Jag ska bygga en projektor och ni ska hjälpa mig

Permalänk
Avstängd

Om 9an är högstadiet så går jag där.
Det jag menade med ficklampa var om det skulle lysa som en stråle bara, vilket det gör?
Detta med lampor är helt nytt för mig, så jag vet ungefär ingenting! Och jag försöker lista ut, men jag vill utgå från lampa, sen letar jag efter passande delar till den.

Väntar på mera info!

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk

jag blev också extremt sugen på att bygga nått liknande Följer denna tråd i tystnad och hoppas att alla frågor besvaras ;D

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

I en vanlig OVERHEAD sitter det en 24V halogen lampa på 150W.
Hänvisar till denna .pdf fil. http://www.mbelectronics.com/3M/1600/1600ipb4_01.pdf
På tomshardware har dom använt en sådan till deras bygge.
För att kunna se god kvalité i dagsljus krävs det nog uppåt 300-400W lampa, har ingen spec på lumen i detta fallet, i en vanlig projektor är det runt 2-2,5k lumen.

Tänk på att en sån lampa blir väldigt väldigt varm, och det är bra att du inte bygger lamphuset i material som trä, p.ga risken att det kan ta eld, (Även om man har fläktar som kyler, hänvisar till en titt på de där andra projektorbyggena - livsfarligt.

Strålningsvinkeln spelar nog ingen större roll från lampan, det blir iof lättast för dig om du skaffar dig en lampa som lyser såhär:

Istället för att bygga in en glasskiva med ett brytningsindex som ger denna vinkeln:

Bara du har en lampa som har lika stor eller större spridningsvinkel klarar du dig utan problem - väljer du en mindre får du korrigera upp det med linser.

Du måste samla in ljuset "bilden" till en punkt, åh sedan sprida det vidare för att kunna få ut en större bild på väggen, den yttersta linsen kanske man skall sätta så man kan skjuta den fram och tillbaka, åh på det sättet hitta en punkt som gör bilden precis sådär stor som man vill, eller för att "zooma in / ut", rentutav komplettera med en lins på den linsen för att få större bild? - Det där hör till inställningsdelen av bygget.

Detta blev rätt intressant när man funderar på det, men ack storleken :/ gillar inte monstret som kommer bli utav detta, du kanske rentutav kan slimma lådan med hjälp av flertalet linser som "sträcker" ut ljuset så det träffar TFT'ns baksida rätt.

Jag vill ju veta om det går att få tag på mini lcd's med dessa upplösningar för att komma ner i storlek. Någon?

Det vi kan räkna på hittils är:

1 st Lampa 300-400W | Halogen, helst spridningsvinkel 90º eller högre.
(Alternativt, en reflektor som hjälper lampan att sprida ljuset)
1 st tändare till lampan, (drivsteg/spänningsomvandlare)
2 st glasskiva. (En därnere i lådan åh en som skyddar tft'n)
2 linser.
Din 17" TFT
+ Material

Material är allt från kablage, kontakter till inkapsling (alu/stål).

Lycka till.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Avstängd

Glasskivan jag hade ritat var endast till för att stoppa värmen lite. Enkelt fönsterglas eller nåt, det påverkar väl inte ljuset?

Jag vill slippa mörka kanter, bör jag ta en lampa med hög spridningsvinkel då? Eller korrigera den med linser... Lins som lins eller måste det vara anpassat för "ljusspridning"?

Hur många grader tål skärmen? Kanske borde installera termometer i närheten.

Edit: Tack PromeX!

Får se vad som händer. Kommer antagligen att bli strort ja...

Bärbara TFT skärmar har rikgtigt jävla bra upplösning! 15-16tummare med 1400x1200 eller vad det kan vara..

Det här med 2 glasskivor, menar du en i mitten som jag ritade, men också en sm skärmen ska ligga på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle inte belasta skärmduken med mer än 50-60 grader.
Glasskivan stjälper inget ljus såvida det är en vanlig glasskiva, det du vinner är att du lättare kan hantera det varma området som blir med ett "slutet" flöde innaför vägg / lampa / glasskiva. Tänk på att ljuset värmer upp luften ovanför glasskivan och det kanske skall sitta lufthål där, eller rentutav en fläkt som bara håller ett flöde.

