Permalänk

nätverksinstallationer

Tjena!
Var i en w2k3 server lägger man in program för att dessa ska listas i domänklienters "lägg till nya program"-lista?

Har försökt att läga in msi filer under Software i GPO'n men får ändå bara upp "Inga tillgängliga program på nätverket" på klienten.

MVH M

Visa signatur

Vad är en signatur?

Permalänk
Medlem

Har du lagt programmet i en utdelad mapp med rätt behörigheter?

Permalänk

minns att man enklast kör detta med AD med behörighet från clienten..

Permalänk

den ligger i E:\MSI\program_namn, MSI är utdelad som MSI, räcker inte det?

Visa signatur

Vad är en signatur?

Permalänk
Medlem

Jo det ska räcka om du har anget \\server\msi\paket i policyn.

Har du kollat så att klienterna får policyn med gpresults?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

nja, försökte installera msn7 som test. den ligger i e:\msi\msn7 och e:\msi\ är utdelad som msi. Måste varje programs mapp vara utldelad för sig? Det känns orimligt då det kommer bli lite kluddigt i sharen..
Men jag tror jag förstår problemet nu, har lagt in filerna som e:\msi\.... inte som \\server\share, trodde windows va tillräkligt smart å hitta dom själv.. ska prova det!

Vad är gpresults? Det låter bra

EDIT: Hittat gpresults, det ser bra ut, msi filen är nu inlagd i GPO som \\mainframe.maciekish.com\MSI\MSN7\msnmsgs.msi (eller vad nu msi filen heter men det är rätt i GPO'n)

MEN det fungerar fortfarande inte.. (hittade inga program på nätverket)

Visa signatur

Vad är en signatur?

Permalänk
Medlem

och om du knackar in \\mainframe.maciekish.com\MSI\MSN7\msnmsgs.msi i kör på en klient?

installerar den då så har du troligen ett policy problem. Annars är det sökväg eller behörigheter som nog är boven

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Funkar att knappa in UNC sökvägen. Kör jag gpresults på aktuellt inloggad användare på måldatorn så får jag att msn ska installeras.. vad kan vara fel mer?

Http://www.maciekish.com/home/msnmsgs.jpg

MVH Maciekish

Visa signatur

Vad är en signatur?