Permalänk
Medlem

Halv duplex eller full duplex?

Nån som kan berätta för mig om jag ska ha halv eller full duplex i inställningar för nätverkskortet, när jag har bostream istream 0.5 mbit?

Jag har sökt på detta utan att få någon info så det vore bra om nån kunde tipsa mig om det.

Permalänk
Medlem

Funkar det med full duplex så ska du köra det.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för hjälpen och nu får det bli full duplex framöver då

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Halv duplex eller full duplex?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnDead
Nån som kan berätta för mig om jag ska ha halv eller full duplex i inställningar för nätverkskortet, när jag har bostream istream 0.5 mbit?

Jag har sökt på detta utan att få någon info så det vore bra om nån kunde tipsa mig om det.

Hur var det nu igen man gick in och andrade det?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

I Enhetshanteraren (Device Manager) så går du in i egenskaperna för ditt nätverkskort.
I Advanced fliken så klickar man på Link Speed/Duplex Mode
Sedan väljer man till höger vilken hastighet mm som det ska köra på.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
I Enhetshanteraren (Device Manager) så går du in i egenskaperna för ditt nätverkskort.
I Advanced fliken så klickar man på Link Speed/Duplex Mode
Sedan väljer man till höger vilken hastighet mm som det ska köra på.

Hmm, jag kan välja mellan 10 mm full eller 100 mm full. Vad är skillnaden och vilket ska jag välja?

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

512 kBit/s ->

Har du 512 kBit/s kan du köra med 10 MBit/s Half Duplex.

Begränsningen ligger trots allt i att du har 512 kBit/s.

Svarade precis på en liknande fråga i denna tråd:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45072...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eromerolod
Hmm, jag kan välja mellan 10 mm full eller 100 mm full. Vad är skillnaden och vilket ska jag välja?

Ja om du har en lina som är snabbare än 10mbit full dpx bör du ju köra med 100, annars kan du nog svaret.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

FEL FEL FEL

Som brasse skulle ha sagt.

Det som avgör är vad modemet eller routerns tp interface vill ha. Troligen funkar det bäst med auto/auto.

Felställd speed duplex är den värsta prestandabroms man kan tänka sig. Den kan ledigt "förvandla" ett 24Mbit till nått som verkar som ett 28.8

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
FEL FEL FEL

Som brasse skulle ha sagt.

Det som avgör är vad modemet eller routerns tp interface vill ha. Troligen funkar det bäst med auto/auto.

Felställd speed duplex är den värsta prestandabroms man kan tänka sig. Den kan ledigt "förvandla" ett 24Mbit till nått som verkar som ett 28.8

Windows brukar dock kunna välja fel ibland å det är ju inte bra. Bäst är nog att (om man har problem) välja de inställningar routern har. Om routern inte är asgammal torde det vara 100Mbps/full.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Har man problem så skall man testa 10 half mode, men om allt funkar som det skall så går auto eller 100 full oftast bra. Auto är det läge som det blir mest problem med eftersom windows inte alltid fattar vilket läge den skall köra med då.

Permalänk
Medlem

Haha Första gången en moderator frågar nån här hur man gör:D Coolt..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz