Permalänk
Medlem

Boom!

Hej.

När jag nu skulle sätta ihop min dator som hade kommit igår började jag med att sätta in moderkortet, processorn, grafikkortet, hårdisken och till slut dvdn. När jag tyckte allt sågbra ut så satte jag i ström kabeln och alla andra mus, tangentbord mm. och så tryckte jag på nätagregatets on knapp för strömmen. Då såg jag att fläktarna började lysa sen en halv sekund senare så boom! main power shut down. så stängdes allt av och jag kunde känna rök. Jag provade att sätta på den igen men gick inte. Då tog jag loss en massa fläktar och sånt då fungerade den när jag satte på on knappen på nätagregatet. men det kmr inte upp något på min skärm. och så vet jag inte hur man kopplar in sladdarna till den vanliga stänga av knappen och startaom knappen.

HJÄLP MIG SNÄLLA. JAG VET INTE OM HELA MIN NYA DATOR ÄT PAJJ! :'(

btw köpte allt från datorbutiken, har man garanti där ifrån?

edit. ja har nu provat att sätta in fläktarna i in gamla dator och då fungerar dom.

DATORN:

chassi: x-dreamer II nått
Nätagg: 400watt, och 230volt
AMD Athlon 64 3000+
A8n nForce SLI nått :s
maxtor 120 gb hdd
grafikkort: leadtek geforce PCI-e PX6600GT TDH
dvd: samsung tror jag
RAM: Adata 2x 256mb

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Medlem

Antagligen ditt nätagg som gick sönder? vilken effekt ligger det på?

Om det är starkt nog att klara dina delar bör du inte ha några problem med garanti, även på eventuella sekundära skador.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Var nätagregatet var inställt på 230V?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

Nätagg: 400w & 230v

Men så ni tror att det är mitt nätagg som har pajjat? om det nu är det så blir jag jävligt glad eftersom det kostar mer å köpa moderkort eller något sånt

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk

Du har inget gammalt nätagg att prova med?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

jo det kan jag göra med den datorn som ja har i min kommentar. hoppas hoppas hoppas. Men det skulle vara väldigt tacksamt om ni fortsättar att skriva saker som kan hjälpa. Man blir lite less när man ser sin nya dator som man vänta på gå sönder bara så där :(.

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Medlem

distanser

du har inte glömt moderkorts distanserna som man läst om så många gånger tidigare??.

stackars dig om du har säger jag bara.

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

vad är distanserna?

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Medlem

Som Fiskafan säger moderkorts distanserna tycker jag att det låter som och då kan det bli dyrt men har du tur kan vissa delar ha klarat sig. (distanser som förhindrar att mobot kommer i kontakt med chassi plåten)

Permalänk
Medlem

NEJ VAFAN SÄGER NI ÄR ALLT PAJJ!?

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Medlem

satte du distanser innan du skruva dit moderkortet... mässingsfärgade saker... ??

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Medlem

Lugn o fin nu har du satt dit distanserna? Tror det ska vara nio stycken. Innan du monterade mobot.

Permalänk
Avstängd

shit pomfrites om det är distansera så är det ju inte direkt första gången man läser om det på sweclockers

Visa signatur
Permalänk
Medlem

JAHA dom sakerna man sätter innan skruvarna, jo dom satte jag på men det är ju nio hål och jag hade bara 4 st skruvar som var tillräckligt långa så jag har 4st nu som sitter i varje hörn.

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Avstängd

puh...

edit: 4:a sycken är för lite dock..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

då är du lite räddad iaf...

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Medlem

a hehe gött! men vad kan det vara? datorn startas men det kommer inte upp någon bild på skärmen ??

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Medlem

På plåten som moderkortet skall monteras på så skall det antingen vara 9 st upphöjningar i plåten vid skruvhålen, eller så skall du montera mässingsdistanser i hålen på plåten som du sen monterar moderkortet på. Distanserna skall ligga i en påse som följde med chassit.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

jah satte på distanserna innan jag skruvade på skruvarna i moderkortet vid hålen i moderkortet men jag satte inrte några distanser BAKOM moderkortet mot den plåten utan bara på framsidan där man skruvar på skruvarna.?

