Permalänk
Medlem

Köpråd accesspoint till vdsl 12/9

Hej!
ska köpa en accesspoint till mitt BBB vdsl 12/9. skulle behöva tips på en bra accesspoint.

Har testat en Apple Airport, men tappar hastighet med 2/3.

Finns det någon som har erfarenhet eller ett bra råd på en AP som ger en bra hastighet med BBB vdsl 12/9!

Tacksam för tips!
/mege

Permalänk
Hedersmedlem

Linksys WRT54GS

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Hmm.. kommer med få BBB VDSL någon gång i framtiden och jag kör idag på en Dlink Di 604,, fungerar bra idag men jag har hört att den modellens wan-port bara klarar 7,5mbit i båda riktningar samtidigt. Kan det stämma? Någon här som har bra koll på hur WAN-porten fungerar i dessa "bredbandsroutrar"?

När man väl får 12/9 så vill man ju kunna utnyttja dessa hastigheter också.

Visa signatur

Stacker chassi, Amd64 3500+, Corsair twinx 1024Mb 500Mhz, Seagate S-ata 120Gb + 120 Gb Maxtor, Nvidia 7800gt, SB Audigy.

Permalänk
Medlem

Jag har ca 9 i tp hastighet nu med kabel, vad kan jag räkna med för hastighet med en linksys WRT54GS?

Hade ca 2,5 i hastighet med Apples Airport... Det måste gå snabbare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadAss
Hmm.. kommer med få BBB VDSL någon gång i framtiden och jag kör idag på en Dlink Di 604,, fungerar bra idag men jag har hört att den modellens wan-port bara klarar 7,5mbit i båda riktningar samtidigt. Kan det stämma? Någon här som har bra koll på hur WAN-porten fungerar i dessa "bredbandsroutrar"?

När man väl får 12/9 så vill man ju kunna utnyttja dessa hastigheter också.

604:an har en througput på ~15 Mbit på WAN porten, är inte säker på om det är enkelriktat eller hur de räknar. Det kan då gott o väl vara 7.5 Mbit åt båda riktningarna samtidigt som du säger.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

hmmm, är det en accesspunkt du ska ha eller en trådlös router?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Linksys WRT54GS

Detta är väl en router!?! Jag vill ha tips på en bra accesspoint. Hjälp önskas!
Hörde att netgear har en throughput på 22mbit, den bör kanske räcka? Eller var det bara snack?

Permalänk
Medlem

accesspunkter har inte "throughput", det är det "routrar" som har...

"throughput" är hur mycket processorn i en "router" klarar av att skyffla igenom...

En accesspunkt har inget sånt...

Ja, köp vilken accesspunkt som helst som klarar av 802.11G 54mbits wlan...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Kilroy!
Det var lustigt med Apples Airport, som är en accespoint, att jag fick så usel hastighet...

Permalänk
Medlem

Jag har själv BBB 12/9 och använder en Netgear WGT624 108mbit wireless router. Vet inte om det är något sådant du är intresserad av men jag kan iaf meddela att den inte utgör någon flaskhals för mig. Får samma tptest värden med den som med sladd direkt in i modemet, dvs 11 ned och 8 upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mege
Detta är väl en router!?! Jag vill ha tips på en bra accesspoint. Hjälp önskas!
Hörde att netgear har en throughput på 22mbit, den bör kanske räcka? Eller var det bara snack?

Du kan avaktivera routningen om du skulle önska det.
Linksysen har speedboster vilket ger väldigt bra resultat på kortare avstånd.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

En Linksys WRT54G / GS klarar av att NATa ca 15-20 Mbit/s.

Den trådlösa delen är svårt att säga då mycket kan spela in i den hastigheten.
jag har ca 2mbit hos polaren 40m bort genom 3väggar/Fönster mm

Att priset på en sådan är fint torde spela in lite
/erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mege
Tack för svaret Kilroy!
Det var lustigt med Apples Airport, som är en accespoint, att jag fick så usel hastighet...

Jag har märkt att man trots att man har mycket snababre wlan uppkoppling är internet uppkoppling kan tappa lite då det försvinner paket som måste hämtas igen...

Med fast lina har du 12/9 och med trådlöst har du 10/6?

Det låter som ett ganska kraftigt tapp, men kan vara möjligt...

Permalänk
Medlem

10/6 är helt ok! Men när jag testade med Airporten hade jag 5.5/2.5 i tptest och det tyckte jag inte var ok.

Mycket tacksam för Era tips & svar.

Permalänk
Medlem

aaahhh, det är ju riktigt riktigt illa, men var inte det 11mbits wlan?

Permalänk
Medlem

Nej, Airporten är 54g och min bärbara Toshiba M30 har g-standard på det trådlösa...
Jag är inte kräsen med märken eller så, vill bara ha en AP som funkar med hyfsad hastighet. Airporten var den första jag testat, så jag blev lite skraj att kanske alla AP drog ner hastigheten med ca 60% som Airporten gjorde...