Permalänk

peltier

jag ska köpa en. tänkte köpa från gizmod.com men dom har just nu inga i lager så om ni vet nån sida som säljer dom billigt å bra så skulle jag uppskatta om ni skrev ner några.

föresten, klarar ett "gammalt" nät agg att försörja en 90 W peltier ??

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

vänta på att giz får in dom, han är helt klart bäst.

//Mattias

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk
Medlem

Hur många Watt ligger det gamla agget på? Lite svårt att säga, det är inte direkt att alla de gamla agget exakt hade 120W eller liknande.

Edit: såg nu att du skrev att du bara ska driva peltiern med agget.. Går så länge det inte är under 90W

Visa signatur

[size="-2"]AMD XP1800+ | EPoX 8K3A+(KT333) | 2x256MB TwinMOS PC2700 | Seagate Barracuda IV 80GB | PoV GeForce4 Ti4200XP[/size]
[size="-2"]when the stars start shining, i start modding.[/size]

Permalänk

okej. tack så mycket. men ni tycker jag ska vänta på att dom ska få in på gizmod.com altså. hm hur lång tid kan de ta da ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla hur många ampere nätagget ger vid 12V..
Måste mins klara av att ge va Imax ligger på..

Permalänk
Medlem

Vad fick du ge för de..?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

även om det står att det är slut i lager så brukar dick ha ett par peltiers över.
det var inte längesen han gjorde ett massutskick (till dem som stod i kö på peltiers) att han fått hem fler.

testa maila honom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed
Hur många Watt ligger det gamla agget på? Lite svårt att säga, det är inte direkt att alla de gamla agget exakt hade 120W eller liknande.

Edit: såg nu att du skrev att du bara ska driva peltiern med agget.. Går så länge det inte är under 90W

Peltiern har en effekt på 90W, den drar inte 90W.

Permalänk
Medlem

jag körde en p2a med 2 hds o cdrom med en 90w peltier, mitt 135 watts nätagg klagade inte

Visa signatur
Permalänk

okej då borde min klara detta.

men är de så att jag behöver vatten kylning på den ??
har funderat ganska mycket på detta. ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska du kyla med peltiern till att börja med?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

den ska va med i ett projekt jag håller på med som går ut på att bygga en kyl så.

undrar också i vilka grader jag kan få ner denna kyl i ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har dessa peltar ni snackar om och dom funkar fin fint i en kyl och jag har kommit ner i 1.5C med mina 2x90 wattar på 5v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräsbanan
Peltiern har en effekt på 90W, den drar inte 90W.

mm exakt, en 90W drar väl ca 10A i 12V, så runt 120W... sammanlagt så avger den då ca 210W, 90W kyleffekt och 120W från strömmen

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

har fått minus med hjälp av amd64 kylare så med lite fetare kylning så kan dunog få -5 - 10 så då blir det väl runt 0 i frysen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur kallt det blir beror på temperaturen på luften runt peltiern, samt hur bra kylning du har.
Peltiern kommer att ge runt 35 grader skillnad på sidorna. Så om du lyckas kyla den varma sidan till 35 grader eller lägre kommer den andra sidan hamna under noll.
Helt enkelt. Ju bättre kylning på den varma sidan, desto kallare.

Permalänk
Medlem

ee jag hadde nog 50 på den varma och is på den andra me gizzmods 90w peltier körde den på 12v

Visa signatur
Permalänk

okej de låter ju bra.

jag har införskaffat en sådan här http://www.kjell.com/ art.nmr 98036
funkar den bra nog tro ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kommer att få det väldigt kallt med den kylaren

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drenmi
Hur kallt det blir beror på temperaturen på luften runt peltiern, samt hur bra kylning du har.
Peltiern kommer att ge runt 35 grader skillnad på sidorna. Så om du lyckas kyla den varma sidan till 35 grader eller lägre kommer den andra sidan hamna under noll.
Helt enkelt. Ju bättre kylning på den varma sidan, desto kallare.

Nej de där stämmer inte alls.. En peltier som man inte tillför någon värme på den kalla sidan har normalt en temperaturskillnad på ca 65-70 grader, nu kommer ju han tillföra lite värme efter som luften i "kylaren/frysen" kommer värma den något, men det lär inte vara speciellt mycket.. och för att det ska vara temperaturskillnad på 35 grader så måste han ju tillföra den närmare 40-45W och så mycket lär det inte vara..

Permalänk
Medlem

www.ebay.com har några..

till ett rikitgt bra pris.. dock är de på 380w ungefär:D så du får köpa dig ett nytt nätagg om du ska använda den med datorn..

ne men det fanns väll mindre med..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk

380w...
Jag sitter här med en på 226W och har fortfarande inte listat ut något sätt att kyla den som inte har att göra med vattenkylning eller fetare... Har ett ganska klent nätagg att driva den med (ger bara 13A på 12V) men det klarar att frysa lite vatten ivf.

Hade den på min 2400+ ett tag också, sänkte temperaturen med ~20C men fick så mycket problem med kondens och höga vattentemperaturer så den plockade jag ut för jag orkade alldrig fixa till det ordentligt.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vågar man köpa en 90W peltier och kyla min Duron 1800 med? Jag har den i en Shuttle och klarar det nätagget av att driva den?

Jag tror att jag har ett Silent-X agg och det ska klara av 18A peak.

Agget klarar ju av det enligt specsen, men kommer CPU-n att bli kall nog?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
350w va de visst...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=4660&i...

jag såg den bilden och blev fundersam över kopplingen.

är de inte en molex man kopplar in den med ??

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången
Vågar man köpa en 90W peltier och kyla min Duron 1800 med? Jag har den i en Shuttle och klarar det nätagget av att driva den?

Jag tror att jag har ett Silent-X agg och det ska klara av 18A peak.

Agget klarar ju av det enligt specsen, men kommer CPU-n att bli kall nog?

På gizmodd.com står det att den drar 10A Alltså ska din dator klara sig på 8A? Jag tror du behöver ett starkare nätagg än det i en shutle.

EDIT:
Kom på att du vill nog inte ha en peltier i en shuttle endå. Peltiern själv kommer avge 120W mer värme i din låda, det är nästan det dubbla mot vad din processor avger skulle jag gissa. Om du tror att du kan hantera det i en låda som är liten och redan känd för värmeproblem så visst...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
jag såg den bilden och blev fundersam över kopplingen.

är de inte en molex man kopplar in den med ??

De tillverkas inte direkt för att monteras i datorer... Så du får koppla in den hur du vill.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

jag har "tjuvkopplat" min, skarvade på den på 12Volts linan med 2 sockerbitar och min CPU (AMD socket A 2500+ (2ghz/11x180 1.8vcore) ligger på ca: 30 grader efter Nån timmes Spelande, då det är 24-25º i case och 22 - 23 º Rumstemp. den har vart på topp ca 34ºc då vart jag rädd ^^. Kyler den ned en 70mm och en gammal fläns, ska byta till en 120mm när jag får ork

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tipps det finns peltiers inne kvar.. Har nyligen snackat med giz (dick) o han säger att man ska snacka med Jim (INTE JAG ) Jim_the_one mera exakt.. han har hand om dom peltierna som finns kvar..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

De tillverkas inte direkt för att monteras i datorer... Så du får koppla in den hur du vill. [/B]

exempel ?

jag är ingen mästare på el ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm.. exempel? röd till 5v och svart till jord?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...