Jag söker ett jättetyst chassie/nätagg eller Sonata?

Permalänk
Medlem

Jag söker ett jättetyst chassie/nätagg eller Sonata?

Budget max 2000:-? Då måste man väl på ett TYST Chassie?
Jag vill inte köra vatten, och har ej maskiner till att bygga en passiv dator med kylblock beställda ifrån Tyskland.

Antec Sonatan? läst i forumet och på www.silentpcreview.com i snart en månad.
Men de har ju ingen lätt skala 1-100 hur mycket det hörs det står bara det är tyst för den vanlige datoranvändaren? eller är min engelska kunskaper för dåliga?

Jag vill ha så tyst som möjlligt för dämpmatreal i en Chieftec 2001års modell verkar inte funka (se nedan).

Men Sonatan har ju massa hål i sidplåten där det står Sonata, där måste det ju läcka ut ljud men på pcreview sa det 1-2 Db skillnad om man tejpar över.

Annars tänkte jag köpa mig det lokalt imorgon på nått av följande ställen:
www.itpower.se
www.pc-kungen.se
www.inet.se
www.microstore.se
Eller har ni något förslag på tystare chassie + Nätagg?

Sen så talades det varmt om Nexus 400W Nätagg men då måste man leta upp revision 3, och Antec 480w som alla pratar om här på forumet låter ju mer än 12Db?
och just 12Db är det som Chill Innovation 510W låter, men finns ej i Göteborg i värsta fall får jag beställa och sitta yttligare 1 vecka med öronproppar.

Det jag gjort med mitt Chieftec chassie är att
Ta ut allt som inte används och satt dämpmatreal där.

jag har nu
klippt bort alla fläktgaller
2st nya Seagate IV 200gb
Zalman Passiv Kylfläns på mitt 9500 Pro
Zalman 7000 Aluminium CPUkylare (regulatorn nerdragen till det lägsta)
ett insug 80mm @5v (ADDA14Db)
ett utblås 80mm @ 12v (ADDA14Db) testat 5v men ingen skillnad
Dämpmattor på alla ställen jag fått in (Biltemas silvermattor men jag tog bort silvret för värmen)

Sen har jag flyttat runnt chassiet för att kolla om väggarna suger åt sig fläktljud och tejpat upp äggkartonger. men det "ekar överallt"

Men inget hjälper så är Sonatan det tystaste?
Förutom vattenkylning eller passiv kylning dvs... som jag ej har kunskap/mod till detta som sagt.

Jag hadde ett tag ett gammalt nätagg med en papst 12Db det var rätt så tyst men det hördes ändå, sen så blev det värmeproblem så jag är på orginal igen.

Jag tänkte ett tag
Chill Innovation 510W
och Cooler Master Centurion 5
Men det chassiet verkar bara vara massa hål i så det kommer säkert läcka ut massa ljud? men snyggt var det ojojoj.

Eller skall jag byta nätagget och bygga en "trälåda" att ställa datorn i?
Har nån lyckats att få sin dator så tyst att man kan sitta och ha på tvn i samma rum på behaglig nivå? Eller att komma in i rummet och nästan inte höra datorn?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

AcoustiCase Ljuddämpat Miditower C6607B (ej PSU) - Svart - HV st à 1199kr
Papst/Q-Technology Power Supply (PSU) 350w - Singel Fan - HV st à 689kr

Summa: 1888 kr

Plats: www.webhallen.se

Chassit har plats för 2 st 120mm fläktar, så du måste kanske köpa ett par sådana med?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem

håller med Frantic om chassit!
men inte helt om nättagget
tycker du ska ta en Tagan , Antec Phantom eller FSP(har 350W och tycker det är underbart )
beroende på vad du vill betala.
all finns på webhallen om du vill titta på ca priser

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

Re: Jag söker ett jättetyst chassie/nätagg eller Sonata?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
jag har nu
klippt bort alla fläktgaller
2st nya Seagate IV 200gb
Zalman Passiv Kylfläns på mitt 9500 Pro
Zalman 7000 Aluminium CPUkylare (regulatorn nerdragen till det lägsta)
ett insug 80mm @5v (ADDA14Db)
ett utblås 80mm @ 12v (ADDA14Db) testat 5v men ingen skillnad
Dämpmattor på alla ställen jag fått in (Biltemas silvermattor men jag tog bort silvret för värmen)

snip

Jag hadde ett tag ett gammalt nätagg med en papst 12Db det var rätt så tyst men det hördes ändå, sen så blev det värmeproblem så jag är på orginal igen.

Hmm... Du fick värmeproblem med gamla agget - det tycker jag tyder på att ventilationen i chassit är litet dålig.. Har du provat att ställa UPP dina 80mm-fläktar? Om det kommer in mer kallluft i chassit behöver fläktarna inuti chassit inte jobba lika hårt. Iofs. har du väldigt tysta prylar även inuti chassit, så de borde inte föra mycket oväsen även om de går varma.

Vad är det egentligen som låter? Är det nätaggsfläkten? Går det att byta gamla agget mot ett med två lågvarviga 80mm eller en 120mm? EDIT: Alltså så att nätagget bidrar till ventilationen av chassit. Sen är det ju bra om du har ett agg med hög effektivitet så att det inte blir så mycket spillvärme som måste transporteras bort. /EDIT

I övrigt är jag själv nybliven ägare till en Sonata. Har precis fått den så den är inte färdiginstallerad och satt på sin rätta plats ännu, så jag kan inte uttala mig om skillnaden mot den förra burken ännu. Spontant intryck är dock att nätagget är tystare än tidigare, men att bakre chassifläkten låter mer än tidigare... Ska öppna och kolla så att den sitter i tempkontrollerade uttaget...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

vänta till nya antec p180 kommer, den verkar grymm synd bara att man köpt en sonata nyligt

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar
Ursäkta om jag skrev lite långt men det är ett viktigt beslut för mig tystheten så jag försöker skriva så mycket som möjligt förhoppningsvis det vesäntliga... Sen brukar inte butikspersonal gilla alla mina frågor

Jag satte 2000:- som riktmärke för när jag väl köper nya saker (var 3e år) så någon vecka/månad efter jag köpt varan, så reas den ut för 50% så jag vill få så tysta grejjer som möjligt, så billigt som möjligt, som ändå skall hålla något år.

Arctic Cooling Silentium T2 & de andra...350W nätaggen är inte det lite?
Är det inte så om man har ett par saker inkopplat så går nätaggregatsfläkten
snabbare och genererar mer ljud?

Brukar stå på recentioner "vid surfning 12 Db, vid arbete 17 Db och vid kraftfullt arbete 23Db"
Jag mätte på en sida och det verkar som min dator drar 280W med min usbscanner, skrivare etc inräknat.
Så om man köper ett starkare så borde fläkten gå på halvfart hela tiden?

Så om jag köper ett 400w,480w eller ett 510w så kommer nätagregatet gå tystare?

Färdigsleavade nätagregat kanske är att föredra? eller det kanske inte blir så
stor ljudskillnad?

Sen läste jag 2personer här köpt Antec Phantom och bägge gick sönder, då kommer
jag inte våga lämna min dator på.
Sen så är jag lite småsnål men det är ju pengarna, eller öronen som ryker hmm.

AcoustiCase Ljuddämpat Miditower C6607B (ej PSU) - Svart - HV st à 1199kr
Är inte det samma chassie som Sonatan fast utan nätagg och istället får man

dämpmattor? (är dessa dämpmattor isåfall mycket bättre än biltemas mattor)
Och 380W I sonatan är det tyst om man drar 280w?

Sen skall jag byta ut kylpastan på CPU & Zalman passiva kylänsen till grafikkortet?
Jag har nu Zalmans lilla vita tub man fick till, är Artic Silver 5 bättre?
(står på vissa sidor drar AS5 ner temperaturen 10c)

Antec p180 det enda nya, den svarta lådan som drar kalluften mellan insuget till
utblåset, och kyler processorn på vägen ut eller är det tystare? (kanske svårt o
hitta test på det iom det inte är släppt än)
Sen om jag köper chassie med 120mm fläktar är då ADDA 14Db det tystaste?

Sen angående min chieftec:
Lite bilder på mina modifieringar (kanske gjort fel nånstans?)
http://web.telia.com/~u31415258/temp/chassie/chassi.htm

Jag hör att det är luft som kommer ut kraftigt,via nätaggregatet (verka studsa mot väggarna) oftast är luften varm, så hela rummet värms upp.
Sen så hör jag även nått knastersurr ifrån nätaggregatet när jag lyssnar nära.
Samt att jag hör på ett 2 meters avstånd pipljud ungefär så de flesta tvs låter
en högfrekvent ton, som en tandläkarborr men jättesvagt (kanske nätagget? För
hårddiskarna är rätt så nya).

När hårddiskarna jobbar så knakar det och fortplantar sig längst med chassiet.
Nexus disktwins skall visst kyla och reducera hårddiskljud, men skall då monteras
i 5.25 fack och då kan jag inte kyla dem med fläkt undra om det kyls tillräckligt?

Sen har jag tänkt köpa runda idekablar.
Men det är bara Gtek som har Twisted? och de säger de är bättre, sen skulle det iof vara smidgt att har runda som bara har mastrar på, samt kortare kablar min floppy är max 20cm ifrån kontakten.

Kom på en fråga till:
Istället för "fötterna" så har jag sett man kan ställa datorn på två svarta skumgummimadrasser ca 15x15x25 i dimension, vad får man tag på sådant? dvs om det dämpar bra.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk

har själv Acousticasen och är jättenöjd

Permalänk
Medlem

Antec Phantom 350W är fläktlöst. Kostar iofs 1500kr. Mitt dog precis av någon skum anledning... :'(

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen: Du verkar redan nu ha rätt så bra delar att sätta in i ett chassi. Kan rekommendera acousticaset som nämnt ovan efter som att jag själv har det. Skulle vilja säga att det är mycket bra för att bygga en tyst dator i. Men man bör ju såga bort fläktgallren i det om man vill bli av med så mycket turbulensljud som möjligt. För ett tag sen provade jag att köra min Samsung P80(snäppet svalare än seagate 'cuda 7200.7) i en gummiupphängning i en 5.25plats. TIll min fasa blev dock hårddisken 47C vilket är lite i högsta laget :/. Hursomhelst så blev hårddisken tystare i läs men man hörde den tydligare i idle. Fast å andra sidan snurrar den enda chassifläkten i mitt chassi på i 600rpm för tystnadens skull vilket förklarar den något höga tempen. Men i den vanliga hddburen ligger alla mina hdds under 40c. Gummiplupparna i acousticase chassit minskar sökljudet en hel del, men inte helt, fast när hårddiskarna läser så är de i stort sett ljudlösa i mitt chassi, och de är det som låter mest nu i min dator. Ett större problem är ju att skaffa ett tyst nätagg. Tror mycket väl att det går att köra passivt i ett acousticase, men å andras idan kostar passiva agg lite för mycket för att du inte ska spräcka din gräns på 2000kr. Chill innovation har jag hört en del goda ord om, och är det dåligt så är det ju iaf billigt :). Själv kör jag ett Tagan vilket är rätt så tyst faktiskt. Det låter i alla fall mindre än min Zalman 7000A-cu på 5V.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Har ett Chill 510W liggandes, klantade till det och tänkte inte på att moderkortet hade 24pin och detta nätagg 20pin, men så snart jag fixat adapter ska jag rapportera ljudnivån (om jag nu inte köper ett nytt agg med 24pin jag oxå)

EDIT: Sorry, glöm det jag sa, kommer ej att testa mitt chill 510W

"Due to the power requirements needed to support PCI-Express, it is highly recommended using power supply units mounting a 24-pin main power connector. Power delivery will be insufficient if adapt 20-pin connector to 24-pin. The system might work with a 20-pin PSU plus adaptor; but there will be certainly instability after continuously running for a span. Hence, it is better using a power supply unit mounting a 24-pin main power connector."

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=305409&cks=PLC - fläktlöst nätagg, 300w, dock verkar det prestera som ett 400w 0db!

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311514&s=sc - ljuddämpningssats med 3 st 40x50 cm ljuddämpningsmattor

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=309319&s=sc - snyggt stilrent chassi, billigt.

det kostar dock 2100-2200 men det blir tyst!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Fräscht att du grävt upp en tråd från februari roVVel...

Permalänk
Medlem

jag har ett sonata 2 och kör bakre fläkten på lägsta fart (1200 rpm) och har en xp90 med en zalman (1700rpm) och jag tycker att det det går väldigt tyst.den andra fläkten startar aldrig i nätagget så det är tyst det med, jag hör det inte.

Visa signatur

TO FAST