Permalänk
Medlem

hp Pavilion I. P4/3,8 som hem-PC-köp?

Tjena. Har fått erbjudande via jobbet som jag tycker verkar riktigt bra. Dock har väl alltid hp inriktat sig till en ngt bredare krets användare än den strikt gramerinriktade. I mitt fall rör det sig om en hp Pavilion Intel P4 570, 3,8 MHz med 1024 DDR2 SDRAM - 533 MHz, 2x250 gigshårddiskar, DVD-brännare, Geforce FX6600 (256 MB, PCI-Express), 9 i 1-kortläsare, Soundblaster Audigy 2ZS-ljudkort, tre års support, garanti och uppgradering av Norton A-virus, XP Home med mera, med mera. Firewire, USB 2,0, högvis med frontmatade, lediga platser och flyttbart USB-minne på 512 meg.
Paketet kostar 392 kronor i månaden vilket torde bli rätt exakt 14 papp fördelat på tre år. Restvärdet torde bli rätt lågt om man köper ut då.
Nu har jag en AMD Athlon 2,7+, med 1024 i minne och ett Geforce 4-kort.
Funderar på att i så fall sälja min nuvarande burk för kanske 3 papp och köpa hp-varianten.
Ni gubbar som har koll, vad tycker ni? Det är ju rejäl prestanda men inte det vanliga upplägget man är van vid. Bygger man själv får man givetvis exakt vad man vill ha. I mitt fall ett bättre grafikkort och mindre hårddiskyta ex. Men hem-PC via jobbet ÄR billigt, det går inte att komma ifrån. Skall ev. starta företag i år - tror ni jag kan köpa billigare eller bättre genom ett ev. företag?
Tack för ev. svar!
Mvh Thomas.

Visa signatur

Mvh Thomas.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som hp datorn jag har.
Också en hempc och den funkar perfekt iaf.
Bättre cpu på den du skriver om men sämre grafikkort.

Men det är billigt för den prestandan ju.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker helt klart det verkar prisvärt. Synd bara att man inte ges möjlighet att ändra upplägget på ngt sätt. Självklart kan man sälja kortet och skaffa ett bättre, men det förlorar man ju klart på.
Så du är nöjd med ditt paket då?
Mvh Thomas.

Visa signatur

Mvh Thomas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronin
Ja, jag tycker helt klart det verkar prisvärt. Synd bara att man inte ges möjlighet att ändra upplägget på ngt sätt. Självklart kan man sälja kortet och skaffa ett bättre, men det förlorar man ju klart på.
Mvh Thomas.

Jadå är helt nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mvh Thomas.

Tror faktiskt inte du får sälja kortet =/

Jag har samma erbjudande genom farsan och tror att jag nappar. Erbjudandet är likvärdigt både i pris och prestanda med det HemPC-system jag fick för ett år sedan, dock fortfarande så billigt att vi köper.

Min HemPC sen ett år tillbaka: En Fujitsu-Siemens 3,2GHz P4, 9800XT, 250GB hdd, 19" CRT (i övrigt liknande system) för ca 14 000 brutto.

Jag hade väntat mig åtminstone 1,5 GB ram, 750GB hdd, 6800GT och ett TV-kort, men icke. Dumt att de lägger så stor tyngd vid processorn Relativt sett till andra HemPC-erbjudanden är ganska dyrt, men relativt till hembygge ganska billigt.

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk

Det här låter som ett erbjudande för kriminalvårdare!

Permalänk
Medlem

Jag har förresten ändrat mig helt... Har bestämt mig för att låta detta erbjudande passera och plocka ihop ett eget system denna gång. Denna dator kostar med en 19"TFT ca 12 000 netto, med tanke på hur mycket saker man får med i erbjudandet. Dock har de valt helt fel komponenter enligt mig

Tänkte bygga typ:
AMD64 3200+
Nått udda mobo
1024mb ram
6800NU
250GB hdd
17" TFT
DVD-brännare
Burk för ca 700

...och det lär väl bli ungefär 11-12 000 kr. Inte lika mycket hdd-utrymme och småtjafs till, men en bättre dator till spel, vilket är av betydelse. Dessutom skonar jag farsans pension och blir inte låst med datorn i 3 år.

Förresten, hur det är med processorn i HemPC-paketet - är det nån ny processor eller gammal och högre klockad core? Om det senare gäller så lär juh processorn bli ganska varm, och man får dras med nån jefla jet-turbin till kylare =/

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk

Re: hp Pavilion I. P4/3,8 som hem-PC-köp?

Citat:

Tjena. Har fått erbjudande via jobbet som jag tycker verkar riktigt bra. Dock har väl alltid hp inriktat sig till en ngt bredare krets användare än den strikt gramerinriktade. I mitt fall rör det sig om en hp Pavilion Intel P4 570,-----> 3,8 MHz <------med 1024 DDR2 ......

kanske inte så prisvärt ändå? jodå, det blir fint...

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Hoho, 3,8 megahertz är ju inte fy skam... )

Visst är det ett erbjudande för hårt arbetande plitar, Pipontrollet!
Nu vet jag inte om jag blir kvar så länge, så det lutar nog åt ett nej i alla fall. Men prisvärt, det är det.

Antan - det är mycket man inte får... ;o) Löser man ut den senare spelar det ju ingen större roll. Fast som sagt (se ovan), det lutar år nej även om det definitivt är prisvärt.

Förmodligen kommer jag starta eget företag i år. Jag skulle tro att jag väntar ett tag och sedan bygger ihop en precis som jag vill ha den. Momsfritt är inte fel det heller.

Antan - vilka kikar du på när du bygger - Inet, Datorbutiken, Komplett et.c?

Mvh Thomas.

Visa signatur

Mvh Thomas.

Permalänk

Kolla om du kan få en 3,4 och 6800GT istället för de 400mhz gör ingen märkbar skillnad och att det blir bara varmt tså inihelvete

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A