Permalänk
Medlem

Turez nice gillar när folk vågar testa nåt nytt och det behöver inte vara det värsta.
Det jag tänkte på är att det stog Paris kärna är inte det Palermo kärna eg?
Mulitipeln är låst på 8 och det går inte att ändra eller hur.
Hur var det med värme?
Den är helt klart prisvärd så en budget system är i all era.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Turez nice gillar när folk vågar testa nåt nytt och det behöver inte vara det värsta.
Det jag tänkte på är att det stog Paris kärna är inte det Palermo kärna eg?
Mulitipeln är låst på 8 och det går inte att ändra eller hur.
Hur var det med värme?
Den är helt klart prisvärd så en budget system är i all era.

Brorsans nya system måste man ju leka lite med ;D
Japp multipliern är låst på 8 och kan inte ändras.
Jag kör just nu prime95 med cpu:n i 2400MHz (800MHz OC).
Den ligger på 50C som max. Jag har 1.55V vcore. Tycker att
den är mycket sval med tanke på kylningen (boxed). Det är
inte speciellt bra ventilation i burken heller.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Hehe okej misstänkte nästan det ;D
Men med en prometia lär du ju hamna runt 3GHz stabilt iaf.
Beror ju såklart på steppingen med.

MM ska kräma på ordentligt över helgen o se vad systemet pallar med. Återkommer med resultat. Over and out.

Permalänk

Bättre tid i SuperPi änn jag trodde, Sempron börjar bli rikigt bra, vad får den orignal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Bättre tid i SuperPi änn jag trodde, Sempron börjar bli rikigt bra, vad får den orignal?

Har inte testat men runt 50 säkert.
Ska testa med mina Gskill minnen. Hoppas att fixa 35 iaf.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Ska testa med mina Gskill minnen.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Ja och nu gör du det också, turrez Har du testat andra bios för att knäcka 312 fsb? Kallt rum gör säkert skillnad.

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocz
Ja och nu gör du det också, turrez Har du testat andra bios för att knäcka 312 fsb? Kallt rum gör säkert skillnad.

Ska bara hämta ut ett par nya LE på posten ;D

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Hur går det egentligen?

Permalänk

Sempron e sjukt rolig CPU att leka med. Med lite lek fick jag detta resultat på en polares 2400+ me sunkig sis 333mhz micro atx bräda o pc2100 minnen.

http://hem.bredband.net/tiesto/sempron.jpg

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Hur går det egentligen?

Det går lite halvdåligt =(
Har ingen internetuppkoppling just nu så jag har tagit ett litet break från allt.
Får troligen ny uppkoppling nästa vecka.. då blir jag aktiv 24/7 ;D

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Okej. Du får komma igen nästa vecka. Alltså på måndag.

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort, liknande minnen (Kingston, dock CL3 ) samt en 2600+ (enda skillnaden är att den har 128kb cache, men den är typ 100-150 SEK billigare också, och cachen gör ingen stor skillnad på Sempron-prollarna).
Har varken kunskaperna eller modet för att få upp den till 2.5 Ghz, men jag tycker att 2.0 verkar vara en jämn och fin siffra :D.
Om jag sätter minnesdividern till 5:4 och sedan sakta men säkert höjer FSBn till 250, så lär det väl funka bra. Eller? Behöver jag ändra HTT osv?
Någon guru (Turez..... ) som känner för att hjälpa mig?
Förresten, hur går det? Nått 3ghz än?

Här kan ni se en jämförelse mellan Sempron@2.5 och lite andra prollar:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron-2600.htm...

Permalänk
Medlem

Hamman, ta en titt i FAQen om du inte redan gjort det.

Kör du med en 5:4 divider vid 250mhz tuffar minnerna i 200mhz. Det räknar du ut genom att du tar 250mhz (HTT/FSBen) delat på 5 gånger 4.

Alltså 250/5*4

Samma sak gör du med en 5:6, 3:2 eller någon divider.

Men gör precis som du sagt, höj HTTen/FSBen i små steg om kanske en 5-10mhz. Sen lär du öka vcoren lite också om du vill komma en bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Hamman, ta en titt i FAQen om du inte redan gjort det.

Kör du med en 5:4 divider vid 250mhz tuffar minnerna i 200mhz. Det räknar du ut genom att du tar 250mhz (HTT/FSBen) delat på 5 gånger 4.

Alltså 250/5*4

Samma sak gör du med en 5:6, 3:2 eller någon divider.

