Permalänk
Moderator
Testpilot

Xbox + duox2 = inget händer.

Hej.

Ännu en Xbox-tråd.

Men jag hoppas komma med något unikt och annorlunda. (eller inte)

Nåväl. Jag köpte för ett tag sedan ett Duo X2-chip på tradera för 150:-. Lät min polares farsa (som är elektriker) löda fast skiten. Allting verkar korrekt och riktigt. Lödningen är riktigt fin.

MEN! När jag startar Xbox:et med orginal startknappen så startar allt som vanligt. Alltså inget hack-bios igång! Inget EvoX eller någon dashboard what so ever. Visst Xbox:et är inte trasigt men vad fasen! Säljaren påstår att chippet ska komma med ett förladdat bios. Allting är som vanligt.

Har försökt med Superdisc v.3.7 med en DVD-RW skiva, funkar inte. Jag har ett Xbox v.1.0.

Vad är fel? Någon som vet? Är chippet trasigt? Finns det något sätt att kolla om chippet är trasigt?

Tacksam för svar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Är chippet påslaget? Har det en on-knapp? Är det någon funktion som gör att om du håller in startknappen länge så bootar den från xboxens originalbios? Har du inga LEDs som visar om chippet är påslaget?

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

prova hålla in startknappen en längre stund.
Mitt chip har tre lägen:
Ett snabbt tryck = Chippet startar inte (är gjort för om man vill spela med "Live")
2sek = chippet startar tillsammans med xboxet.
8-10sek = du kommer in till bioset

kolla in http://www.xbox-scene.com

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk

Eh, har du lagt in Evox på hårddisken?
Ladda ner evox, döp om xbe-filen till default.xbe och bränn allt på en skiva som du vet din xbox gillar sen startar du med den i.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Är chippet påslaget? Har det en on-knapp? Är det någon funktion som gör att om du håller in startknappen länge så bootar den från xboxens originalbios? Har du inga LEDs som visar om chippet är påslaget?

Nej ingen On-knapp eller dylikt. Vet inget om att man måste hålla inne längre. Har detta chippet (http://www.duomodchip.com/english/install/duox2/duox2_v1.0.jp...) och här står det att man bara behöver trycka på Power-on som vanligt om man vill starta från chippet. Den enda möjligheten är att D0 sitter fel. Men jag har dubbelkollat och trippelkollat. Allt ska vara i sin ordning. *snyft*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mArX
prova hålla in startknappen en längre stund.
Mitt chip har tre lägen:
Ett snabbt tryck = Chippet startar inte (är gjort för om man vill spela med "Live")
2sek = chippet startar tillsammans med xboxet.
8-10sek = du kommer in till bioset

kolla in http://www.xbox-scene.com

Vad har du för ett chipp?

Ska testa det när jag kommer hem från jobbet.

Är chippet kanske tomt? Någon som vet om man kan använda DVD-RW skivor, eller måste det vara DVD-R eller CD-RW?

Nej jag har inte lagt in EvoX på hårddisken. Trodde att det låg på chippet? Har kanske fått det där om bakfoten.

HILFE!

UPDATE: Jag mitt dumbass har ju inte installerat EvolutionX dashboard på hårddisken. Antar att det inte händer mycket innan man gjort det. Får hem och testa det. Har man inte EvoX på HDD så är allt som vanligt va?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag har en duo-x chip och för att starta boxen med det ska man trycka in resetknappen istället för on-knappen.
Sen måste du ju självklart ladda in en dash på din hårddisk.

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
Jag har en duo-x chip och för att starta boxen med det ska man trycka in resetknappen istället för on-knappen.
Sen måste du ju självklart ladda in en dash på din hårddisk.

Men vänta lite. Har inte Xbox:et bara en eject-knapp (den stora) och en power-knapp (den lilla under den stora:))?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta bank på chippet.. Duo-x brukar levererar med olika bios i bank1 och bank 0. Det enda för Xbox version 1.0-1.5 och det andra för version 1.6.

Kolla även lödningarna en gång till. Speciellt d0 punkten eftersom det är den som avaktiverar orginalbios.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Oki.

Bara en liten fråga till. Om man har lött dit sitt chipp och sedan inte gjort något mer så bootas Xbox:et upp som vanligt oavsett eller? Det är inte förän man har laddat in en dashboard ex. EvoX som man får en annan boot?

Visa signatur

Permalänk

Det är riktigt.. Men du ska ändå få en ny startbild om chippet är aktiverat. Prova att stoppa i ett kopierat spel, som du givetvis själv äger, och se om den startar spelet. Annars som dom säger, prova byta bank, och om inte det funkar... ptja.. kolla d0 punkten igen. Är det inget som visar ifall chippet är igång men att det är nån knasig lödning eller så? På Xecuter3 så fraggar ledsen fram i fronten när nånting är knas. Inget sånt?

Please beware of fakes & clones on the market.

Bara så du vet. Du kan ha fått tag i en fake också.. om du har otur.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Duo-x2 finns det 2st banks på...den ena är för xbox 1.0 - 1.5 och den andra för 1.6.
När du startar med bank för 1.0 - 1.5 så blir xbox loggan när du startar upp blå och med 1.6 bank så får du en EvoX logga i vänstra övre hörnet.

Jag har varigt med och lödt (sa hur man gjorde men lödde inte) 3st xboxar med duo-x2 och om du lödigt efter deras anvisningar så startar du xboxen med chippet igång på power knappen och utan chipp med eject knappen.

På en 1.0 - 1.5 xbox är det typ 2 kablar (plus stift grejen) som bara skall lödas och det är med största sannorlikhet att den är d0 som inte får kontakt om det inte funkar.

Jag har för mig att duo-x2 chippet skall blinka rött när du startar xboxen också..den gjorde på 1.6 xbox iaf.

Installations anvisningar finns här : http://www.duomodchip.com/english/main.htm

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Tryck på EJECT knappen när den blinkar rött.
(om din aldrig blinkar rött, ignorera detta, vet inte hur det är med duox)

Tryck start.
När power-LEDen är RÖD, tryck på eject knappen.
Du ska nu få välja bank.

Visa signatur

Sam: "Give me some intelligence."
Guard: "I don't have any intelligence."
Sam: "He, he, you just called yourself stupid."

Permalänk
Moderator
Testpilot

Suck. Verkar inte bra det här.

Antingen har jag lött helt åt fanders eller så har jag blivit lurad på en fake. Köpte den på Tradera för 150:-. Nog dags att kolla lödningen lite tror jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är nog inte fake. Om chippet startar med xboxen boota med orginalbioset så är det fel på lödningen till d0 punkten. Men kolla så att lödningarna sitter på rätt ställe, även om man är duktig på löda så kan man ju löda fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MemberX
Tryck på EJECT knappen när den blinkar rött.
(om din aldrig blinkar rött, ignorera detta, vet inte hur det är med duox)

Tryck start.
När power-LEDen är RÖD, tryck på eject knappen.
Du ska nu få välja bank.

På Duo-x2 väljer man bank med en dip-switch på chippet.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
På Duo-x2 väljer man bank med en dip-switch på chippet.

Ok, tack för kunskapen. (inte ironiskt, Jag menar det. Vill ha kunskap om dom flesta vanliga chip)

Visa signatur

Sam: "Give me some intelligence."
Guard: "I don't have any intelligence."
Sam: "He, he, you just called yourself stupid."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weeh
Det är nog inte fake. Om chippet startar med xboxen boota med orginalbioset så är det fel på lödningen till d0 punkten. Men kolla så att lödningarna sitter på rätt ställe, även om man är duktig på löda så kan man ju löda fel.

Satt hemma igår och kikade på det. Tråden sitter på rätt punkt(hål) i alla fall. Men vet inte om det har fått kontakt ordentligt. Ska man inte rengöra d0 med aceton eller liknande för att få bort skyddet som ligger över? Tror inte det är gjort. Kan det sabba kontakten med d0?

Fattar inte vad som är fel. Har kollat allt.

Lödningen = ok, förutom d0 då kanske.
Dip-swtichen = på bank 0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar dig att ta den alternativa d0:an på undersidan moderkortet

/Daniel

Permalänk

ParaZide varför är det bättre att da don på undersidan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den är större och därmed lättare att löda.
Ett sätt att kontrollera att lödningen är bra är att mäta så man har kontakt mellan d0'an (eller kanske på chippet om det går att komma åt bra på det) på ovansidan av moderkortet och den alternativa punkten.

De övriga lödpunkterna går även de att kontrollera, men då får man antingen leta reda på en instruktion (bild) som visar vart man skall mäta eller själv följa ledningarna på moderkortet tills man hittar lämpliga punkter.

Observera att detta skall man givetvis inte göra medans xboxen är ansluten till elnätet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Vilka butiker i stockholm säljer duox 2 chippet?förutom swemods och psxcare.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weeh

Kan säga med 100% säkerhet att lödningarna inte är korrekta ...Jag skulle kolla upp detta...Hände faktiskt samma för mig ...Lödde om d0 där var felet ...

De är inte så himmla lätt att löda heller, för de finns nästan inget att fästa för lödtennet ...
Så de som är viktigt är att få kontakt med dom smårunda ringarna som tennet ska fästa vid på moderkortet
(ringarna på min xbox var obetydliga näst intill inga)

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

1. För det första har DuoX 2 chippet inte en bank för 1-1,5 och en för 1,6, utan bank 1, som ni säger stödjer bank 1,6 stödjer även 1-1,6. Så det spelar ingen roll vilken bank man har den på.

2. Själv har jag ett sådant chip och det fungerar aldeles utmärkt. Kör chippet på bank 1 med EvoX för det skulle vara det bästa (Har Xbox 1,1)

3. Du startar chippet genom att trycka på powerknappen, altså den lilla underst. Chippet ska blinka rött och du ska se den starta på tv:n med antingen en blå xbox-logga eller en liten rosa evox-logga i hörnet.

4. För att få det hela att funka sen får du slänga in en dash. Själv har jag chipper boot disk.

5. I sthlm vet jag inte var man kan köpa det, men mitt köpte jag på http://www.chipper.se som finns i Örebro. Beställde ena dagen, nästa va de hemma :D.

6. Precis som en del säger, d0 kanske inte får kontakt. Inte helt ovanligt att det händer. Lödda väck den och testa igen. Är där "skydd" kvar kan du ta bort det med stålull ex om du inte har någon bra sprit hemma.

7. Har du en gamal box (vilket 1.0 är) så är det stor risk att spelaren inte klarar DVD+R skivor. Så var det för mig... Istället för du lägga spelen på DVD-R skivor, vilket fungerar utmärkt de me.

8. Mer info om chippet: http://www.chipper.se/index.php?main_page=product_info&cPath=...

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Tänkte förtydliga lite så det inte uppstår missförstånd i frågor om xboxbios, om man kikar på bank 1 så står det att den fixar 1.0->1.6 det är så alltså 2st m8 biosar (en "vanlig" och sedan en för 1.6) och chippet känner av vilken xboxversion och pekar sedan rätt. (jag utgår från att det är såhär, har inga gamla duox2 utan bara de nya cromwell, annars skulle jag ta reda på det lite mer vetenskapligt, dvs testa)

Den enda biosen som stödjer alla xboxversioner är x3 bioset och det är chipspecifikt, alltså funkar bara på x3 chippet (jo jag vet att det finns ett patchat x3 bios (gammal version) som funkar i andra chip, men det är lite... tja, inget för nybörjare)

och nej, evox m8 är inte bäst för xboxversioner innan 1.6 utan x2 4981, x2 4983 och ind-bios 5003 är alla bättre

[edit]Varför jag ville förtydliga var för att de nya duox2 cromwell har ett cromwell (linuxbios) baserat flashbios som funkar på alla xboxmodeller, dvs den enda funktionen den biosen har är just att flasha chippet med ett annat bios, antingen via nätverk eller skiva, då är det väldigt viktigt att välja rätt bios, då ett m8plus_16 funkar inte på en 1.1 xbox på samma sätt x2 4983.06 inte funkar på en 1.6:a[/edit]

och har du en brun sladd mellan moderkortet och dvd'n (inte gul) har du en 1.6b och du skall använda m8plus_16 (vilket jag iof tycker att alla 1.6 boxägare skall göra)

/Daniel

Permalänk
Medlem

och har du en brun sladd mellan moderkortet och dvd'n (inte gul) har du en 1.6b och du skall använda m8plus_16 (vilket jag iof tycker att alla 1.6 boxägare skall göra)

Kan påpeka att alla xbox som har en brunsladd, inte är 1.6b,
du kollar detta säkrast genom vilka ram chip som sitter i.
Samsung= 1.6 Hynax=1.6b

Permalänk
Medlem

tja, du är den första jag sett eller hört nämnt det, men det finns säkert undantag, och ja, att se på vilket minne det är avgör vilken 1.6 version man har

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag blev också lite förvånad när jag såg att en 1.6`a med brud dvd sladd
fast med samsung minnen.

Fast det spelar ju ingen större roll, så länge man kör med m8_plus bios till båda ver.

Permalänk
Medlem

tror ni bara rör ihop det för trådskaparen med snack om 1.6 inget han ville veta.. Men bra at ni tar upp det.. Jag löder inte själv men min kompis och jag har chippat många xbox och bytt hdd i många nu ... Han löder jag fixar mjukvaru delen.. detta problemet har vi dock aldrig upplevt..En fråga till andra duo ägare hur beter sig chippet utan bios? blir det så här då ? Isf är det stor risk att det inte är något bios på chippet.. Bästa sättet att löda d0 är på baksidan sen kollar du med en multimeter på punkten på framsidan(Den du inte har lött på) och på chippet(inte direkt på punkten på baksidan utan på punkten på chippet)
Måste ju rekommendera med Smartxx väldigt bra chipp.. Lätt att felsöka om nåt är fel lätt att löda (även på 1.6 med senaste versionen) och lätt att lägga in bios mm
Happy Xboxing

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Fick själv uppleva detta problem igår, ett duox 2 i en 1.6`a, efter chippningen startar den upp som orginal, chipet verkade inte få nån spänning och den röda lysdioden blinkar inte, inget felmeddelande.

Så jag ohm mätte alla lödningar och det var en pinheader punkt som var dåligt lödd, värmde upp den och tada! Chippet fungerar som det ska. Så kolla lödningarna.

Permalänk
Medlem

Nithlon tog upp bios och 1.6 var och hur pga big_kahunas beskrivning av duox2 och bank1 som funkar på alla xboxmodellerna (nåväl), för att det inte skulle bli missförstånd.

/Daniel