Windows crasha med SP2.....

Permalänk

Windows crasha med SP2.....

Hej!

Min kusin installerade SP2 till Windows XP Home Edition, startade om datorn, och när den ska visa logginen, så blinkade skärmen till och så blev det helt svart. Sen när han startade om, så kom "bilden" upp där man väljer felsäkert läge, normal läge o.s.v Så han valde felsäkert, och märkte då att internet inte fungerade. För jag sa till honom att han kunde testa med att uppdatera windows.... Nu när han startar (om) datorn så blir det som första gången.

Är det någon som haft samma problem och vet en lösning, eller helt enkelt vet en lösning så svara!!!

Jag vet att man kan installera om Windows, men han bor 20 mil från mig, och han kan inget om datorer.

//z€r0

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Gäst

Kanske en uppdatering på moderkortet hjälper.

Permalänk
Medlem

Re: Windows crasha med SP2.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
Hej!

Min kusin installerade SP2 till Windows XP Home Edition, startade om datorn, och när den ska visa logginen, så blinkade skärmen till och så blev det helt svart. Sen när han startade om, så kom "bilden" upp där man väljer felsäkert läge, normal läge o.s.v Så han valde felsäkert, och märkte då att internet inte fungerade. För jag sa till honom att han kunde testa med att uppdatera windows.... Nu när han startar (om) datorn så blir det som första gången.

Är det någon som haft samma problem och vet en lösning, eller helt enkelt vet en lösning så svara!!!

Jag vet att man kan installera om Windows, men han bor 20 mil från mig, och han kan inget om datorer.

//z€r0

Om det är en CRT-skärm så kanske det kan vara så att skärmens uppdateringsfrekvens blev ändrad. Om det då blev högre än skärmen klarar av så kan skärmen bli svart. När man är i felsäkert läge så körs det med lägre uppdateringsfrekvens. Om det är det som är fel så räcker det med att ändra tillbaka till hur det var innan. För att göra det så kan han antingen köra i felsäkert läge och lära sig utantill hur man ska trycka för att ändra det, eller använda en annan skärm som klarar högre uppdateringsfrekvens i den valda upplösningen och ändra med den inkopplad. Annars om det är samma upplösning i felsäkert läge som normalt läge så kan han prova sänka upplösningen när han är i felsäkert läge. Skärmar klarar högre uppdateringsfrekvenser på lägre upplösningar.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

har du en intel p4 prescott i datorn så kan det vara en bugg som kom med sp2 som inte ville funka helt med nyare modellen av P4 finns pach på microsoft som fixar det där

anlednigen till att du inte har nätverk i felsäkert är helt enkelt för att de drivisarna ej laddas i felsäkert läge om du inte väljer ex felsäkert läge med nätverkstöd.

för att vidareförklara det som lajnold skerv så kan man genom att hålla in F8 innan xp börjar laddas gå in i en meny där man bla kan välja felsäkert läge men desutom "starta i vga-läge" då startar datorn upp i den lägsta upplösningen så du själv kan ställa in rätt storlek och Hz ifall det har blivt en owrange fek i skärmen (ex skärmen fixar max 1024x780@75Hz men drivsarna skjuter ut bilden i 1200x1024@80Hz)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
har du en intel p4 prescott i datorn så kan det vara en bugg som kom med sp2 som inte ville funka helt med nyare modellen av P4 finns pach på microsoft som fixar det där

anlednigen till att du inte har nätverk i felsäkert är helt enkelt för att de drivisarna ej laddas i felsäkert läge om du inte väljer ex felsäkert läge med nätverkstöd.

Om jag kommer ihåg rätt så ska datorn frysa då. Mycket möjligt jag kommer ihåg fel, då det är en stund sedan. Hur som helst löser sig det också genom en bios update.
Annars kan man faktiskt modifisera en fil, så löser det sig. Nog om det, då jag inte tror att det är det som är problemet, då borde han nämligen inte komma inni safe mode heller.

Skulle gissa på drivrutiner. Vad är det för dator? Fujitsu-Siemens har haft många datorer med just det problemet... Vet inte om dom har kommet med några nya drivrutiner.

Edit: Det är inte något problem med upplösningen om du får en bluescreen när du bootar. Iofs, kan man ju alltid testa det, genom att trycka F8 och välja VGA-mode. Men lite troligt att det är det som är problemet.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

DreamMaan:
Okey, det kanske fungerar.....Men som sagt, han bor 20 mil bort, och han kan inget om datorer....;)

lajnold:
Han kör med en 17" LCD, sån man kan koppla in på tv och dator till....Vet ej hur det är med dom.....

Golliwog:
Nej, han kör en Celeron......

Tackar för svar hittils!!!

Kanske nån anna som har ett annat alternativ??

//z€r0

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

låter ju nästan som det är en dll som är korupt och vill laddas men inte har nått värde, därav att det funkar fint i felsäkert.

testa att ta bort sp2 eller backa upp en återstälningspunkt (om du nu har det aktiverat)

skriv " chkdsk /F /R /V " (inga ") i dospromten och kolla över disken allt grönt kollalite program du kan tänkas ha som kan störa har du av nån anledning fått in ex zonalarm ta bort den och testa lägga in sp2 igen efter en defrag och en chkdsk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han kan ju även prova att köra start/kör, sfc -scannow
i felsäkert läge för att kolla så att alla systemfiler är intakta samt att om några skulle vara skadade så repareras de.
Körde kompisen din igenom datorn med t.ex ad-aware och spybot search & destroy innan han installerade SP2? Vissa spywares kan nämligen ställa till det för SP2 vilket är en av anledningarna till att microsoft började pillra ihop sitt eget antispyware-program.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Golliwog: Han har testat att återställa till en tidigare "tidspunkt", men det går inte.

Kusinen ringde nu och sa att han kommer hit med sin dator imorgon, så då ska jag testa dessa tips ni har givit mig, innan jag formaterar.

Men nu bedtime, men låt inte det stoppa er från att skriva mer tips!!

Tackar återigen för snabba svar och tips!!!

//z€r0

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Han kan ju även prova att köra start/kör, sfc -scannow
i felsäkert läge för att kolla så att alla systemfiler är intakta samt att om några skulle vara skadade så repareras de.
Körde kompisen din igenom datorn med t.ex ad-aware och spybot search & destroy innan han installerade SP2? Vissa spywares kan nämligen ställa till det för SP2 vilket är en av anledningarna till att microsoft började pillra ihop sitt eget antispyware-program.

Om han då ska byta ut några filer, med en sfc /scannow, så måste han ha en windows skiva, som innehåller SP2.. Iallafall ibland

Men om du kommer inn i felsäkert läge, så kan du ju ta bort SP2 i lägg till/ta bort program

Visa signatur

- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

Under uppstarten så kan han välja "F8" & därefter välja "Senast fungerande konfiguration"

OBS! Denna fungerar endast om han inte har loggat in sedan "felet uppstod"

Därefter så föreslår jag att han kollar i loggboken:

Loggboken startar han genom Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

Hittar han något obegripligt så kan ni nämna det i denna tråd så ser vi om vi kan klura ut en lösning!

Permalänk

Hej på er!

Nu har jag fått hem datorn till mig, men det går ej att komma in i windows. Vare sig jag tar normal läge, felsäkert...osv, så kommer jag bara till "Windows startas" bilden. Sen om jag tar "Senast fungerande konfiguration" i F8 menyn, så händer inget, bara svart skärm....

Så just nu fungerar inte era tips...

Är det bara formatera som återstår eller??

//z€r0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du vill så kan du om du inte får ordning på det och vill ändå spara hans windows köra en mindre instalaltion som i princip bara installerar om windowsmappen

efter att du får förfrågan att trycka enter för att intallera så trycker du enter sedan "läser du disclamern" och trycker F8 nu letar setup efter tidigare windows , hittar den en så frågar den vad du vill göra och där finns det att man kan trycka R för reparera och då trycker du R och en lightinstallation sätter igång.. du behöver dock licensnykel och sedan behöver du skriva in vem som äger licensen osv men alla andra filer blir kvar. Alltså ikoner på skrivbordet genvägar osv

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
Hej på er!

Nu har jag fått hem datorn till mig, men det går ej att komma in i windows. Vare sig jag tar normal läge, felsäkert...osv, så kommer jag bara till "Windows startas" bilden. Sen om jag tar "Senast fungerande konfiguration" i F8 menyn, så händer inget, bara svart skärm....

Så just nu fungerar inte era tips...

Är det bara formatera som återstår eller??

//z€r0

Då skulle det kunna vara en celeron med presoctt kärna som ställer till problem.
Vilken frekvens kör CPU'n på? Hur gammal är datorn?
Det lättaste sättet, om du vill ha något på datorn, är då att avinstallera SP2 manuelt. Evt rename en fil i windows/system. Kan ta och kolla upp vilken fil det är när jag kommer hem (Detta om CPU'n har prescott kärna).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara för att han har en Celeron så betyder det inte att han inte har en Celeron-D (dvs en prescott-processor) och då behövs en uppdatering av bios eller att man lägger in en patch från microsoft före man installerar.

Har du provat att boota med enbart tangentbord och skärm ikopplad? (vissa möss, läs A4tech, gillas inte av SP2 om inte drivrutinerna är de rätt).

Skulle inte det fungera så kontakta SP2-supporten på Microsoft så får du gratis hjälp.

Visa signatur

/simm
Ex SP2-telefonist

Permalänk

Hallo igen!

Tog och installera om datorn. Det är en Amitech dator ("märkes dator") så jag fick ta recovery cd´n. Så det där med att bara installera "windows mappen" fungerar tyvärr inte...

Sen det med prescott-cpu, så tänkte jag inte klart när jag skrev att han hade celeron....:D

Sen kör han med orginal tangenbord och mus, som han fick till datorn. Så jag vet ej om det är något som SP2 inte gillar.

ZyberZone:
Frekvens på cpu?? Vet ej vad du menar..:D
Sen så är den ~6månader gammal.....

Den enda info om datorn jag har är:
Gigabyte 8S661FXM-RZ ver.1
Intel Celeron 2.8Ghz

Vet ej om ni kan få fram nåt av detta....Jag vet inte vilken socket Celeron-D kör, och vilken socket det är på moderkortet.

Jaja, Tackar för all hjälp hittills!!!

//z€r0

Visa signatur