Permalänk

Något SJUKT hände precis

Shit alltså.

Jag använde mig utav ett filnedladdningsprogram och skulle ladda hem en extremt stor fil. Eller, ja ganska stor iaf. 1,2 gb stor var den.

Min uppkoppling är Telia 2mbit, så hastigheter över 250kb/sek är att glömma.

MEN så händer nåt SJUKT! Jag laddar hem filen i 19mb/sek! 1,2gb tankas hem på några sekunder bara! Filen funkar, och storleken stämmer!

Vad hände?

Visa signatur

Jesus walks!

Permalänk
Medlem

Du hade den redan?

Alternativt var det bara en massa nollor eller ettor på rad.

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk

Nej, jag hade den inte redan.

Nu märkte jag dock att filen verkar vara skadad, trots allt. Var nog bara nåt fel i filen som spökade.

Visa signatur

Jesus walks!

Permalänk
Medlem

19MB/sek inte långt från 200Mbits... fejk fil säkerligen

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

jag uppade lite rar filer till en kompis i 5mb/s och dem funkade hur bra som helst. Över internet med 1mbit upload, ration var dock låg men de funka å han vart lycklig

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
19MB/sek inte långt från 200Mbits... fejk fil säkerligen

Jo, det verkade vara nåt sånt.

Visa signatur

Jesus walks!

Permalänk
Medlem

1,57 Mb/s med Telia 8000.

Guds vägar äro outgrundliga.

Permalänk
Medlem

Men ge er nu.
Ni har inte laddat hem i dom hastigheterna. Det är bara att inse.

Det är teoretiskt OMMÖJLIGT.
Det finns flera anledningar till att det "visas" vara så snabbt, bland annat
Fakefiler
Komprimerade filer
Mätaren i DC och dylika program är totalt värdelösa.

Återigen. Ni har inte tankat / uppat i dom hastigheterna!

Permalänk
Medlem

om ni kollar ration som visar hur komprimerad den är, så kan ni ju räkna ut hur stor filen blev komprimerad, alltså hur mycket som verkligen skickades till över nätet, räkna sen ut hur mycket den riktiga överförningshastigheten var!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nått sjukt hände precis mig också.
Jag gick in på Sweclockers och fann *ytterligare* en tråd om omöjligt snabba nerladdningshastigheter över DC.
Snälla Kamratposten, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Mååååånga på dc har fake filer för att komma in på populära hubs

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

samma sak har hänt mig.. så snacka inte skit.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan se ut som att det händer, men det kan inte hända.
Allt annat ÄR skitsnack, inte mycket att ha en åsikt om

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Sen lär vi oss söka så blir sweclockers en mycket trevligare plats.
Finns flera trådar om exakt samma sak där det även bekräftas flera gånger om att det är OMÖJLIGT.

Permalänk

jaja. ja vet själv att det har hänt.. så ja har ju ingen anledning att säga det till er

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
jaja. ja vet själv att det har hänt.. så ja har ju ingen anledning att säga det till er

Så du menar att du tror på att du har laddat hem i dom här hastigheterna?
jaja, varför blir jag förvånad...

Permalänk

ja det tror ja.. inte 19mb/s. men typ 10.... vadå då???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ja det tror ja.. inte 19mb/s. men typ 10.... vadå då???

Okej, 10mb/s kan jag tror på. För det är inte speciellt svårt.
Men däremot 10MB/s Det innebär att du ska ha en 80Mbits uppkoppling, har du det?

Har du någon form utav ADSL/VDSL eller dyl, så har du inte tankat i dom hastigheterna. Det är teoretiskt ommöjligt med dom tjänster som finns på marknaden idag!

Permalänk
Medlem

om ni kollar upp hur dc funkar med komprimreing m.m. så fattar ni att bara för att filen har en viss storlek och du laddade den på en viss tid betyder det inte att det är all den datan som skickades över linan!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ett test är ju att göra en jättestor bitmapsfil i paint som bara är helt vit, och testa skicka den till någon, där kan vi snacka om hastighet ( tack vare komprimering och döda nollor)

Permalänk
Medlem

jag gjorde en helt tom 4GB fil, komprimerade den till runt 40KB eller vad det var och sen skickade jag den till en polare över 11mbit trådlöst, det gick på bara nån tiondels sekund, typ 0.2sek...

Jag skickade alltså 4GB på 0.2sek, alltså 20GB/s Fan vad otroligt..

öhms, näe...

Men det är samma sak..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

har hänt mig med, och filen fungerade utmärkt. fast det var inte i dessa hastigheter som hänt er. Satt med 0.5mbit då, tankade i 55kb/s helt plötsligt stiger det upp till 600kb/s och fortsätter så tills den var klar.

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk

men känn er ägda....jag tankade en fejk fil på dc som gick i 10mb/s och det va med 0.5mbit filen var 700mb glörmde jag att säga

Visa signatur

aye tjena....telia kostar mer men dom kan fan inte vara sämre än spray iaf

Permalänk
Medlem

jag känner mig inte ägd ett dugg...fri som en fågel

Förövrigt har det hänt fler än dig...mig t.ex...att man maxat adsl linan på 0.5mbit

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

jo, också tankat i 600kb/s när jag hade 0.5mbit, ratio på dc? 1...

det gick alltså så snabbt så det verkade som om telias spärr låstes upp just då, gick så i runt 30min och sen var filen klar och fungerade utmärkt...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Okej, 10mb/s kan jag tror på. För det är inte speciellt svårt.
Men däremot 10MB/s Det innebär att du ska ha en 80Mbits uppkoppling, har du det?

Har du någon form utav ADSL/VDSL eller dyl, så har du inte tankat i dom hastigheterna. Det är teoretiskt ommöjligt med dom tjänster som finns på marknaden idag!

jo på Dreamhack gjorde jag det.......... aegd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

Det innebär att du ska ha en 80Mbits uppkoppling, har du det?

Citat:

jo på Dreamhack gjorde jag det.......... aegd!

Nej, jag känner mig inte aegd.
För vi har aldrig sagt att det är ommöjlgt att komma upp i dom hastigheterna, Det vi säger är att det är ommöjligt med någon form utav DSL i dagsläget!

Permalänk
Hedersmedlem

one born every minute..

tråd låst.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem