Permalänk
Medlem

24Mbit med Zyxel 660HW, Nyhet!

Hittade inget om detta på forumet och jag har inte hört det innan så jag slänger upp en tråd.

Jag får bara ca 10Mbit ner med Telia 24/1 och Zyxel 660HW-61 så jag var inne på Telia idag och försökte få reda på varför. Här är deras svar:

"Tidigare trodde vi att det var på grund avv att folk bodde för långt från telestationen, men när vi provade själva så kom vi heller inte över 10Mbit. Därför kontaktade vi Zyxel och efter att ha pratat med ett tiotal anställda på Zyxel så fick vi reda på att modemet klarar 24Mbit men inte routern. Detta är alltså en miss av Zyxel. Till sommaren planerar de att släppa en firmwareuppgradering som möjliggör full hastighet."

Det är alltså därför det (enligt telia) inte är möjligt att komma upp i mer än ca 10Mbit nerströms med en Zyxel 660HW (med flera?).

Så håll ögona öppna med jämna mellanrum på Zyxels hemsida efter nya firmwareuppdateringar.

Edit: Detta fick alltså telia reda på för endast någon vecka sedan.

Visa signatur

| Intel P4 3.4 Ghz | ATI Radeon 9800XT | 1024Mb DDR2 pc3200 | 2st Seagate 200GB i Raid | LG 20.1" TFT | Steelpad S&S | Logitech Dual Optical |

Permalänk

Dock med Zyxel 660H så äre inge problem med 24MBit... men då är det ju bara ett modem, ingen (sk)router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Dock med Zyxel 660H så äre inge problem med 24MBit... men då är det ju bara ett modem, ingen (sk)router.

Precis, problemet ligger inte i modemet utan routern.

Visa signatur

| Intel P4 3.4 Ghz | ATI Radeon 9800XT | 1024Mb DDR2 pc3200 | 2st Seagate 200GB i Raid | LG 20.1" TFT | Steelpad S&S | Logitech Dual Optical |

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker det låter lite underligt. Min teori är att Zyxel 660HW-61 saknar ADSL2+ uppgraderingen, men att dagens firmware klarar ADSL2 standarden.

Zyxel 660HW-61:an förhandlar till sig hastigheten enligt nedan (från System Status>Show statistics):

WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1088 kbps
Downstream Speed: 12064 kbps

Jag tror alltså att hårdvaruchip för ADSL 2 är aktiverat, men ej hårdvaruchip för ADSL 2+

// T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tseh
Hej!

Jag tycker det låter lite underligt. Min teori är att Zyxel 660HW-61 saknar ADSL2+ uppgraderingen, men att dagens firmware klarar ADSL2 standarden.

Zyxel 660HW-61:an förhandlar till sig hastigheten enligt nedan (från System Status>Show statistics):

WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1088 kbps
Downstream Speed: 12064 kbps

Jag tror alltså att hårdvaruchip för ADSL 2 är aktiverat, men ej hårdvaruchip för ADSL 2+

// T

Jo, visst låter det lustigt men enligt Telia (Zyxel) så är FW uppdateringen färdig och har släppts med lyckade resultat i Asien redan.

Visa signatur

| Intel P4 3.4 Ghz | ATI Radeon 9800XT | 1024Mb DDR2 pc3200 | 2st Seagate 200GB i Raid | LG 20.1" TFT | Steelpad S&S | Logitech Dual Optical |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Dock med Zyxel 660H så äre inge problem med 24MBit... men då är det ju bara ett modem, ingen (sk)router.

Jo, det är modem och router...
Om man inte använder sig av router delen utan använder den som rent modem blir det fullhastighet, men inte om man använder sig av routerdelen...

Permalänk

samma skit här
jag har ringt zyxel jag fick som svar att dom håller på med ny firmware

vad ska man göra "suck"

jag har väntat i 3 mån på 24mbit och sen stular modemet med!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsson32
samma skit här
jag har ringt zyxel jag fick som svar att dom håller på med ny firmware

vad ska man göra "suck"

jag har väntat i 3 mån på 24mbit och sen stular modemet med!!!!!!!!

Det finns nu en mail-lista på deras hemsida (www.zyxel.se) där man kan anmäla sig så skickar dom ut ett mail när firmwaren är färdig.

Gå in på hemsidan och klicka dig vidare till Support, och sen Kontakta oss

Visa signatur

| Intel P4 3.4 Ghz | ATI Radeon 9800XT | 1024Mb DDR2 pc3200 | 2st Seagate 200GB i Raid | LG 20.1" TFT | Steelpad S&S | Logitech Dual Optical |

Permalänk

gick tillbaka med mitt zyxel 660hw

och fick ett ZyXEL Prestige 660H Triple Play

så nu funkar det fint !!!!!!!!!!!!!!

19 mbit och 1mbit upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsson32
gick tillbaka med mitt zyxel 660hw

och fick ett ZyXEL Prestige 660H Triple Play

så nu funkar det fint !!!!!!!!!!!!!!

19 mbit och 1mbit upp

Använder du den som router eller bara som modem?

Och btw, någon som vet hur digital-tv funkar om man har ZyXEL Prestige 660H Triple Play som router också?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Använder du den som router eller bara som modem?

Och btw, någon som vet hur digital-tv funkar om man har ZyXEL Prestige 660H Triple Play som router också?

Det funkar så att du kan kolla på digital-tv med bredbandet

Visa signatur

TA TILLBAKA ÖA !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paschenDale
Det funkar så att du kan kolla på digital-tv med bredbandet

Jo, men funkar det bra även om man använder sig av router funktionerna i den?
Som standard är ju det avstängt...

Permalänk

bara som modem
har en router till netgar 614