Permalänk
Medlem

"15" tft-skärm 4:3 format vs WS

jag har en polare som har en bärbar med widescreenformat på sin skärm, men ja skulle nog hellre vilja ha de vanliga formatet, dock så har de blivit lite av ett dilemma.

ja ser rätt mkt på film o då kan ja tänka mig att WS-formatet e bra men ja ser även mkt tv-serier o dem e ju oftast i 4:3 format, hur blir de me bilden då? missar man en bit uppe o nere lr gör den så att de blir 2 grova svarta fält på vardera sida så att man kan köra 4:3 format på den ändå?

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit ganska skönt. Däremot så anser jag att datorn blir på tok för stor och klumpig, vilket är lite irriterande... Men ifall man värderar skärmen så pass mycket så är det säkert underbart att ha

Jag vill dock ha en lite mindre storlek framför en större skärm..

Permalänk
Medlem

Widescreen äger. På min mac blir det svarta kanter på sidan när jag ser på 4:3-film. Rent arbetsmässigt tycker jag att widescreen är skönare, bättre för ögonen, nacken osv.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

så...

då borde alltså dvdfilm i 16:9 format bli rätt bra på en WS men 4:3 gör sig bättre på en vanlig skärm? hur är det me spel? hur stöds de på en WS-skärm?

Visa signatur

Whatever!

Permalänk

Att spela på en widescreen är lite av ett lotteri.. en del spel fungerar i widescreen utan problem, vissa måste man meka med en aning och vissa vill inte alls. En lösning är ju att ställa in skärmen så man kör med vanlig upplösning och svarta kanter på sidorna istället.

Jag kan rekommendera följande site för alla frågor angående spel i WS:
http://www.widescreengamingforum.com/forum/

Visa signatur

Dell8400:3.4ghz:2gb:x850xt PE:2*74 raptors:Audigy2:Dell2005FP