Men gör precis som du sagt, höj HTTen/FSBen i små steg om kanske en 5-10mhz. Sen lär du öka vcoren lite också om du vill komma en bit.

Kunde inte sagt det bättre själv ;D

Tror att moderkortet är en flaskhals i mitt fall.
Mina Gskill presterar inte bra om jag testar dom på sempronsystemet.
Dom klarar ~300fsb 1:1 2.5-3-3-X-1T DC på mitt MSI K8N Neo2 men
bara runt 260 - 270 med sempronen.
Men men ska testa mer när jag orkar.. HAr inte pillat i en dator på ett
halvår ;D Ändå sommar nu.. ingen klockningsårstid hehe.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

zightx: Mjo, jag får väl bita i det sura äpplet ;). Allvarligt talat så har jag kollat, men jag hittade inte så mycket om just HTT och minnesdividers. Minnesdividers var väl inte så svårt att gissa vad de gjorde, men jag får det hellre bekräftat än att bara köra på och bränna prollen ;).
Antar att jag bör sänka HTTn till typ 4 eller? Då borde jag få 4x250 (om vi säger att jag kommer upp i 250mhz FSB). Har jag fattat det rätt?
Förlorar jag prestanda om jag kör 5:4 istället för 1:1?
Ber om ursäkt om svaren på mina frågor finns i FAQ:en, kunde inte hitta dem men det kanske bara är jag som är blind ;).
Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
zightx: Mjo, jag får väl bita i det sura äpplet ;). Allvarligt talat så har jag kollat, men jag hittade inte så mycket om just HTT och minnesdividers. Minnesdividers var väl inte så svårt att gissa vad de gjorde, men jag får det hellre bekräftat än att bara köra på och bränna prollen ;).
Antar att jag bör sänka HTTn till typ 4 eller? Då borde jag få 4x250 (om vi säger att jag kommer upp i 250mhz FSB). Har jag fattat det rätt?
Förlorar jag prestanda om jag kör 5:4 istället för 1:1?
Ber om ursäkt om svaren på mina frågor finns i FAQ:en, kunde inte hitta dem men det kanske bara är jag som är blind ;).
Tack för er hjälp!

HTT är samma sak som fsb.
HT:n ska du sänka till 4x eller 3x.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

turez eller nån annan med erfarenhet av MSI-K8N NEO-FSR:
Hur ändrar man minnesdividern? Verkar inte finnas några inställningar i BIOS som har att göra med det... Har testat att gå in i Cell Menu ---> DRAM Configuration ---> Max Memclock och satt den till 200, men om jag höjer FSBn till 205 så höjs minnet till samma värde... Kör iofs med BIOS 1,5 men det verkar ju konstigt att de skulle ha tagit bort det....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
turez eller nån annan med erfarenhet av MSI-K8N NEO-FSR:
Hur ändrar man minnesdividern? Verkar inte finnas några inställningar i BIOS som har att göra med det... Har testat att gå in i Cell Menu ---> DRAM Configuration ---> Max Memclock och satt den till 200, men om jag höjer FSBn till 205 så höjs minnet till samma värde... Kör iofs med BIOS 1,5 men det verkar ju konstigt att de skulle ha tagit bort det....

Sänk den istället till 166MHz. Då klockas minnet på en lägre nivå när du höjer FSB:n.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

turez: Tackar. Kör den i 8x250 just nu, ska få stå med Prime95 över natten.

Permalänk
Avstängd

Död tråd vid liv
Palermo verkar inte fy skam dom heller , kör med boxade nu och kommer upp i 2.5Ghz ,vet ej vad som stoppar vid 316 är den stabil men vid 317 så gör allt i windows fel. (Turez du tar mig med 2 sekunder i super pi )

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
Död tråd vid liv
Palermo verkar inte fy skam dom heller , kör med boxade nu och kommer upp i 2.5Ghz ,vet ej vad som stoppar vid 316 är den stabil men vid 317 så gör allt i windows fel.

Berätta all kännedom du har hittils om sempronen!

vad har du för temp dvs max klock idle och maxtemp

Volter?

Vad fick du i superpi?

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Avstängd

Den har just nu idle temp på 25-26 grader ger den 1.5vcore orginal 1.4 kör iof i 2.2ghz förtillfället beror iof på att jag har ett 300watts nättagg tills jag får mitt truepower. Max tempen vid prime 95 efter 1 timmes körning var på 49 grader och även då med boxade flänsen . SuperPI pendlade mellan 41-42 sek . det är som sagt en mycket trevlig propp för ~700kr

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb