Permalänk
Medlem

Routerproblem :(!

Hej gott folk, hoppas på många svar här så jag får bot på detta problem, jag tar det från början.....

Vi har 2 datorer här i huset, en i mitt rum (som jag skriver från nu), den har XP, samt är första telefonjacket här, så jag har modemet och routern... Och en dator i förrådet som oftast syrran använder...

Denna datorn är rätt så ny, och den andra är en ME, men det spelar kanske inte så stor roll..

När vi fick denna datorn köpte vi en router, en dlink 624+.. Jag kopplade in den och allt gick fint, internet funkade både här och i förrådet, sen tankade jag AVG antivirus, och den sa att typ varenda fil var virus, dum som jag var tryckte jag på "Delete" på varenda grej, så jag fick formatera om... Efter formateringen, laddar jag ner alla nya uppdateringar, SP2 och hela baletten. Kopplar in routern, internet funkar, och internet funkar i förrådet också..
Perfekt tänker jag, nu kan jag ta det lungt och surfa vidare.. Men icke, ca 10 minuter senare lägger "internet" ner.. dvs jag kommer inte in på någon sida, men DC och msn fungerar (oftast)..Den roliga "sidan kan inte visas" kommer fram... Men internet funkar i förrådet..Jag kan alltså, efter att datorn har varit avsläckt nån timma, gå in på internet ca 10-20 minuter... Jag har vritt och vänt men inte kommit på var problemet ligger..
Jag har precis samma inställningar som innan formateringen, men det vill inte fungera nu..

Finns det någon hjälpsam människa som tror sig ha lösningen här tro? Ett STORT tack på förhand!

MVH
Adam

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Routerproblem :(!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senda^SM
Hej gott folk, hoppas på många svar här så jag får bot på detta problem, jag tar det från början.....

Vi har 2 datorer här i huset, en i mitt rum (som jag skriver från nu), den har XP, samt är första telefonjacket här, så jag har modemet och routern... Och en dator i förrådet som oftast syrran använder...

Denna datorn är rätt så ny, och den andra är en ME, men det spelar kanske inte så stor roll..

När vi fick denna datorn köpte vi en router, en dlink 624+.. Jag kopplade in den och allt gick fint, internet funkade både här och i förrådet, sen tankade jag AVG antivirus, och den sa att typ varenda fil var virus, dum som jag var tryckte jag på "Delete" på varenda grej, så jag fick formatera om... Efter formateringen, laddar jag ner alla nya uppdateringar, SP2 och hela baletten. Kopplar in routern, internet funkar, och internet funkar i förrådet också..
Perfekt tänker jag, nu kan jag ta det lungt och surfa vidare.. Men icke, ca 10 minuter senare lägger "internet" ner.. dvs jag kommer inte in på någon sida, men DC och msn fungerar (oftast)..Den roliga "sidan kan inte visas" kommer fram... Men internet funkar i förrådet..Jag kan alltså, efter att datorn har varit avsläckt nån timma, gå in på internet ca 10-20 minuter... Jag har vritt och vänt men inte kommit på var problemet ligger..
Jag har precis samma inställningar som innan formateringen, men det vill inte fungera nu..

Finns det någon hjälpsam människa som tror sig ha lösningen här tro? Ett STORT tack på förhand!

MVH
Adam

Kan det inte vara ett problem med DNS:erna? För du hade bara problem med surfningen? Prova att byta DNS:er och se om det hjälper något.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

lamer71, tankade nyaste firmwaren till H/W B... Men det är bara en .bin fil, vad ska jag göra med den?

Hilton: Jag har ju dynamiskt ip och dynamiskt DNS när routern är inkopplad.. Eller menar du att jag ska byta dns inne i routern? Vilket ska jag byta till då ?

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag en likadan router som du men det borde vara så att du går in på routern och letar upp något som heter t.ex Upgrade eller liknande och laddar sen upp bin-filen som du redan har laddat ner så borde resten sköta sig själv.

Permalänk
Medlem

Avinstallerade SP2, och nu verkar det funka änsålänge...

Mathe... Vågar jag ladda upp binfilen där? tänk om jag tankat fel eller nåt händer, hur får jag då tillbaka den gamla? och vad är firmware? dom drivrutiner elleR?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I routern så tror jag det var under fliken TOOLS, eller nåt sånt, där finns det en knapp det står FIRMWARE på, under den så kan du välja vilken fil du vill ladda upp till routern, då väljer du .bin filen du laddade hem.

Edit: när du uppgraderar firmwaren så kommer alla inställningar du har gjort att försvinna, så du får ställa in allt igen.