kritisera mina första foton jag tagit :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är inte så hajj på systemkameror, har dock en fader som lever för de där apparaterna. Inte riktigt min smak, det går att skapa mycket vackrare grejor, speciellt när man fotar svart vitt.

Farsan har hållt på med "hobby-fotografering" i typ 25 år, sålt bilder och hållt i fotokurser och sådant som om du vill så kan jag höra med honom om jag kanske kan få scanna in några av hans bättre bilder. Tror du kan lära dig mycket bara genom att titta på dom.

Inget illa menat alls med detta inlägget, förresten, bild 6 va söt, den framkallade mest känslor hos mig..

Hoppas jag inte gjorde bort mig nu :? ...

Permalänk
Medlem

hehe tackar, javisst om du vill så är det bara att höra med han. ja den va väll häftig, bilderna är tagna vid en badplats. fast i vintras, ska nog ut och försöka ta lite nya bilder nu vid sommartiden med systern min om hon har lust.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

bilderna är väldigt gråa. För att skapa mer kontrast i bilderna kan du använda speciella filter vid kopiering. Tycker att kompositionen var fin på en del bilder

Permalänk
Medlem

ja vi har bara svartvitsframkallnings saker, eller det går juf ramkalla färg men vet inte om syrran kan det
tackar låter bra det

Visa signatur

Permalänk

EMO-Katt?
Fina naturbilder hade du!

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

EMO-Katt? han heter junior! och är en gammal gubbkatt han är väll 13-14 år
tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

asså.... det kanske e en del av "effekten" men de blir inge bra med den där scaningen.....
men annars tycker jag bilderna va fina

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bild 6 ger mig kalla kårar, nån mer som känner så?
Inscanningen borde kunna bli bättre tycker jag.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Bild 6 ger mig kalla kårar, nån mer som känner så?
Inscanningen borde kunna bli bättre tycker jag.

Jag blir gungsugen

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

det är inte scanningen det är fel på, det är typ filmen som är för hög något. vet inte vad men något sånt nummer tror det gva de muin systeryster sa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillade dina första bilder skit mycket.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
det är inte scanningen det är fel på, det är typ filmen som är för hög något. vet inte vad men något sånt nummer tror det gva de muin systeryster sa

För högt ISO-tal.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

För högt ISO-tal.

nja.. ISO heter det när man fotar digitalt. Den analoga motsvarigheten är ASA.

Permalänk
Medlem

Jaså? Jag vill minnas att det står ISO på filmrullar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaså? Jag vill minnas att det står ISO på filmrullar.

me bad. ASA är tydligen den gamla beteckningen.

Permalänk
Medlem

Lite brusiga bilder, kanske använda en annan film?
Dom var i färg från början va?
Väldigt gråa, dra lite i curves i photoshop om du har det så att det blir lite mer kontraster
Annars helt ok för att vara första bilderna

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

De riktiga puristerna föredrar ju annars DIN-skalan!
Angående kontrast osv då: Det finns ett antal sätt att påverka detta, jag tror inte att det är något problem med filmkänsligheten du har använt, du har ju (för det mesta) full täckning i både hög- och lågdagrar. Använd Kodak Tri-X eller Ilford HP-5 på 400-ISO, mycket fina filmer som är lättpåverkade och med skönt korn. Vidare då, så finns det andra sätt att arbeta med kontrast. Det första jag kommer att tänka på är ju framkallningsprocessen, som i princip är en liten vetenskap i sig. Genom att ändra framkallningstid, agitationsmönster, framkallare och framkallarkoncentration kan du påverka inte bara kontrastresultatet utan också mer specifikt förhållandet mellan hög- och lågdagrar. Om du är ganska ny i det svartvita labbet kan jag också rekommendera att arbeta med multigradepapper och filter, ett enkelt sätt att styra bildresultatet. När det gäller det digitala på samma ämne kan jag klart rekommendera nivåjustering.
Läsvärt när det gäller exponering, framkallning och kopiering är allt om zonsystemet, där Ansel Adams böcker The camera, The negative och The print är riktiga standardverk.

Permalänk
Medlem

foto10 var ju min favorit.

Tänk på när du knäpper bilder, att försöka göra så att bilden får ett djup. Några av bilderna du har tagit har klippt av bilden där man vill att den ska fortsätta. Lite och tänka på.

Lycka till
//Johan aka. fainted aka. zear0x aka. konstig

Permalänk
Medlem

tack tack, dom var svartvita ifrån början. är inte bra på dedär med foto, det var bara en sak jag skulle testa

Visa signatur