Hjälp med NEC-ND 3520

Permalänk
Medlem

Hjälp med NEC-ND 3520

Hej!

Nu är det såhär att jag fick hem min DVD brännare (NEC 3520) jag har kopplat den på olika sätt med IDE men inga funkar..

så här ser det ut nu i datorn
kabel 1. (moderkort)----(master CD-R)-----(slave HDD C:\)
kabel 2. (moderkort)----(master DVD-R)----(slave HDD D:\)

men det funkar inte så då testa jag detta istället

kabel 1. (moderkort)---(master CD-R)----(slave DVD-R)
kabel 2. (moderkort)----(master C:\)----(slave D:\)
på detta sättet så funka inte C:\ så datorn vägra att starta

Någon som kan skriva en liten förklaring och visa så här hur dessa kommer att funka perfekt tillsammans ?? .. får inte rätt på det

Visa signatur

3dmark01: 22577
3dmark03: 11681
3dmark05: 5610

Permalänk
Avstängd

Är det byglat rätt?

Permalänk
Medlem

vad menar ni med byglat rätt har sett det i en del trådar :S .. jag är nybörjare så kan någon förklara

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ah okay
Det är inte så svårt egentligen. Om du tittar på den sidan där du kopplar in molex- kontakten (röd, svart, svart, gul) så har du sedan en flatkabel (bred platt, avlång sladd) och sedan har du något som kallas för bygling.

Byglingen är i regel ett antal piggar som står i antingen 2x4 eller 2x5 till antalet. På några av dessa sitter det en svart (i regel) gummibit som kan tas loss och flyttas runt. På din hårddisk eller på din cd-enhet står det hur den ska sitta för att den ska agera Master, Slave eller CableSelect. Oftast äralla enheter byglade som Master från början och jag tror att det är problemet.

Sedan så kan du försöka komma ihåg att Master ska vara längst ut och Slave längst in på en ide/flat-kabel. Det är inte jordens undergång om det nu inte skulle råka bli så men för att undvika problem så är det bättre att göra så

lycka till!

Permalänk
Medlem

Får inte det att funka .. :S

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du har ingen kamera som du kan ta bilder på baksidan med?

Permalänk
Medlem

http://www.de.nec.de/software/1676_MultiDVD.pdf

Eller:

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Hjälpte en polare att installera samma brännare för ett par dagar sedan, totalt omöjligt att få igång på två olika burkar... Den var det bara att returnera iaf.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk

Har igår kväll,installerat 1st NEC 3520 på en Dellmaskin med CD-brännare

Samsung CD brännare som master
NEC DVD brännare som slave
på samma ide-kabel alltså.

Gick alldeles utmärkt.Noterade att NEC-DVD var byglad som master,när jag packade upp den,men det blev inte så bra att köra 2 st som master på samma IDE-kabel.Så jag byglade då om Nec:en till "slave"

Nema problema

Visa signatur

Vick Gul/Dell Dimension4600-2,8GHZ/1024RAM/Dell Inspiron8100-1,3GHZ/D-link 624-pci-cardG520-pc-cardG650

Permalänk
Avstängd

oki jag har en dvd lrom och en cd brännare . jag ska köpa en NEC ND-3520 , vilken ska jag ta bort ? brännaren eller ?

Visa signatur

Gör aldrig samma misstag två gånger såvida det inte lönar sig

Permalänk
Medlem

Det är nog bäst att ta bort cdbrännaren eftersom din Nec iallafall klarar av att bränna cdskivor.

Visa signatur

Opteron 165@2250Mhz, Asus 7900GT, 1.5Gb, 2*200Gb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Varför ha flera optiska läsare i datorn?

Typ alla nya dvd-brännare klarar att läsa alla skivor och bränna, så varför ha flera enheter?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunna
Varför ha flera optiska läsare i datorn?

Typ alla nya dvd-brännare klarar att läsa alla skivor och bränna, så varför ha flera enheter?

för att kanske kopiera en skiva ? så är det ganska skönt att slippa rippa in till datorn för att sedan bränna ?

Visa signatur

Gör aldrig samma misstag två gånger såvida det inte lönar sig

Permalänk
Medlem

Jag koppla in strömsladen och ide-kabeln, har fungerat perfekt sedan dess.
Fick den i vecka 1.

Visa signatur