Du slipper mörka kanter med en högre spridningsvinkel, om lampan har mkt högre spridningsvinkel än det som behövs, alltså om det är mkt ljus som hamnar utanför området som ska belysas får du nog svagare ljus räknat mot om du har en lika stark lampa som belyser enbart tft'ns duk, tänk på att du även kan korrigera ihop spridningen med en lins framför lampan.

När du testkör den första gångerna kan du ha en termometer till hands - märker du av stabila temperaturer så kan du skippa den sen.

Edit: Om bilderna inte syns är det för att webbservern startar om eller är avstängd - den brukar stå på 24/7.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tack igen! Nu är det väl bara att leta på och börja bygga!

Edit: Se här:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3849524037

Om jag köper en sådan, behöver jag en spänningsomvandlare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok här kommer lite till om mh lampor (ur huvudet).

(färg) temperatur när det gäller dessa lampor talar om nyansen ljuset
ju högre ju blåare vitt.
2500 = en vanlig halogen
6500 = dagsljus mitt på dagen en solig dag
10000 = sjukhusvitt används ofta i saltvattensakvarium
siffrorna är tagna ur huvudet så någon akvarienörd eller liknande får gärna rätta mig.

mh är efektivare än vanliga lampor så de ska vara kallare. Men värmen är på en väldigt liten yta och jag har för mig att de brinner med ca 500 grader celsius.
I min projektor sitter en 600w qvicksilverlampa(liknande teknik) och den hinner värma vardagsrummet någon grad under en film, dessutom så går fläktarna ca 3-5 minuter efter jag stängt av för att kyla ner lampan. En vanlig projektor brukar dessutom inte gå att starta inom 5-10min efter att den stängts av för att skydda lampan.
Värme kommer nog att bli ditt största problem.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

LÄs lite om UV filter och lcd skärmar också, om du vill att den ska hålla någon längre stund. Det finns en hel del info på http://www.diyaudio.com som någon tipsade om.

Permalänk
Medlem

Hur ska du lösa problemet med damm? Normala projektorer är oerhört dammkänsliga, och din lär ju inte vara mindre dammkänslig så dammfilter är ju ett krav..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk

Du måste ha nån form av difusor mellan lampan och skärmen, annars kommer du få starkare ljus mitt i bilden och svagare utåt kanterna!
Dessa filter finns på Elfa för någ hundring beroende på storlek!

Det är en platta som splittrar ljuset, typ 98% av ljuset byter riktning och därmed får du ett jämt ljusflöde över hela bildytan, dessa stjäl knapt nått ljus alls, "verkningsgraden" hos dessa filter är bortåt 98%.

/Philip

Edit: BTW, Lampa hittar du lämpligen i en "gammal" OH projektor, här brukar även diffusorfilter som nämndes ovan finnas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepsi15
Glasskivan jag hade ritat var endast till för att stoppa värmen lite. Enkelt fönsterglas eller nåt, det påverkar väl inte ljuset?

Jag vill slippa mörka kanter, bör jag ta en lampa med hög spridningsvinkel då? Eller korrigera den med linser... Lins som lins eller måste det vara anpassat för "ljusspridning"?

Hur många grader tål skärmen? Kanske borde installera termometer i närheten.

Edit: Tack PromeX!

Får se vad som händer. Kommer antagligen att bli strort ja...

Bärbara TFT skärmar har rikgtigt jävla bra upplösning! 15-16tummare med 1400x1200 eller vad det kan vara..

Det här med 2 glasskivor, menar du en i mitten som jag ritade, men också en sm skärmen ska ligga på?

Tänkte bara som ett extra skydd ovanpå "skärmduken" kanske är lämpligt?

Sen fick du två nya råd och ja, montera dammfilter plus en sån där ljusspridare så behöver du inte vara orolig att du får en sån där kant jag nämnde tidigt i tråden + jämnare åh vad ska man säga? Rikare/fylligare bild.

