Permalänk
Medlem

Stänga av en dator via nätverket?

Idag i skolan lärde jag mig av en kamrat hur man skickar meddelanden till andra användare via det lokala nätverket. Vi använde då "net send" i dos.

Det visade sig senare att man kunde göra andra saker som att stänga av datorer och sådant, men han vägrade tala om hur. Vore kul att kunna, lagom stort bus

Någon som vet hur man gör sådant?

(Vet redan "shutdown -i" så säg inte det)

Visa signatur

Nuvarande: Midi Tower || AMD 64 3500+ || Geforce 6600 GT (Silent) || 1024 MB PC3200 || 340 gb HDD (120 Gb + 20 gb + 200 extern)

Permalänk

shutdown -i stänger inte av en dator.
Men e du säker på att kan skickar nåt över nätverket som stänger din dator?? De verkar mysko
Tror mer på att du klickar på allt han skickar För det e juh lätt att göra en tex .bat fil som stänger en dator.. elr java osv men inte nåt över dot send!

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk

visst går det att stänga av en anan dator via nätverket. Krävs dock att man kör nt-miljö.

Permalänk
Medlem

tror du måste vara kopplad till en domän, och dessutom inloggad som admin för att shutdown ska funka.

för att stänga en dator via nätverk använder man shutdown -m inte -i

Permalänk
Medlem

Kokarn

Tror du själv det är så lätt att stänga av en dator?

Nej, du får nog hitta något annat roligt bus, som pruttkudde eller nålar i sittdynan.

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att det går, dessutom utan administratörsrättigheter. Det är nämligen så att en kille gjorde det på mig.

Visa signatur

Nuvarande: Midi Tower || AMD 64 3500+ || Geforce 6600 GT (Silent) || 1024 MB PC3200 || 340 gb HDD (120 Gb + 20 gb + 200 extern)

Permalänk

haha.. ja då kan du GÄRNA ta reda på hur faan han gjorde det
Tror inte han gjorde det riktigt du e nog lite lurad Det vore ett totalt säkerhetsfel om man skulle kunna det..

Och windows e relativt säkert

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

Kan nu bara säga att det är ytterst enkelt med "shutdown -i"
Skriv bara det i kör så klarar du nog resten själv.

Visa signatur

Permalänk

som tofen sa.. inte -i
Och ja.. localt ja.. då e det juh hur lätt som helst men de e över nätverket vi snackar nu Det e en helt annan 5a

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

shutdown -f -m 192.168.0.1 -c bye bye

eller använd datornamnet istället för IP

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
shutdown -f -m 192.168.0.1 -c bye bye

eller använd datornamnet istället för IP

Varför använda -f? har aldrig riktigt förstått vad de e bra till?.

Jag brukar normalt använda

shutdown -t 0 -r -m 192.168.0.1
om jag bara vill störa mig med någon.

eller

shutdown -t 0 -s -m 192.168.0.1
Om jag inte orkar gå runt och släcka ner alla datorer

Permalänk

Du borde skjutas kokarn !!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Varför använda -f? har aldrig riktigt förstått vad de e bra till?.

-f Avslutar progam som körs utan varning

Visa signatur

The free will shall carry the day
drop the bomb and wash the filth away
let the napalm rain

Permalänk
Medlem

Någon som kan tala om för mig hur man gör för att stoppa så att det inte går och stänga av datorn via nätverket?

Dra ur nätverkssladden duger inte som svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

shutdown -a går att stoppa med men bara om du hinner...
(oftast inte om det inte finns en timer med i bilden)

kanske du hinner klicka på en .batfil ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Shutdown -s -m \\Datornamn -t xx -c "komentar"
-s = silent den kommen inte att fråga om du vill stänga datorn den stäng bara
-t = tiden, den fyller du i istället för x:en i sekunder

Permalänk

Kan bekräfta att shutdown -f ungerar i mitt fall:
Windows xp pro -> Windows 2k3 server
Jag har loggat in som admin på 2k3 burken så windows kan ha cachat lösenordet, men jag tilflrågades inte.

Visa signatur

Vad är en signatur?

Permalänk
Medlem

Jo, shutdown -a vet jag ju om. Men grejjen är ju den att det inte ska gå att göra shutdown alls...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

funkar detta i win 2000 eller i winxp eller måste det vara ett server program man kör det ifrån?? funkar det i så fall på datorer med vanliga operativsystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kokarn
Någon som kan tala om för mig hur man gör för att stoppa så att det inte går och stänga av datorn via nätverket?

Det bästa sättet är att byta lösenord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sting_09
funkar detta i win 2000 eller i winxp eller måste det vara ett server program man kör det ifrån?? funkar det i så fall på datorer med vanliga operativsystem

Det fungerar i Windows XP. Men om det fungerar i Windows 2000 vet jag inte.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

okejj tack.. ska testa o se vad som händer då.. för i 2000 står det bara "Shutdown är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil"

Det funkade inte i Win xp heller. Visserligen kom man längre men blev alltid "Åtkomst Misslyckad".. Fast datorerna var på och även oskyddade med brandvägg..

Permalänk
Medlem

Hur menar du med att byta lösenord? och vadå för lösenord?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Det bästa sättet är att byta lösenord.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sting_09
okejj tack.. ska testa o se vad som händer då.. för i 2000 står det bara "Shutdown är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil"

Det funkade inte i Win xp heller. Visserligen kom man längre men blev alltid "Åtkomst Misslyckad".. Fast datorerna var på och även oskyddade med brandvägg..

oskyddade med brandvägg?

Visa signatur

Vad är en signatur?

Permalänk
Medlem

ja de datorer jag testade på hade ingen brandvägg... alltså inget som skulle kunnat skydda dom. är det något annat man måste göra?

Permalänk
Medlem

står bara åtkomst nekad :S går det att grejja ändå ?

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att reda ut lite här.

shutdown finns i XP och 2003, inte tidigare windows.

Citat:

Jag är helt säker på att det går, dessutom utan administratörsrättigheter. Det är nämligen så att en kille gjorde det på mig.

Är det ett program som avslutar windows, eller bara hänger det så den måste startas om?

Citat:

Eftersom vi inte vet vad det är för "program" som din "kompis" är så jättehäfftig att inneha så är det ju lite svårt att säga vad för motåtgärd.
Som standard så måste man vara med i administratörsgruppen för att kunna stänga av datorn via nätverket, men din kompis kanske har lyckats komma åt och ändrat detta när du inte varit vid datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av J000nas
Shutdown -s -m \\Datornamn -t xx -c "komentar"
-s = silent den kommen inte att fråga om du vill stänga datorn den stäng bara
-t = tiden, den fyller du i istället för x:en i sekunder

-s är inte silent.
-s Stäng av datorn som prompten matar ut. Det är det man väljer om man vill stänga av datorn, -r för starta om osv.

Citat:

Hur menar du med att byta lösenord? och vadå för lösenord?

Han syftar nog på att ditt lösenord har blivit känt av andra (din kompis då?) som kunnat använda shutdown.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ok, det är dags att klargöra ett par saker. Det är inget speciellt program, det finns inbyggt i windows. Man kan välja mellan att logga ut, starta om och stänga av en dator.

"Programmet" får du fram via att skriva "shutdown -i" i kör.

Kan dessutom tillägga att jag nu är 100% säker på att man inte behöver vara admin för att göra detta, då lärarna på våran skola infört ett förbud mot att göra detta mot andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan dessutom tillägga att jag nu är 100% säker på att man inte behöver vara admin för att göra detta, då lärarna på våran skola infört ett förbud mot att göra detta mot andra.

Varför tror du att man inte behöver vara administratör för att lärarna har förbjudit er det? Administratör i det här fallet är bara en användargrupp lokalt per dator.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Som Aqualize skriver, shutdown finns i XP och 2003, inte tidigare windows.

Shutdown kommandot fanns på NT4/W2k- tiden men då var man tvungen att leta rätt på Windows Resource Kit- skivan, eller gå ut på nätet för att hitta det.

Resource Kit -skivan innehåller en mängd småprogram som gör livet enklare för en admin.
Vassegod: http://www.petri.co.il/download_free_reskit_tools.htm

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

Brandvägg lär väl stoppa sånt om jag inte har fel? MGår det att göra ändå så skruva upp dina säkerhetsinställningar ett steg (som typ i zonealarm, där kan du öka säkerheten för bara lan tex, har du problem så skruva upp till högsta så kan de inte ens pinga/se din dator)

Visa signatur

/MurZik