Permalänk
Medlem

Info Pentium III 600 mhz + bräda...

jag har en dator jag fick köpa av min polare för 200 spänn för dem hade auktion på hans jobb, tänkte kunde va bra å ha som filserver så jag inte behöver ha 4hdd i min barebone.

iallafall spec`s:
aopen ax63 pro
intel pentium III 600 mhz Slot 1 (6*100)
128 mb sdram pc100
+en massa annat crap

försökte klocka den igår kväll men jag kom till 670 mhz efter de hänger den sig bara. känns ju konstigt, jag tror att jag har en p3 600 mhz med stepping E och på overclockers.com står de att dem flesta kommt en bra bit över 800 mhz,topp på 966 mhz.

btw är de bara fsb klocka som gäller på dem här oxå lr? för jag har provat att ändra multipliern men de gör ingen skillnad, den står fortfarande på x6.

testade att köra intel id och den säger att revision är E, är de en sån prolle då?

på moderkortet kan man ställa in vilken fsb speed man vill kunna välja bland i bios, men jag kan inte få den högsta fsb speeden 133-150 fsb då bootar datorn inte upp men jag fick iallafall välja 100-124, men den klarar ju inte ens 124 i fsb så de verkar ju sämst ändå, kan ändra volt från 2.05 till 2.15 och 2.25. inget hjälper dock! har testat ett annat nätagg oxå. har oxå kollat så att pci frekvensen inte blir speciellt hög, dit jag kommit har den typ rört sig 1-3 mhz och jag har inget prob me filsystemet efter den lilla klockningen. och jag har ställt ner dram speed så minnet går inte över 100 mhz. (måste bara säga att jag älskar den här gamla skönheten, sååååå nostalgitripp!!!)

jag vet att de här e nog de längsta drygaste krångligaste inlägg jag nånsin gjorts men har ni ideèr lr tips va inte blyga!

mer mhz åt folket!

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att köra FSB i 140 och minnena 1:1, minnena är dock 133 Mhz specade.

Tänkte passa på att fråga vad min revision är, om det går bra?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Hedersmedlem

S1W-G: En Coppermine 600 ska du kunna köra i 900 MHz eller ännu mer om du har tur och bra grejor. Jag körde en 650 i 975 MHz tidigare. Eftersom processorn är låst överklockar du genom att öka FSBn och då måste du ha ett bra moderkort och bra minnen för att kunna nå bortåt 150 MHz. Troligtvis kommer du att behöva öka spänningen en smula till processorn oxå.

Men nu när jag läser ditt inlägg lite bättre ser jag att du har en Vcore på 2.05v och då har du ingen Coppermine utan en Katmai. Den överklockar dessvärre riktigt dåligt, är redan överklockad från fabrik kan man säga (de har tom ökat Vcore på den jämfört med de tidigare processorerna). Så mycket högre än 670 MHz kommer du inte med en sån, till och med det resultatet tycker jag är lite imponerande faktist.

Jeefy: Det där är en Coppermine men dessvärre en med en default FSB på 133 MHz. Eftersom du överklockar den genom att öka FSBn kommer du inte nå så högt, annat (minne, moderkort) kommer att stoppa dig innan processorn maxat. Bättre ifall du hade haft en med 100 MHz FSB som du sen kunde öka till ~150 MHz eller mer ifall du har bra grejor. 133 till 150 MHz är inte lika imponerande.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Kan vara så att processor fläkten inte klarar av mer än 670Mhz. Och att Pentium stängs av om den blir varm det med så du vet

Om det nu var till nån hjälp

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300

Permalänk
Medlem

tackar för hjälpen

jo jag vart lite fundersam när jag såg att dem andra hade runt 1.6 volt till processorn, jaså då får den väl tuffa på i 670mhz då

vet inte riktigt hur bra dem där sensorerna funkar för min dator säger att den är 15 rader varm i cpu, haha. yeah my ass! men jag kan köra den utan fläkt iallafall, nemas problemas!

som sagt tacksam för svaren!

Visa signatur

Whatever!