Visa signatur

Permalänk

Fresnellins löser ljusspridningsproblemet om man avskärmar lampan med glas. Egentligen skall man köra med fresnellins på båda sidorna utav TFT´n för bästa möjliga resultat.

|x|

| = Fresnel
x = TFT´n

//FotoBullen

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Mina dammfilter till golvhögtalarna har tappat fästet och går inte att sätta på längre, vad sägs om det som dammfilter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars för att inte LCDn ska bli så varm av lampan så kan du montera ett IR-filter, då försvinner den mesta värmen från lampan och ljuset kommer igenom

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk

Detta låter helt.. Ja, rätta mig om jag har fel. Men kan man inte sätta en såndär display på en overhead, projeceras bilden på väggen då? o_O
Ja har nog väldigt fel där..

Permalänk
Medlem

Jag ska ha detta som projektarbete i 3an

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Avstängd

Angående UV-filtret så har jag ett skärmfilter med polariserat glas. Det är väldigt mörkt så det kanske stoppar ljust för mycket?

På diyaudio rekommenderar de "XL10", var kan man köpa det och hur ska det placeras?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superball
Detta låter helt.. Ja, rätta mig om jag har fel. Men kan man inte sätta en såndär display på en overhead, projeceras bilden på väggen då? o_O
Ja har nog väldigt fel där..

innan projektorerna blev billiga/vanliga fanns det lcd skärmar utan bakstycke som användes tillsammans med ohprojektorer.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Happ, där rök den idén. Skulle kolla om skärmen ens gick att använda, morsan kom in och såg och tvingade mig att plugga, och tog skärmen. "Får inte göra projektor föräns du gått ut nian".
Var iofs ganska självklart för mig att det inte skulle bli av, har aldrig lyckats med något, men att det skulle sluta såhär, oj oj...

Nä, nu ska jag sova och grubbla på saken.

Visa signatur

Permalänk

Herregud..
Varför får du inte göra en projje innan du gått ut 9:an?
o_O
Säg att du lovar att _bara_ arbeta på fritiden när du ej har läxor

och varför i helvetes jävla namn kommer det upp en "when u search : projektor , varje gång jag öppnar denna tråd?!?!?!?!

Permalänk
Medlem

Här kan du se hur jag har gjort iaf:
http://www.nordichardware.se/forum/projekt-overhead-projektor...
När jag orkar ska ja försöka fixa en bättre bild som visar när den är igång.

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slisk
Här kan du se hur jag har gjort iaf:
http://www.nordichardware.se/forum/projekt-overhead-projektor...
När jag orkar ska ja försöka fixa en bättre bild som visar när den är igång.

Är det bra bild ? verkar tft´n hålla osv ? Mycket fint bygge annars.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag har byggt egen projektor med 15" TFT och här är lite råd:

1: ha kunskaper i el och lödning. För att jobba med metallhalogen-lampor måste du jobba med 220V, det kan gå illa om du gör fel...

2: Gå inte över 15" eftersom det är i stort sett omöjligt att få tag i så stora fresnel-linser. Linser för 15" kan du få från vilken OH-projektor som helst. Brukar finnas kasserade på skolor, konferenshotell och likande = gratis.

3: Bygg en egen låda, helst i metall eller plast. TFT:s är lite känsliga och att ha dem liggande på en OH-prjektor är inte så kul. Dessutom brukar OH-projektorer ha på tok för klena lampor.

Det är förresten mycket roligare och mycket billigare att bygga själv.
Framförallt det som är intressant är: OSRAM 400W HQI metallhalogen (36000 lumen) kostar ca 500:- på ebay och håller 2000-20000 timmar vilket vanliga projektorlampor också gör. Jämför dock 500:- med 2000-5000:- som komersiella projektorlampor kostar...

Slutligen tänk på UV-ljuset och värmen noga innan du börjar bygga, för mycket värme kommer leda till stora problem, något går sönder eller brinner upp. Och du kan skada synen av UV-ljus.

Eventuellt kolla på OSRAM/RAdium/Ushio 250W med inbyggt UV-stop. 400W saknar oftast UV-skyddet av någon anledning...

Kolla mitt projekt på http://lowtech.dyndns.org/diyproj/

Lycka till alla DIY:are!

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen sugen på ett sådant bygge, och vet faktiskt att en OH-apparat är sönder i skolan, lampan alltså, så man kanske kan få den och plocka linserna

250W är inte det klent? om man vill ha UV stop. Förresten på vilket sätt är det farligt för ögonen, när man kollar på filmen? Alltså de som reflekteras från väggen?

