Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Telia digital tv via adsl?

Hej, jag såg att man kunde få detta rätt så billigt också. Men jag fåt inte några saker att stämma. Det säjs att när man ser på tv via adslet så dras det ungefär 5mbit. Men på telias hemsida står följande:

Har du Telia Bredband 250 och Telia Bredband 500 kommer det inte bli någon skillnad i surfhastighet vid samtidigt tv-tittande.
Har du Telia Bredband 2000 och Telia Bredband 8000 och bor mer än ca 1,5 km från telestationen kan du i vissa fall uppleva att surfhastigheten på datorn bli lägre än normalt när du använder Telia Digital-tv samtidigt som du surfar.
Har du Telia Bredband 24 Mbit kommer maximal bandbredd för surf och tv att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 5 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når.
Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 9 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.

HMM?
Vad menar dom?
Blanda annat att bara om du bor över 1.5km från telefonstationen så kommer du att uppleva att surfandet går saktare med telia 2000/8000. Men vadå adsl ligger ju på max 8mbit så hur skulle bredbandet kunna leverera både 8mbit surfning och 5 mbit till digital tvn?
Det måste ju vara så att när man ser på tv så får man bara 3mbit kvar för annat? Eller är det adsl2 man använder sig av även när man har telia 8mbit med digital tv?
Om det är någon som har koll på detta så hör av er!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har man Telia Digital TV så drar det av 10mbit direkt till det, samt har du tv/boxern påslagen så dras det ner 5mbit.

tex:
Har du Telia 24mbit får du:
- 14mbit när tv/boxer avslagen.
- 9mbit när tv/boxer är på.

Och har man 8000 så kan man märka en viss hastighetsänkning delvis.

250, 500, 2000 är ingen skillnad så länge du inte ligger under "förlängd räckvidd"

Permalänk

Ja men har man telia 8mbit så drar det hur mycket? Förresten får man adsl 2 och kan köra 24 mbit om man fixar tv via det? För att ha telia 8mbit och digital tv verkar ju ingen ide för att hastiheten sänks till 50% när man glor tv + att då kan man säkert inte spela spel utan att det laggar satan ? eller?

Permalänk
Medlem

det troliga är att alla har 8 Mbps som access hastighet sen tar tv 5Mbps, för dom lägre internet hastigheterna så kan "surfet" använda överskotts bandbredden på 3 Mbps, därmed upplever dessa ingen skillnad i hastighet medans dom med 8Mbps märker att dom tappar bandbredd.

Permalänk
Medlem

Kabeltv kan enbart levereras på de stationer som är utbyggda för 24Mbit. Sen finns det en ganska tajt avståndsgräns. Har för mig att det var 2.5Km.

Iom detta så kan de lägga tv plus 8mbit inet i en tråd utan problem. Vill du köra fortare så krockar det som tidigare påpekat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Belastas altså 8mbit adsl inte av att man skaffar tv via adsl? Går tv grejen via adsl 2 tekniken eller?

Permalänk

Jag har BBB´s tv tjänst och den drar 5mbit av min ner hastighet när boxen är på. Min upload är oförändrad dvs 10mbit. Stänger man av boxen får man direct tillbaka dom 5 "lånade" mbit en. Så telias tv tjänst lär väll funka lika dant, men att den ska sno 10 mbit av ditt 24 mbit abb när boxen är avstängd måste va ett skriv fel från deras sida. Och det är ingen höjdare att spela med boxen på men det går.

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FiLiFjoNk
Belastas altså 8mbit adsl inte av att man skaffar tv via adsl? Går tv grejen via adsl 2 tekniken eller?

Ja den går via ADSL2+ tekniken.

Permalänk

Okej då är den stora frågan.. Eftersom jag kör adsl(standard) nu så kommer det inte märkas att man ser på tv för att det ändå går via adsl2+ ? Måste bara ha det bekräftat så jag har fattat det rätt ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej då är den stora frågan.. Eftersom jag kör adsl(standard) nu så kommer det inte märkas att man ser på tv för att det ändå går via adsl2+ ? Måste bara ha det bekräftat så jag har fattat det rätt ...

Vad har du för hastighet?

Har du Telia 24mbit så kommer du ligga runt 9mbit med digital tv och är tvn av har du 14mbit.
Har du Telia 8000 så kommer du ligga runt 6-8mbit med digital tv.
Har du Telia 2000 ingen förändring.
Har du Telia 500 ingen förändring.
Har du Telia 250 ingen förändring.

Permalänk
Medlem

Re: Telia digital tv via adsl?

Citat:

Hej, jag såg att man kunde få detta rätt så billigt också. Men jag fåt inte några saker att stämma. Det säjs att när man ser på tv via adslet så dras det ungefär 5mbit. Men på telias hemsida står följande:

Har du Telia Bredband 250 och Telia Bredband 500 kommer det inte bli någon skillnad i surfhastighet vid samtidigt tv-tittande.
Har du Telia Bredband 2000 och Telia Bredband 8000 och bor mer än ca 1,5 km från telestationen kan du i vissa fall uppleva att surfhastigheten på datorn bli lägre än normalt när du använder Telia Digital-tv samtidigt som du surfar.
Har du Telia Bredband 24 Mbit kommer maximal bandbredd för surf och tv att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 5 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når.
Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 9 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.

HMM?
Vad menar dom?
Blanda annat att bara om du bor över 1.5km från telefonstationen så kommer du att uppleva att surfandet går saktare med telia 2000/8000. Men vadå adsl ligger ju på max 8mbit så hur skulle bredbandet kunna leverera både 8mbit surfning och 5 mbit till digital tvn?
Det måste ju vara så att när man ser på tv så får man bara 3mbit kvar för annat? Eller är det adsl2 man använder sig av även när man har telia 8mbit med digital tv?
Om det är någon som har koll på detta så hör av er!
Tack på förhand!

Exempel: Om du har 24 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 19 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.

Visa signatur

// Patrik Andersson ε[¬_¬]ß |

Permalänk

Man kan altså surfa ostörd på adsl 8mbit och ha tv via adsl2? Man kan altså ha båda teknikerna på samma telfonlina ? eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan altså surfa ostörd på adsl 8mbit och ha tv via adsl2? Man kan altså ha båda teknikerna på samma telfonlina ? eller har jag fel?

Svar: Ja

Du kan märka delvis att hastigheten kan gå ner till 6-7mbit, men vad gör det? Annars är den stabil och fungerar ostört.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om digital tv genom telia är något att ha då?
Typ snabba kanal byten å sådant?

Permalänk
Medlem

I Gävle kan man nu får Telias kabel-TV via ADSL. Jag bor i Sandviken, som ligger ca. 2.5 mil från Gävle och här kan vi inte få det.
Det lustiga är att Telia-butiken här i Sandviken gör mycket reklam för just den tjänsten.
De hävdar att eftersom butikerna i Gävle har reklamen så måste även butiken i Sandviken ha det.
Ja ja, får väl vänta ett tag till.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Jag antar att man redan måste vara överflyttad till den "nya plattformen" för att kunna få bredbands-TV från Telia. I annat fall så skulle man inte kunna surfa så snabbt på Telia 8000 samtidigt som man tittar på TV. Man har alltså inte "båda teknikerna på samma telfonlina" utan man har bara ADSL2+ och sedan "cappad" (begränsad) internetanslutning till den hastigheten man betalar för. Sedan läggs TV-strömmen uppepå denna begränsning.

Permalänk
Medlem

Måste vara något sådant. I mitt område kan man max få 10 Mbit ADSL oavsett vilken ISP man väljer.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Jag antar att man redan måste vara överflyttad till den "nya plattformen" för att kunna få bredbands-TV från Telia. I annat fall så skulle man inte kunna surfa så snabbt på Telia 8000 samtidigt som man tittar på TV. Man har alltså inte "båda teknikerna på samma telfonlina" utan man har bara ADSL2+ och sedan "cappad" (begränsad) internetanslutning till den hastigheten man betalar för. Sedan läggs TV-strömmen uppepå denna begränsning.

Okej ! Men om då det är så att båda går via adsl 2 tekniken så kan man ju glömma online spel för det kommer lagga bajs om man glor tv samtidigt eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

lite jobbigt kolla tv, o spela sammtidigt eller har jag fel

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej ! Men om då det är så att båda går via adsl 2 tekniken så kan man ju glömma online spel för det kommer lagga bajs om man glor tv samtidigt eller har jag fel?