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MevoN
jah satte på distanserna innan jag skruvade på skruvarna i moderkortet vid hålen i moderkortet men jag satte inrte några distanser BAKOM moderkortet mot den plåten utan bara på framsidan där man skruvar på skruvarna.?

Så du menar att ditt moderkort ligger direkt mot plåten i chassit?

Permalänk
Medlem

ojoj.. de va ju inte bra!

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

ser det ut så här ungefär... (fast distanserna är iskruvade i plåten) ligger moderkortet direkt emot plåten, så är det nog riktigt illa...

(lånad bild från en annan tråd)

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Medlem

m jag läste nu på 64bits. och jag har inte satt på några guldfärgade skruvar på baksidan. FAN JÄVLA SKIT AAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!! Det står ju förfan inte någn JÄVLASTANS att man skall sätta på några sådana i instruktions boken för moderkortet!!!! AAAAAAH. Hoppas fan att datorbutiken.com ersätter detta annars jävlar!

tror ni jag får garanti? seriösa svar tack

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Medlem

vart satte du distanserna?

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

Garanti är osäkert, men du kan ringa o kolla.

Permalänk
Medlem

jag har inte satt distanser. Tror ni att jag kommer att få garanti på detta. Det står på datorbutiken.com där jag köpte det att man har 1 års garanti.

Visa signatur

:x: AMD Athlon XP +2400 (2.0 GHz) :: Moderkort Matsonic MS8137C+ Socket A :: GeForce 440 MX :: 80GB :: 512DDR :: Ljudkort VIA AC´97 :: 2 st LED fläktar 80 mm 26db & en WhisperRock IV CPU fläkt :: Nätaggregat Maxpower 300w :: JLMS DVD-ROM LTD :: LITE-ON LTR Brännare :: Standard Floppy Diskenhet :: Operativsystem Windows XP Professional (Service Pack 1) :: Chassi Sweex Medi tower :x: <--- [SÄLJES!] endast 2500kr

Permalänk
Medlem

ja men detta är ju såkallat Slarvfel? men de finns ingen chans att de funkar om man sätter dut distanser nu?

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MevoN
m jag läste nu på 64bits. och jag har inte satt på några guldfärgade skruvar på baksidan. FAN JÄVLA SKIT AAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!! Det står ju förfan inte någn JÄVLASTANS att man skall sätta på några sådana i instruktions boken för moderkortet!!!! AAAAAAH. Hoppas fan att datorbutiken.com ersätter detta annars jävlar!

tror ni jag får garanti? seriösa svar tack

Varför skulle DB.com ersätta dina skadade prylar p.g.a. handhavandefel?
Som att jag skulle kräva Volkswagen om jag hade krockat min bil för att de inte hade sagt åt mig att bromsen satt i mitten.

Skruva du dit distanserna och testa datorn.
Fungerar det inte så.. mja.. synd.

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MevoN
m jag läste nu på 64bits. och jag har inte satt på några guldfärgade skruvar på baksidan. FAN JÄVLA SKIT AAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!! Det står ju förfan inte någn JÄVLASTANS att man skall sätta på några sådana i instruktions boken för moderkortet!!!! AAAAAAH. Hoppas fan att datorbutiken.com ersätter detta annars jävlar!

tror ni jag får garanti? seriösa svar tack

om man inte vet vad man håller på med så ska man låta nån annan som vet fixa det...dumt att ge sig på saker man inte kan när skadorna kan bli såhär dyra...

visst kan du få garanti...om du har tur... men tror att dom har vart med om ett antal liknande fall och kan se vad som har gjorts fel...

distanser är ju ganska grundläggande... fanns det med till chassit?? eller moderkortet??

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Medlem

garanti?

jag är skeptisk... men om du har tur så kanske..

att användaren missar att montera distanserna är ju inte direkt ett garanti fel..
men om dom är snälla hos leverantören kanske dom kan byta in det.. men då skall du nog INTE säga att du glömt att montera det på sina distanser..

ungefär som om jag skulle använda min splitter nya telefon till drinkpinne och sen använda den som brännbolls boll för att sedan vakna upp dagen efter åå i ren förskräckelse se att min underbara telefon nu mera består av några få öl indränkta puzzel bitar..

testa att få ut den på garantin=)..

skämt åå sido..

hoppas det löser sig för dig.. för det kan inte kännas sköj

Visa signatur

Dator?