CD skivan exploderade!!!

Permalänk
Medlem

Diablo2-skivorna verkar ju vara ganska överrepresenterade i den här statestiken faktiskt, de flesta man hör talas om är ju faktiskt D2-skivor. De kanske hade press på sig vid tillverkningen att mata ut så mycket som möjligt att det tummades på kvalitén?

En fråga till er som varit med om detta (sitter själv på en 24x som jag använt i snart fem år), hur kommer det sig att splittret flyger ut i hela rummet? Inte fan kan 2mm plastskärvor ta sig igenom plåten runt chassit? Verkar vara farliga saker i vilket fall

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

En kenwood trueX 72X läser faktiskt i 72X. Varför finns det inte fler sådana på marknaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
En kenwood trueX 72X läser faktiskt i 72X. Varför finns det inte fler sådana på marknaden?

Dyra att tillverka? *gissar*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Dyra att tillverka? *gissar*

Troligen... men är det ju den kvalitén på CD-skivor just nu som det behöver vara för att CD-skivorna inte ska sprängas. Visst finns det CD-skivor som klarar av dessa hastigheter, men det är nog långt från alla...

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk

Jag tror knappast att cd-skivor från början var avsedda att snurra i sådana hastigheter. Min lärare i Elektromagnetism och Vågrörelselära hösten -97 tog faktiskt upp problemet med framtida snabba cd-läsare. Han hävdade att cd-skivor skulle explodera om man snurrade dom i 60x. Dom läsare som kör med flera avläsningspunkter drabbas ju inte av detta, men dom som faktiskt snurrar på i 52x och högre är nog inte så lämpade för sin uppgift egentligen.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Antal X gånger har inget direkt samband med hur snabbt CD-skivan snurrar utan anger bara läshastigheten (X gånger 150 kB/s). T ex snurrar CD:n lika snabbt för att läsa ca 20-24x innerst på CD:n som för att läsa ca 48-52x ytterst på CD:n på en vanlig CD-ROM med CAV-teknik.
Nämnda Kenwood använde om jag inte minns fel 7 laserstrålar för att läsa CD:n vilket gjorde att den kunde snurra långsammare än en vanlig 52x CD-ROM och ändå uppnå en snitthastighet på runt 68x gentemot runt 40x för en vanlig 52x CD-ROM. http://www.cdspeed2000.com/go.php3?link=dataresults.php3

Permalänk

Precis, och det är läshastigheten längst ut som tillverkarna använder när dom anger läshstigheten. En CAV-läsare med 1 laserstråle som har läshastigheten 60x snurrar således 60x snabbare än en läsare med 1x läshastighet. Är moderna 52x-läsare försedda med 1 eller flera laserstrålar? Jag har alltid trott att dom hade flera, men om skivorna exploderar i dom blir man ju misstänksam...

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Det jag antar, när din cdskiva sprängdes så gick luckan antagligen sönder, eftersom enligt sidan som någon pastdade så går den igenom plåt... Men då har den väldigt högt varv...

Visa signatur

[size="-2"]AMD XP1800+ | EPoX 8K3A+(KT333) | 2x256MB TwinMOS PC2700 | Seagate Barracuda IV 80GB | PoV GeForce4 Ti4200XP[/size]
[size="-2"]when the stars start shining, i start modding.[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
En kenwood trueX 72X läser faktiskt i 72X. Varför finns det inte fler sådana på marknaden?

För att den sög p*ng? Hade en 52x och den var otroligt kräsen med vad den ville läsa. Var 72x-varianten likadan så förstår jag att det inte blev någon succé.

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag hastigheten?

Jag har en Samsung med hastigheten 52x på min CD-läsare. Jag har hört att man kan ställa in så man kan ändra hastigheten så den inte snurrar lika snabbt. Hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Provade just "Nero Info Tool" och där kan man ställa in läshastigheten - dock har jag inte provat om det funkar fullt ut.

Brännhastigheten brukar man ju kunna ställa in i brännvaran - 12x-24x anses vara en hygglig kompromiss mellan hastighet och kvalitet.

Någon som fattar varför CD-brännare bara blir snabbare och snabbare när grejorna inte håller och kvaliteten blir sämre med högre hastighet - kanske just det som är meningen så att vi snabbt köper nytt?!

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att min AOpen 56x ska spränga sin första skiva
Jag har dock inte lyckas spränga någon ännu och jag har haft den i ungefär 1 år.
Den låter som fan och hela datorn vibrerar när den kör på fullvarv, hehe.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Samma här då jag har en Creative 48x och en Yamaha brännare (16/10/40). Låter som en jumbojet som startar Jag har även märkt att vissa skruvar lossnar efter ett tag och jag drar därför åt dem med jämna mellanrum... irriterande.

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk

Gammal tråd men det vore kul att bidra endå. Min Jedi Knights 2 skiva imploderade eller exploderade en gång för länge sedan. Höll på att skita ner mig när det hände. Ringde Dell och de skyllde givetvis på CD-skivan och sa att jag borde kräva ersättning från Lucas Arts.. Yeah right att det kommer hända.. jag köpte ny cd och ladda ner spelet o brände ,P

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk

Någon annan här som tänker på Mythbusters och deras, ehum, CD-rom?

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

det var kul när de körde cd skivan i mikron först och sedan sprängde den i en cd spelare... de är ju galna...:)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Någon annan här som tänker på Mythbusters och deras, ehum, CD-rom?

Fattar inte det avsnittet... De sprängde ju skivor till höger och vänster, och ändå kommer de fram till att det är en osannolik myt = myth busted!?

Nä fy för, blev nästan lite lack där. Inte för jag sprängt nån skiva själv, men man har hört tillräckligt många förstahandsberättelser för att inte tvivla på att det verkligen kan hända.

Permalänk
Avstängd

Min polare, fysiker, räknade ut att yttre kanten på en CD-skiva i 52x går i 500km/h, det ni.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drexon
Min polare, fysiker, räknade ut att yttre kanten på en CD-skiva i 52x går i 500km/h, det ni.

behöver man vara fysiker för att räkna ut det?

annars är 500km/h ganska snabbt ja..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Fattar inte det avsnittet... De sprängde ju skivor till höger och vänster, och ändå kommer de fram till att det är en osannolik myt = myth busted!?

Nä fy för, blev nästan lite lack där. Inte för jag sprängt nån skiva själv, men man har hört tillräckligt många förstahandsberättelser för att inte tvivla på att det verkligen kan hända.

På de normala hastigheterna så sprängdes få, om ens någon, skiva. Sen bara för att lyckas spränga skivorna så ökade de ju hastigheten långt förbi 52x.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Fattar inte det avsnittet... De sprängde ju skivor till höger och vänster, och ändå kommer de fram till att det är en osannolik myt = myth busted!?

Nä fy för, blev nästan lite lack där. Inte för jag sprängt nån skiva själv, men man har hört tillräckligt många förstahandsberättelser för att inte tvivla på att det verkligen kan hända.

Håller med där! Det finns svenskar som prövat samma sak och dom kom fram till att det faktiskt är så (att den verkligen exploderar alltså)! Bifogar länk och vet att någon tidigare har bifogat samma i en annan tråd.

http://www.qedata.se/js_n-cdrom.htm

Visa signatur

For me to pop on!

Permalänk
Medlem

Polaren sprängde 2st D2-skivor i sin cd-rom. Det var filmdisken. När han sprängde den för andra gången sket han i att byta skivan...

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Mjo Mythbusters "cd-romer" var lite anorlunda, de lyckades inte spränga nån i en vanlig cd-rom utan med deras hemmagjorda 300x spinnare.

Men när man såg deras grej så såg man att skivan började vobbla som satan så därför gick skivan sönder.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Samma sak hände med en Warcraft 3 skiva som jag lånade av en kompis, det var dock 1 liten spricka i skivan fast den funkade endå. Jag satte in den i CD-Brännaren och skulle starta spelet. Det tog ovanligt lång tid och högre o högre ljud började höras, så jag blev skraj och skulle Trycka ut cdskivan, men de gick inte. Några sekunder senare splittrades warcraft 3 skivan i ett antal bitar

Men jag skruvade isär brännaren och plocka ur alla små bitar, och brännaren funkade som vanligt igen! De hände för typ 1 år sen.

Visa signatur

Asus a7v8x-x. Barton 2500+. TwinMos 512 mb Pc 3200. Seagate 160 gb +120 gb. Creative Geforce Tit 4200 64mb.

Permalänk
Medlem

Hehe, hände med en bekant på ett kompislan, han spelade starcraft och bara helt plötsligt så hör man ett jäkla skråmande i cd-läsaren.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

*Tittar oroligt på min 52X-läsare som sitter i ögonhöjd...

Men man kan ju ha lite kul med:
http://www.powerlabs.org/cdexplode.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vegeta_ssj
Man får väldigt ont i öronen (och blir jävligt skrämd) om det händer när man har cd-romen precis vid örat.

det där kommer jag ihåg myycket väl.

vi satt och lirade GTA2, multi...båda sitter ~1m från datorn med cd-rommen i huvudhöjd...
sen small det.. och det bara pep i örona ett bra tag efter det. hehe

har dock själv aldrig smällt en skiva i min 52x brännare...som tur är.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

Det enda det handlar om är skivans kvalitet/feltillverkning. Är skivan defekt så kommer den att gå sönder även i en 40x cd-rom.

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

nu sitter man ju och blir lite orolig för jag vet att cd-brännaren varvar mycket när jag spelar starcraft

Visa signatur

Ja men hej!