Du kan inte ha mer än en "teknik" på samma gång. Så länge du har kapacitet över i linan så behöver det inte "lagga" när man spelar. Det är just därför som det reserveras kapacitet för att inte TV-tittandet ska påverka kopplingen när man spelar eller surfar. Mediadata, såsom bredbands-TV, distribueras vanligtvis även med UDP som transportprotokoll och därför "slösar" man inte på uppåtkapaciteten (upload).

Permalänk

När ska IP-TV komma egentligen? Riktigt IP-TV som är operatörs- och platsoberoende. Jämför SR:s webradio. Allt man behöver sen är ju en Pinnacle Showcenter (eller en HTPC) så är det bara att rulla på med all världens tv... Nej skrota det digitala marknätet säger jag. Tänk om de lagt alla miljonerna på att bygga ut stadsnäten istället... Iofs då blir det väl tv-licens på att ha dator :/

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt-Emil
När ska IP-TV komma egentligen? Riktigt IP-TV som är operatörs- och platsoberoende. Jämför SR:s webradio. Allt man behöver sen är ju en Pinnacle Showcenter (eller en HTPC) så är det bara att rulla på med all världens tv... Nej skrota det digitala marknätet säger jag. Tänk om de lagt alla miljonerna på att bygga ut stadsnäten istället... Iofs då blir det väl tv-licens på att ha dator :/

den öppna standard som finns heter dvb-ipi:

http://www.dvb.org/index.php?id=194&sid=51

att jämnföra med den terristella digital tv som byggs ut atm som heter dvb-t.

vet dock inte om telias o andra isp:ers ip-tv bygger på dvb standard eller om det är propitiär standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt-Emil

för dom måste multicasta det inom backbonet på nått sätt..

tänk dej om man skulle unicasta en TV kanal över 3 olika bredbandsnät.. vi snackar kanke 100Gbit för 20 000pers ska kolla...

Permalänk
Medlem

jag citerar mig själv från tidigare i tråden "Kabeltv kan enbart levereras på de stationer som är utbyggda för 24Mbit"

Iom detta så innebär det att man enbart kör adsl2+ när det gäller tv och iom det så blir det samma sak för adsl abbet inklusive modembyte

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Du kan inte ha mer än en "teknik" på samma gång. Så länge du har kapacitet över i linan så behöver det inte "lagga" när man spelar. Det är just därför som det reserveras kapacitet för att inte TV-tittandet ska påverka kopplingen när man spelar eller surfar. Mediadata, såsom bredbands-TV, distribueras vanligtvis även med UDP som transportprotokoll och därför "slösar" man inte på uppåtkapaciteten (upload).

Okej jo om tv-tittandet kör med UDP som protokoll så borde det ju inte ha någon större betydelse på uploaden och det är ju den man är rädd om när man kör adsl Kanske ska skaffa det här då. Men är det någon som vet nått mer om själva tv tjänsten då? Det är ingen som fått det än eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
för dom måste multicasta det inom backbonet på nått sätt..

tänk dej om man skulle unicasta en TV kanal över 3 olika bredbandsnät.. vi snackar kanke 100Gbit för 20 000pers ska kolla...

Jo, på något sätt gör dom nog det. Man kan ju multicasta ner på "telestationsnivå" och sedan unicasta därifrån ut till kunderna. Är inte helt säker på hur det är B2 gör, men jag har för mig att dom multicastar ut hela vägen till slutkund.

Permalänk
Medlem

Finns det någon programvara eller instickskort som gör att man kan titta på och spela in denna typ av digital-tv i datorn direkt i digital form, d.v.s. att man inte är tvungen att ha en box kopplad till TVn? Vore ju käckt om man kan spela in det digitalt och bränna på DVD sedan på samma sätt som jag gör idag med mitt DVB-C kort (digital kabel-tv-mottagare på PCI-kort).

Permalänk
Medlem

BB kör multicast i hela nätet. Klienterna joinar bara strömen för den önskade kanalen

Visa signatur