Permalänk
Medlem

Tips på högtlåtande fläktar

Skulle vilja ha fläktar så man måste skrika i det rummet ens dator stog, har ni tips på allt ifrån 120 mm fläktar på sjukliga rpm till 40 mm delta på hela 9000 rpm.
Skriv in vetja vore skoj att leka lite med ljud på fläktar, få affärer på nätet som säljer bra högljudda fläktar, paspt mig hit och paspt mig dit.
Tacka vetja riktigt drag i fläktar titan låter ganska mycket

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

Tja, Deltas 120mm @ 190cfm susar/vrålar rätt ok. Schyrrans luftström även om man står typ 3-4 m ifrån fläkten. Dock är den svår och få tag på i sverige.

Slakta en dammsugare, dom låter som attan, kan hittas billigt på tippen, eller se bortskänkes i tidningar.
Fast fan, 499kr ny på ÖB kanske är ett säkrare alternativ. Se dock till att du använder dammsugaren på sug-sidan, i utblåsluften följer det med jäkligt mycket värme från 1kW motorn.

Köp en RC-elmotor på typ 27000rpm, koppla på en 6-tums R/C-flyg-propeller. Mycket luft, mycket ljud, mäktigt ljud, skaffa RIKTIGT BRA fingerskyd annars AJ AJ!

Jag testade en annan vinnande kombo: Elstartmotor till R/C metanol motorer (375W) båtpropeller 3-bladig ca 25cm dia. Fy fan vad rädd man blir när man håller i en sån när den är igång.... Massor av Respekt. Rädslan kommer i samma ögonblick man tänker "Vad händer... ifall propellern lossnar? 8 hekto zink/alu som snurrar med 5000 rpm..... susande ohämmat"
För jag har sett skadorna av 120mm deltan på endast 7 volt på fingrar.... då snackar vi blod, skuren nagel, lös fingertoppsflärp. Vad väger deltafläkt-bladet? 50? 80 gram?

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Delta är hemska!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Låter som detta är en farlig grej att ge sig in på Paxmax99.
Det där med en liten elmotor lät fan festligt borde kunna få ordentligt snurr på skiten sedan med en rätt billig transformator på framsidan av ens burk kan man ju enkelt styra motorn i olika lägen.Bara ett bra nätaggregat ju.

Men detta måste låta för mycket villinte ha grannar som klagar, max 50 db i sus oki 60 då får se hur det låter så man får aväga.Men vore skoj någon helg att dra igång en riktig riklig dår grej så det tjuter i hela huset, bara på ren djävulskap.Typ en lite rostig elmotor eller nått ifrån skorten, bara den inte flyger iväg fläkten, det kan ju skapa en massa skadaor på min annars fina utrustning, hmm tänkte inte på det.

Det är något visst med surret ifrån en skön grisigt bra fläkt, vet inte vad det är men det känns som om man är hemma då.
Vill ha delta dem verkar så sköna, en bra fläns på det sedan är biffen stekt, bara det rengörning av flänsar är inte rolig.

Delta rular och äger, där med basta

Men etanol inomhus och i ett chassi??? Det låter ju helgalet

Offtopic
Har ni något bra tips på att rengöra flänsar alltså tunna jobbiga flänsar, vet att man kan dammsuga då.
Dessutom vill man ju inte ta bort sin fina fläns helst om det går, ren är ju ett måste annars kyler den inte lika bra.Iallafall var 3 månad

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

aaaaaaaaaah 41,9 db taget ju i bruset och suset ifrån min delta kommer den inte ens höras hihi
wooho

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

http://www.jxddata.se/artikel.asp?id=KYF-120-3&HK=5&UK=40&Men...

Ystech 120mm 125cfm/212 M3/H, hyffsat bra drag

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

vantek tonado high outpot (stava) finns på www.overclockers.se den ska låsa på utav helvete

Air Flow 119 CFM
Fan Speed 4800 RPM
Power 12.5 W
Bearing Type Dual Ball Bearing
Fan Size 92x92x38 MM
Noise Level 56.4 db
Connector 3 & 4 pin

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Avstängd

köp en byggfläkt på jula 2kw...tror det skulle vara väldigt högjutt

eller en radial fläkt från elfa artikel nr54-124-32

ljudbivån ligger på 72 db

Visa signatur

En stämma i din bane sång

Permalänk
Medlem

haha mysko tråd.. men alltid bra att veta som låter mest.. ;D

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.

Permalänk
Medlem

För fanken nu börjar det likna något med alla dessa sköna högtjutande fläktar hihi tror det finns fler där ute som man inte lokaliserat.
Hihi tänker er en dåligt ljudisolerad burk plast billigt skrot bak vänder du en etanolmotor till ett modellflygplan så avgaserna iallafall är i rummet + ser till att draget är utåt.
Sedan i fronten kör man på en 120 mm på 45 db, pricken över i är byggfläkten du monterar på moderkortet med extra upphäning i burken ut mot chassit som en vagga, ja flänsen tar man det man tycker passar säg en moddad orginalvariant.Om du behöver bry dig om bios inställningars knixade och ostabil vcore eller vdimm må jag ha osagt.Men tror mer grannar kommer klaga på ett fasligt oväsen ifrån ett utav dina rumm.
Om inte grannarna bor typ på mils avstånd, dessutom rekommenderar jag fastän den är stängd burken, luckan på sidan alltså, ha skydd för öronen.

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Permalänk
Medlem

sebastian_n tyvärr kan jag inte se dina fläktar med min webbläsare

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Delta är hemska!

Delta är det vin(n)ande valet ;)..
hehe men seriöst jag har en delta 40mm som överröstar alla andra fläktar i systemet

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

du behöver acrobat reader installerat för att se sidan..

http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html

Permalänk
Medlem

strunta i 12V fläktar och kör på 230V istället där finns det ljud att hämta

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk

som mina... 530cfm/st.. blir ett himla oljud..

Permalänk
Gäst

finns en 120mm på claes ohhlosson som blåser som en hårtork o låter därefter oxå

Permalänk
Medlem

Julas färgade fläkter låter rätt bra... Gjorde mistaget och köpte en sån förut....

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Fläkten på ett ATI Radeon X850XT kan jag tipsa om, den låter likvärdigt med en hårtork. Dock bara vid datoruppstart, sen blir den tyst. Men tycker du att det är värt priset för att få en högljud fläkt så är det där ett bra tips

Permalänk
Medlem

hehe så nu ska man inte bara modda ens dator utan modda ens nätagg, så man slipper detta transformator tjaffset.Det blir rediga grejer det, tänk och volt modda ett moderkort till 220 eller trefas och verkligen få det att funka, iallafall i 10 sekunder lol.I kombination med CO kanske det blir rejäl överklockning fast det funkar nog inget bra, men överklockning handlar till viss del om att öka volten och strömmen till ens olika delar på kortet.
Låter verkligen en fläkt på x850 så mycket har hört en fläkt på x800xt den låter knappt något, undrar om den ens gör sitt jobb bra 44 grader under full load, näe går nog att få bättre prestanda med lägre temp bara.

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av byvall
vantek tonado high outpot (stava) finns på www.overclockers.se den ska låsa på utav helvete

Air Flow 119 CFM
Fan Speed 4800 RPM
Power 12.5 W
Bearing Type Dual Ball Bearing
Fan Size 92x92x38 MM
Noise Level 56.4 db
Connector 3 & 4 pin

så mycket låter en delta då den ar avstängd

Visa signatur

[P4 Nortwood 3.0ghz@3.5ghz][Abit Ai7 i865PE µGuru][Antec true power 480W][Infineon 512*2 ][Cooler master stacker chassi][Ati Radeon 9800pro Arctic cooling rev.2]

Permalänk
Medlem

hola smyger in en fråga i tråden, ja har ett gefroce3 i mion server burk och jag har insett att grafik fläkten har börjat rassla å låta som fean.. Finns det liknande att köpa eller ?
*edit* typ en ny fläkt och byta med?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2500 Barton @ xp 3000 (200x10.5) | AN7X8-deluxe | 2xnoname 512mb pc3200 ddr | Radeon 9800 pro 256 ddr2 | 120Gb Deskstar | Skit shassi, me skit agg | WinXp pro sp2 |

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi, hela 265cfm och 54.4 Dba
http://www.frozencpu.com/fan-88.html?id=BS65MXIt

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyou
så mycket låter en delta då den ar avstängd

Inget ont om Delta!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag kopplade en fet 120mm metall fläkt från Clas Ohlson i en 14v adapter från elutaget. Den blåste, och lät. jätte jätte jätte jätte mycket

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

ja om man gillar mycket ljud kan man ju alltid ta en fläkt som någon har pratat om tidigare och fila lite i kanterna på bladen. Om man vill vara försiktig alltså, eller helt sonika bryta av ett blad. det kan jag garrantera er låter mycket när det blir obalans

Visa signatur

AMD 2800+ Asus A7N8X-E Deluxe Twinmos 512 MB Maxtor Diamondmax9 120GB ATI 9800 PRo

Permalänk

jag har en papst 120mm 220 v fläkt, alu chassi ,stålfläktblad som ger 290CFM vid 4800 rpm, DB?, tja en hårtork har inte en sportmössa men det blåser fetgrymt ,perfa när man klockar lite extra. Det är en industriell evakuerings fläkt.

Visa signatur

AMD 5200x2,8800gts,corsair twin 6400 2gb,msi k9n 570,400gb hd ,Tagan 530w,Cooler master 631,
Creative X-fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myzko
ja om man gillar mycket ljud kan man ju alltid ta en fläkt som någon har pratat om tidigare och fila lite i kanterna på bladen. Om man vill vara försiktig alltså, eller helt sonika bryta av ett blad. det kan jag garrantera er låter mycket när det blir obalans

ja eller spetsen av ett buntband som smattrar i fläkten!

Permalänk
Medlem

Fy fan nu börjar det hända lite 54 db, avbrutna blad whooh, det är skön grejer jag måste testa
Men får man mer kräm till fläkten i en gedigen fläktkontroll?
I sådant fall vilken är billigast och bäst, funderar på en Zalman dem brukar göra billiga och bra saker.
Man borde ju med bara små enkla medel kunna även modda den med lite lödning, tycker man ju.Det måste ju fler ha gjort så man bara behöver kolla hur dem gjorde

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu