Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Avstängd

ATI drivrutiner

Hej jag tänkte slänga in SUSE i min burk snart men jag har hört att drivrutinsstödet för ATI korten inte är nåt vidare så jag undrar om det finns nårra bra drivrutiner överhuvudtaget för ATI korten till SUSE? jag har ett softmoddat 9800SE @9800XT också så drivrutinerna ska helst va softmoddade också

Visa signatur

WOW | DarkSan (Human Paladin) @ Ravencrest PVP

[A64 3000+@2430MHz][410 GB][2*256 DDR (400mhz)][Powercolor 9800SE@9800XT 128MB][ABIT AV8 3rd Eye]

Permalänk
Medlem

Softmoddade drivrutiner är väl lite jobbigare, men vanliga finns det som funkar. Ett hett tips är att kolla in www.ati.com.

Och jag är inte mindre värd än du för att jag inte är slav till japanska barnprogram.

Permalänk
Medlem

det finns bra guider på linuxquestions forum om hur du får igång dom nya i suse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Och jag är inte mindre värd än du för att jag inte är slav till japanska barnprogram.

Haha

Topic: ATIs drivrutiner för linux är inte mycket att hänga i granen om man är ute efter fet prestanda i 3d-spel och dylikt, men dom funkar helt okay för vanligt skrivbordande osv. Mitt 9600 pro kan dra runt quake 3 rätt bra också.

Visa signatur

It's every man's dream to have a penis so large that he must hire a small boy to carry it.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec

Och jag är inte mindre värd än du för att jag inte är slav till japanska barnprogram. [/B]

Faktum är att du är mer värd.

Permalänk

>ATIs drivrutiner för linux är inte mycket att hänga i granen om man är ute efter fet prestanda i 3d-spel...

Varifrån kommer dessa uppgifter? De senaste drivisarna funkar hur bra som helst. De var inte svåra att installera och de ger mycket bra prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
>ATIs drivrutiner för linux är inte mycket att hänga i granen om man är ute efter fet prestanda i 3d-spel...

Varifrån kommer dessa uppgifter? De senaste drivisarna funkar hur bra som helst. De var inte svåra att installera och de ger mycket bra prestanda.

Jämfört med windows-drivisarna så presterar dom inte "bra" eller jämfört med nivån som nvidias drivisar är på för den delen heller

Permalänk

Som sagt, var kommer uppgifterna ifrån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ptjah, rage3d's forum, ett gäng prestandatester, massvis med användares erfarenheter. ATI's drivisar till linux är sorgligt usla i jämförelse med NV's. På det stora hela taget skulle jag väl uppskatta att ett nytt ati-kort presterar i linuxmiljö som 1 generation äldre kort gör i windows. Synd, och enda anledningen till att nästa kort jag köper kommer att bli nVidia. Hade lätt fortsatt med ATI om inte linuxdrivisarna varit så dåliga.

Med mycket bra prestanda menas nog likvärdig prestanda som man får i windows i det här fallet. Och inga ati-drivrutiner till linux kommer ens i närheten. Nvidias däremot, gör det. Faktum är att redan för ett par år sedan då jag satt med ett geforce 3 funkade nvidias drivrutiner perfekt, 3d-prestandan var klart jämförbar med den i windows.

Edit: Blev lite underligt där i början...

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har haft ett 9600Pro, 9700Pro och nu senast ett 6600GT. Måhända att 6600GT kortet kanske är lite bättre än 9700Pro men mitt 6600GT sparkar ATi kortets röv, hårt. Sen finns det en massa grejjer som inte fungerar med ATi's drivrutiner typ som composite, DX9 i cedega etc..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Fråga bara om folks erfarenheter på t ex gentoo's forum Uppgifterna kommer från diverse olika forum där folk har testat dessa drivrutiner

Permalänk

OK Jag ger mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2302
Här kan man se lite tester mellan nvidia och ati.

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB