Permalänk
Medlem

Processor som är grymt kall?

Om en processor är på 47w eller 72w, är det stor skillnad på värmeutvecklingen då eller? Såg att en AMD Athlon XP mobile 2600+ bara är 47w!! Min 2500+ -m är 72w verkar det som. Vad ligger en vanlig 2500+ på?

Jag vill ha en passivt kyld dator helst, men den ska iaf låta grymt lite. Testar just nu att passivt kyla min 2500+ men värmen stiger o stiger... Tar iofs lång tid att komma upp i runt 60 garder (typ 5 minuter med max jobb i p95) men den kommer ändå dit.. har en hyffsat bra coppar kylning.

Edit:
Har sänkt till 1.25V @ 2150+Men jag vet inte om det är värt att ha den passivt kyld ändå.. Den blir ju så dålig då. Ska nog köpa en ny fläkt istället. En supertyst 80mm. Då borde jag kunna klocka lite också.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hjälpsam

Finns XP-M ner till 30W om jag inte minns fel, sedan att underklocka/volta hjälper att sänka temp en hel del.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Köp en Zalman CNPS7000 eller 7700 och vrid ner på lägsta, låter ingenting och kyler riktigt bra. sen så lär ju inte det vara den största ljudkällan i ditt system ändå med tanke på att du har två st 36Gb raptorer.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

lite OT men. är det bara jag som fått nå skumt för mig eller ska min cpu vara så kall som den är? den har boxed kylning och går i 1.55 volt och idlar 36 grader. 42 full load.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Köp en Zalman CNPS7000 eller 7700 och vrid ner på lägsta, låter ingenting och kyler riktigt bra. sen så lär ju inte det vara den största ljudkällan i ditt system ändå med tanke på att du har två st 36Gb raptorer.

Men mina raptors har jag i en låda bredvid datorn längst nere i ett skåp typ. Då hörs de inget. Har en 120mm fläkt där nere som kyler dem på lågvarv. Och Jag vet inte om det är värt att köpa Zalman 7000-7700.. OK, den är säkert lite bättr än min, elelr kanske tom en hel del bättre, men min är ändå bra. Kan klocka processorn till 2500mhz (2500+ orginal). Har luftkylning. Men jag har funderat, och jag har kommit fram till att jag ska köpa en 14db adda 80mm. Den låter inte mkt! Blir billigast så

Edit: P-NILZ, hur testade du full load? Testa med prime95 i en timme, då blir den säkert varmare. Men det verkar väldigt bra för en boxed kylning. Du får väl klocka den lite

Edit2: Måste bara testa innan jag köper fläkten. Har processorn stabilt i 1.15V 160*10. Nu går det inte att sänka volten mera Nu kanske den går att ha fläktlös iaf, borde det tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

igår efter 8 timmar WoW låg den på 42.5 grader. det borde väll klassas som lite hårt arbete. ska köra igång lite prime ikväll se vad den blir då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lät väldigt bra isåfall. Då lär du kunna klocka upp den en del. Vet inte hur ditt bios är, men det går säkert att ändra på core iaf. Kom ihåg att minnena ändras då också bara. Är du osäker så kolla i kocknings faq.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo jag vet, drog upp den till 166 FSB men då klarade den WoW i typ 30 sekunder sen fick jag error. samma prime, körde 1 sekund och fick error

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för ramminnen? Antar att de klarar typ 200fsb, men jag vet ju inte. Sen så måste du ju dra upp volten när du klockar den. Gjorde du det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo jag har kassa ram minnen (corsair value) men jag har inte dragit up volten så mycket där (2.55) ska nog testa lite högre och se vad jag klarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, du får väl testa dig fram. Men det är ju bra om du vet vad minnena klarar. Klarar de 200fsp? 166? 133? Om de klarar 133 så kanske det är därför, då kan du ju dra upp volten på dem. Men om de klarar 166 eller mer så behövs det inte. Då är det processorn som du måste dra upp volten på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo jag vet att det är PC3200 minnen (jag är inte nybörjare ) men jag fick systemet i förrgår så jag har inte hunnit testa så mycket. har kört minnena i 2.8 volt när jag hade min Athlon XP-m så dom har nog lite potential iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men jag menar bara varför dra upp volten när de är nerklockade till 332mhz? Klocka först processorn så mkt som möjligt, sen kan du börja leka med minnenas timings o sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo men min ratio vägrar köra annat än 4:5 så när jag körde cpu'n i 166 MHz så gick minnena i 207 MHz eller nå sånt, antar att jag skulle haft lite högre volt på minnena där. sen att jag inte gillar Asus BIOS är en annan sak. jag hittar verkligen ingenting så jag vette sjutton var man ändrar timings, dom verkar ställas in så lågt som möjligt automatiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ger mer prestandamessigt att klocka ramminnena mer än 400mhz än att ändra timings. Och om du bara ändrar till typ 414mhz så borde du inte behöva öka volten. Jag kör då mina i 210*2 = 420mhz och har orginalvolt. Har även ändrat timings till 2.0 3-3-3-6.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

P-NILZ tror faktiskt inte riktigt på den tempen som visas på Asus-korten .. En kompis har ett Asus p4c800 och en 2,8ghz northwood klockad till 3.65ghz med en luftkylning och den visar runt 31-32 grader idle, fulload kanske max 45 grader ..

Permalänk
Medlem

Om ni har bra kylpasta o kontakt mellan processor och kylare så är det bara att känna på den. Om min processor jobbar max då blir den just nu 59-60 grader. får den stå så ett tag och sen känner man på kylaren så bränner man nästan sig. Om ni inte har koppar och har en stor kylfläns är det extra viktigt att känna långt nere på den, eftersom den inte kommer att vara lika varm där uppe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min 2.4 B0 (533) låg på 36 idle, 41-43 full load. Sen gick den dock inte högre än 2.8 typ. Min nuvarande 2.4C (800) kör jag just nu i 3120 (?), enligt MBM5 ligger coren på 1.58 V, vilket är i närheten av orginal. Idle 38, full load 49-53. Sen kan man ifrågasätta hur sanningsenliga dessa värdena är, men känner jag på kopparkylaren, så känns den inte jättevarm. Jag vet att processorn klarar mer, men dessvärre har moderkortsfläkten stannat, så jag måste införskaffa en ny fläns till den, innan jag kan testa något mer. (Har kört datorn i 3.3 utan några errors, dock hänger sig maskinen efter ett tags load, antagligen pga att NB blir för varm.)

Permalänk
Medlem

Blir nordbryggan varmare om man klockar?

Om flänsen är jätte varm så stämmer nog inte mätaren riktigt, men det är bara att testa gränserna. Men jag har börjat gilla tysta datorer. Min är väldigt tyst nu, men då kan jag bara klocka till 2500+ @ 3000+ också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Blir nordbryggan varmare om man klockar?

Du höjer ju FSB, så det bör den bli.

Permalänk
Medlem

Det kan stämma ändå. Nu ligger min nordbrygga på 33 grader, passivt kyld. När jag hade klockat som mest så låg den på 37 grader, utan passiv kylning och då alltså med orginal, som kyler bättre. Om jag kommer ihåg rätt förstås Farligt att klocka för mkt isåfall! Man ska nog hålla sig till att max klocka till +et, alltså 2300+ till 3200mhz osv. Då borde inte nordbryggan bli för varm iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med orginalkylningen brukar inte vara kylningen i sig, alltså flänsarna och fläktarna, utan att tillverkarna oftast inte lägger på någon ordentlig kylpasta, utan slänger på en kass thermalpad.

Permalänk
Medlem

Jo, det var nån vanlig kylpasta där, men gör det verkligen så stor skillnad mellan en vanlig och en bra för typ 100kr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JO det gör det faktiskt...köp Arctic Silver 5 pasta.

Visa signatur

General Snus !

Permalänk
Medlem

Har en tub nu sen jag köpte grafikkortskylningen. Kanske ska smeta på processorn isåfall. Men nordbryggan är lite jhobbig att ta lös, hela moderkortet måste upp.. så den får jag skippa.

Visa signatur