EDIT: skriver så konstiga saker ibland

Permalänk
Medlem

250W metallhalogen är otroligt mycket skarpare än något annat du sett antagligen. Det är omöjligt att titta på lampan... Och när ljuset dessutom är koncentrerat är det direkt skadligt...

Finns ju risk att någon oaktsam besökare råkar snegla in i projektionslinsen, inte bra om det kommer koncentrerat UV-ljus där. UV-ljus är mycket energirikt men syns ej...

Om man jämför 250W med inbyggt UV-stop och 400W utan UV-stop där man hängt på UV-skydd är det väldigt lite som skiljer i ljusstyrka. (med 250W ska man inte använda extra UV-skydd eftersom det stjäl en del synligt ljus)

Komersiella projektorer använder mycket små TFT-displayer (<2") och linser från en sådan projektor kommer inte hjälpa dig. Du behöver linser som är anpassade för 15", dvs linserna från en OH-projektor!

Att DIY-projektorer använder 15"-skärmar betyder att dammkorn inte blir lika stora eftersom förstoringsgraden är lägre. (15" -> 100" är mycket mindre än 2" -> 100")

Citat:

Philip Thulin:
Du måste ha nån form av difusor mellan lampan och skärmen, annars kommer du få starkare ljus mitt i bilden och svagare utåt kanterna!

Man kan inte använda en diffusor i en projektor... Det pga att ljuset måste gå att fokusera. Om ljusstrålarna sticker åt alla möjliga håll kommer du bara få en smet på duken.

Permalänk
Avstängd

allså förstår inte hysterin över att uppnå hög lumen....
För det första blir det varmare vilken skapar högljudare system (större fläktar) deustom som jag nämt tidigare så försvårar hög lumen att uppnå bra svärta. Min egen proj ligger på 1000 anilumen och jag tycker nästan det är i överkant.. Kolla vilken proffssida som helst så säger de samma sak, www.bigscreen.se

/Anders

Visa signatur
Permalänk

Hög ansi-lumen behövs för att kunna kolla utan att behöva ha kolsvart i rummet.. men förrutom lumen så är det kontrasten som avgör hur bra svärta/färger du får... så om man har hög Lumens men låg kontrast så får man taskiga färger.

Det gäller alltså att kolla på båda värdena och inte stirra sig blind på det ena... ingen aning hur man ska kolla kontrasten i ett sånt här bygge, men förmodligen får man gå på vad tft-skärmen har..

Skulle nog inte ge mig på ett liknande bygge utan att själv ha kunskaperna om vad man håller på med, utan först se till att förstå grunderna i linser och optik.

Visa signatur

Spelburk: PD 840, GF 7900GTX, 2048 RAM, 250 GB Seagate Barracuda 7200.8 SATA
Filserver: XP2200+, GF3 Ti500, 512 RAM, ~2 TB, Chieftec Dragon Bigtower CA-01SL-B-SL

Permalänk
Avstängd

du får ju adlrig bra svarta utan kollsvart i rummet.. varför tror du det är så mörkt på biografer.. det är ju faktsitk så att det blir ju inte bättre svarta än hur mörkduken är. Och visst har kontrasten en viktigdel. Min har 2000:1 i kontrast...

Edit: ska du ha riktigt bra svarta måste du även måla väggar och tak mörka för annars reflekteras det ljusa i bilden tillbax på duken och förstör de svarta partierna... Inte så snyggt att ha ett vardagdsrum som är svart. Så ni kan lösa dem som jag. Jag har motordrivna gardiner som täcker hela väggarna som åker ut när man slår på projjen. Tyvärr så är taket fortfarande vitt, men det får jag leva med..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechGuru
Komersiella projektorer använder mycket små TFT-displayer (<2") och linser från en sådan projektor kommer inte hjälpa dig. Du behöver linser som är anpassade för 15", dvs linserna från en OH-projektor!

Jag skrev lite fel i mitt inlägg tidigare, jag mena att vi har en trasig OH-projektor, inte en vanlig projektor

Blir o kolla upp det mera...

Permalänk
Avstängd

Lättast och billigast är väll att köpa en beg diabildsprojektor å sen bara sätta in en 2" lcd?

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |