sådant som omväxling". Haha. Förstår ni inte min poäng direkt, lägg ihop två och två.

Kan hålla med om att tjejen ordbajsar. Jag tycker det luktar BS, och står för vad jag säger. BASTA.

Tack, äntligen någon som tycker som jag.

maken till rövslickeri har jag inte varit med om sedan lukas moodysson gjorde lilja 4ever och alla recensenter satt och kyste herr überfilmskapares rumpa

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Hon försöker "get laid" med någon av "de frälsta", det är min slutgiltliga teori.
För ingen vanlig människa kan gilla flummiga självgoda hobby-filosofer.

Permalänk

Om vi säger såhär. "någon" som äger denna sidan är syskon med den nu som omtalde krönikören så det luktar svågerpolitik lång väg. Våga säga nej till era syskon och hänvisa dem till andra mer lämpliga forum som är mer mottagliga för idéer och resonemang av denna typ.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Frågan är, vad röker Alma på för nått, så flummigt skrivit

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Medlem

Hahahaha! Skitkul!
Ni som inte gillar filosofi kan väl skriva en krönika om Half Life? Visst är det ”late in the game” men lite mer vakna får vi väl ändå vara!?

Visa signatur

Mvh
Kennet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Om vi säger såhär. "någon" som äger denna sidan är syskon med den nu som omtalde krönikören så det luktar svågerpolitik lång väg. Våga säga nej till era syskon och hänvisa dem till andra mer lämpliga forum som är mer mottagliga för idéer och resonemang av denna typ.

Vart vill du komma? Tycker för det första att krönikan passar alldeles utmärkt på en site som Sweclockers, sen att vissa har synpunker är ju helt naturligt. Men vad du föreslår är att bara för att Almas "idéer och resonemang" inte tilltalar dig så skall de inte publiceras över huvud taget på denna site? Låter som nån högkristen bondlurk i stil med: "kom inte hit o tro att du kan läxa upp oss med dina lustiga idéer och hokus pokus". Jösses det är ju bara en krönika! En krönika som drar en parallell mellan platons tankar om en idévärld och internet. Du och många andra här får det att låta som om krönikan var skriven av någon som bör tystas ner för sina tankar och resonemang. Sounds like fascism to me.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Summering av artikeln:

* Platon ansåg att vi lever i en fantasivärld
* Han har fel
* Många anser att internet är en fantasivärld
* Dom har också fel

Jag har inget emot att dessa artiklar publiceras här, bandbredd är billigt