Använder du protokollet Jabber?

Permalänk
Inaktiv

Använder du protokollet Jabber?

Skulle vara kul och veta hur många på swec som använder sig utav protokollet Jabber eller gärna skulle vilja använda det.

Själv röstade jag på:

"Nej skulle vilja men mina vänner är korkade att förstå meningen med det"

Permalänk

Törs man fråga vilka fördelar det har gentemot mer etablerade protokoll såsom msn och icq?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Jag kör Jabber och håller kontakten med de förlorade själar som fortfarande använder MSN
Många Jabber-servrar tillhandahåller transports/gateways som gör att du kan kontakta folk på andra protokoll, vilket är otroligt smidigt.

Fördelar med Jabber som jag ser det:

• Fritt och öppet. XML-baserat protokoll vilket gör det otroligt enkelt att skriva applikationer som utnyttjar protokollet

• Ett enda protokoll för alla IM-behov. Även om det är smidigt att ha alla protokoll i ett program (Miranda, Trillian, osv.) så är det ännu smidigare att sköta all kommunikation via samma protokoll.

• Tillåter multipel inloggning. Du kan ha en Jabber-klient på din hemmadator och en Jabber-klient på din jobb/skoldator, och meddelanden kommer fram som de ska ändå.

Nackdelar med Jabber som jag ser det:

• Inkompatiblitet med andra protokoll. Även om du kan skicka meddelanden till MSN och ICQ-klienter så fungerar saker som filöverföring inte korrekt.

• Att inte alla har insett Jabbers storhet

Personligen så klarar jag mig utan filöverföring, så det är inget större problem för mig att det inte fungerar mot andra protokoll, men det kan vara ett stort problem om man vill få folk att använda det. Filöverföring mellan Jabber-klienter fungerar utmärkt.

För alla er som röstade på något av de fyra undre alternativen:
Använd Jabber och transport-funktionen!
Vill ni fortsätta använda Miranda så stödjer det Jabber-protokollet, och jag tror att Trillian gör det också. Att era vänner ännu inte har sett ljuset är ingen anledning att inte använda Jabber

Permalänk

Kör mest med icq för det har fungerat bra och är väletablerat. Jag "råkade" registrera mig till ett .net-konto så jag använder msn också för att kunna prata med mina kompisar som använder M$ program

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Jag använder jabber, men ingen jag känner gör det.
Jag använder även icq, eftersom jag gjort det i alla tider och många jag känner använder det.
Jag använder dock inte msn trots att många jag känner använder det.

Permalänk
Medlem

Jag använder Jabber och endast jabber, via miranda och låter sedan transports på jabber.org.uk hantera kommunikation med ICQ och MSN för de av mina polare som inte fattat det sköna med Jabber.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör enbart icq för att "alla andra gör det".

Dock använder jag bitlbee (en im-till-irc-wraper) som har stöd för det mesta (inkl jabber). Har dock aldrig stött på någon som frågat efter mitt jabberuin, och det känns lite ensamt att ha ett konto utan att använda det. Msn avnänder jag dock inte av ren princip. De som bara kör msn får maila eller så :). Skulle någon jag har anledning att prata med yrka på att gå över till jabber i kommunikationen skulle jag nog skaffa ett konto dock.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde det, sedan föll det bara bort typ.

Numera kör jag nästan uteslutande IRC, MSN ibland för att prata med kompisar som inte IRC:ar men det är inte ofta.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Nej, irc och icq.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Jabber.. hmm nepp.. aldrig provat

ICQ - polarna kör det sen tidernas begynnelse
MSN - polare + lite folk man känner
IRC - lite folk man känner

Permalänk
Medlem

Ja, jag har ett konto. Har dock bara en kontakt på jabber

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nej.

Ser inte vitsen med det hela eftersom ICQ är mer än tillräckligt för mig. Använder såklart inte ICQ's egen klient utan kör med Miranda.

MSN använder jag motvilligt, men det är mest för att man pratar med fjantar^H^H^H^H^H^H^Hbekanta som envisas med att använda smörjan. Även där får Miranda stå för hanteringen.

Om Jabber sprids mer och blir mer robust, samt om det plötsligt blir en folkstorm och alla flyttar dit - då byter jag. Men jag tänker inte ligga vaken om nätterna och vänta på denna händelse.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.