Skillnaden mellan en router och en router!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en router och en router!

Efter vad min lärare sa så är inte det vi kallar Router en riktig router. Utan snarare en helt vanliga bredbandsdelare(som vi ofta använder den till). Varför säger vi router?
En router är ju egentligen till för att mäta distanser/hastighet och sånt. Eller?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

router betyder typ vägriktare, den dela/ skickar ut packet åt det hållet det ska beroende på vissa saker.
Vissa routrar skickar igenom att den mäter avståndet till slutdestinationen och väljer den snabbaste vägen och vissa skickar ut igenom att kolla ledig bandbred på kablarna och på så sätt väljer vilken väg den ska gå.
Dessa routrar sitter oftast i stora nätverk då packet måste skickas via många andra routrar. De man har hemma i sitt lilla LAN är något simplare.

Det är kankse det din lärare menar, detta är iaf vad jag har lärt mig på mina Nätverks lektioner. Är inte 100 på om detta stämmer riktigt...

Sök lite på google så hittar du en del om hur det funkar detaljerat om du vill veta mera

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Det är som -NioB- skriver.

En router har mycket till uppgift att beräkna bästa vägen för paketen samt fördela dem.

En hemmaroutern har väl mest funktionen att agera NAT (network address translator) med DHCP som gör att du kan använda flera datorer på en ip-address.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp.
Hemmaroutern är ganska dum (det går att ställa in statiska routningar och RIP t.o.m. i den del) men oftast routrarar den genom NAT:ningen. Man kan säga att det bara känner till "innanför" (hemmanätverket) och "utanför" (internet).

Vertagna uppfattningen av en router när man tänker på bredbandsdelare är en liten låda med en WAN kontakt och några LAN-kontakter (dvs inbyggd switch) och gärna med en antenn (form av AP då).
Det är ju inte hur en "riktig" router är byggd.

Bredbandsdelare, NAT-box, NAT-låda eller helvetetsmaskin (grr IPv4!) borde den kallas istället

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jepp.
Hemmaroutern är ganska dum (det går att ställa in statiska routningar och RIP t.o.m. i den del) men oftast routrarar den genom NAT:ningen. Man kan säga att det bara känner till "innanför" (hemmanätverket) och "utanför" (internet).

Eftersom den bara har en tråd utåt så känns det ju rätt tveksamt att kalla det en router öht. Den gör ju knappast någon routning, utan enbart delning av en uppkoppling på ett LAN.

Permalänk
Medlem

Akta er nu OnOff, Elgiganten och alla andra n00bs. Nu ska jag dissa er!!
Ska banneme gå in och säga , hej jag vill ha en Router tack. Så säger han, ja denna är bra.

- Det är ingen router!!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Eftersom den bara har en tråd utåt så känns det ju rätt tveksamt att kalla det en router öht. Den gör ju knappast någon routning, utan enbart delning av en uppkoppling på ett LAN.

Iofs så kan man set det.
Då kom jag på en ännu elakare benämning av lådan: förgreningsdosa (om de har inbyggd swich)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det din lärare menar är olika routringsprotokoll som skickar info om hur nätet ser ut och förändras. VIll du lära dig mer om det så kan du tex söka på ospf i google.

Sen kan man ha sina synpunkter på dlink och co men de är faktiskt routrar iom att de klarar att skicka data mellan två olika subnät när vi talar ip.
Sen saknar de det mesta jag vill ha i en router men de uppfyller (tyvärr) grundkraven för att kallas router

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Iofs så kan man set det.
Då kom jag på en ännu elakare benämning av lådan: förgreningsdosa (om de har inbyggd swich)

varför inte helt enkelt kalla dom "bredbandsdelare" eftersom de e de alla använder dom till???

edit: kom på att man kan ju ha olika orsaker om vad som är bredband och inte så "internetdelare" eller nått kanske e bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Ska banneme gå in och säga , hej jag vill ha en Router tack. Så säger han, ja denna är bra.

- Det är ingen router!!

Nämen Sanden, du ska då alltid skoja till det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Nämen Sanden, du ska då alltid skoja till det!

Förlåt

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
varför inte helt enkelt kalla dom "bredbandsdelare" eftersom de e de alla använder dom till???

edit: kom på att man kan ju ha olika orsaker om vad som är bredband och inte så "internetdelare" eller nått kanske e bättre

För vi vill väl se ner på det.
NAT är av ondo!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För vi vill väl se ner på det.
NAT är av ondo!

NAT-box då?
Fast då ligger ju Ciscis PIXar i riskzonen att få samma benämning

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Låt oss nu bestämma vad våran syn på router ska heta .
Jag vill fortfarande kalla det bredbandsdelare eftersom varje svensson använder till just det syftet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Skillnaden mellan en router och en router!

Citat:

Varför säger vi router?

för att företagen somm tilvlerkar dom har satt det namnet på dom...

Citat:

- Det är ingen router!!

Tillverkarna har ju den titeln på dom och då är det ju det dom är...

Permalänk
Medlem

Susning.nu är din vän:

Citat:

Router, en slags dataväxel.
Funktion för att styra och vidarebefordra datapaket på exempelvis Internet, jobbar oftast med mottagaradressen på datapaketen för att välja vart paketet ska skickas vidare efter att ha kollat i en s.k. routing-tabell om det finns en känd väg till mottagaradressen.

Verkar rätt likt funktionen hos t.ex. en D-link Di-604 så nasarna har i alla fall inte fel när dom kallar prylarna för routrar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Verkar rätt likt funktionen hos t.ex. en D-link Di-604 så nasarna har i alla fall inte fel när dom kallar prylarna för routrar.

/H

Precis, sen kan ajg hålla med om att det är dumt att ha samma ord för hemma-routrar som för stor-routrar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Låt oss nu bestämma vad våran syn på router ska heta .
Jag vill fortfarande kalla det bredbandsdelare eftersom varje svensson använder till just det syftet.

För en vanlig Svensson med ADSL uppkoppling så är det i princip en bredbandsdelare.
Man kan ju se det lite olika. Jag ser det som en nätverksdelare (eller "ihopkopplare")
Internet är ju ett slags nätverk, ett stort sådant. Till det stora nätverket kopplar jag mitt egna lilla nätverk via routern.
Routern håller reda på vilken trafik som ska till och från internet och vilken som ska cirkulera i mitt egna nät.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Jajamensan Alibabba.
Vad gör du helst, köper en switch för 150kr eller en router för 800kr när du endast ska använda den till nätverk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nog tusan är en NAT-device router alltid. En router förmedlar ju trafik mellan olika nät. Det interna (ex. 192.168.x.x) och det externa.
Sen om de inte har de funktionaliteterna som en core-router har är ju mindre intressant.

Permalänk
Medlem

Riktig router

Riktig Brandvägg/paketfiltrerare

Vanlig billig NAT+DHCP+Switch aka. "bredbandsdelare"

Detta reder nog upp lite

Permalänk
Medlem

och på engelska?

broadbandsdealer?

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Som redan förklarats, router är inte felaktigt, men kan skapa viss förvirring...

Permalänk
Medlem

Ja, det är bara till att slänga D-Link:en i soptunnan och byta ut kylskåpet i köket mot en CRS-1:a...

Permalänk
Medlem

nu börjar det likna nått. En router som inte tar 3fas in kan bara betraktas som leksak

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Med den så kan man nog dra ner rätt så ordentligt på värmen i huset på vintrarna

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Här finns en liten demofilm av CRS-1-systemet också...