Permalänk

vad är ansträngande hos en tracker?

"Our trackers are extremely busy and torrents may take some time to connect. Please be patient and DO NOT hammer the manual announces on your clients." läste jag på en torrentsida idag, och jag har hört från andra sidor också att det gått sakta, tex piratebay.
Vill inte prata om olagligheterna, men bara undrar vad som är så jobbigt för en tracker..
För söligt internet, slö hårddisk, slö processor etc, var brukar flaskhalsen ligga?

Permalänk
Medlem

En tracker och bittorrent i sig är inte olagligt. Du kan dock, precis som med en hammare, använda dessa verktyg till något olagligt.

För att försöka svara på din fråga.
1. Varje connection som skapas kräver en ledig TCP port. Varje TCP port tar minne och resurser i anspråk. Eftersom det skapas en himla massa sådana så kan detta vara ett litet problem. Det finns inte hur många portar som helst (65536) och även brandvägg skall orka hålla reda på alla connections.

2. Jag gissar att trackern uppdaterar och läser information ur en databas. En databas är både CPU och DISK intensiv. Hinner inte disken med så blir trackern lidande, hinner inte CPUn med så blir trackern lidande.