Guide för köp av bärbar dator/fakta om bärbara

Permalänk
Medlem

Janav:

Men hur var det med kvalitetsskillnaderna mellan olika fabrikat, jag skulle vara mycket intresserad av lite mer siffror på det (som jag skrev förut)?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna börja leta efter kvalitetsskillnader och eventuell fakta och se vad jag kan leta upp. De statistik jag skrivit ovan har jag inte prövat personligen, jag har däremot fått dem från mer än ett håll. Andra forum, samt tester etc.

jag skulle också vilja veta exakt vartifrån du fick länken till denna tråd, om du kan ge mig forumlänken/trådlänken?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Självklart finns det aldrig svart på vitt om hur kvalitén är på produkter. Det trodde jag ni lärde er i skolan.....Egen erfarenhet brukar också hjälpa.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Jag tycker det vore bra om folk skrev en kortfattad recension av lite bärbara datorer, utifrån egen erfarenhet. Det tror jag skulle vara till rätt stor hjälp om man ska köpa en ny, även om det som skrivs blir väldigt subjektivt (men det blir ju ens egen uppfattning också så).

Jag själv kan bidra med en recension om det skulle uppskattas. Fast jag vet inte om jag ska starta en egen tråd för just det, och hoppas att den också klistras eller lägga det i denna tråd? Det kan ju lätt bli lite rörigt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju lägga upp din egen recension som jag har gjort, och sedan länka till den härifrån. Då finns den ju med här, fast ändå inte. Och frågor och svar kan hållas i den andra tråden.
Recension av ACER Travelmate 4502WLMi: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38465...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Re: Guide för köp av bärbar dator/fakta om bärbara *nu med FAQ*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav

12"
XGA - 1024x768

Det finns 12" med WXGA 1280x800

Permalänk
Medlem

Re: Re: Guide för köp av bärbar dator/fakta om bärbara *nu med FAQ*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomeThiNg
Det finns 12" med WXGA 1280x800

Är de skärmarna inte 13" ?
Annars så är de 12" widescreen, alltså inte vanlig 12.1"

Permalänk
Medlem

Det går inte att hitta lite bra länkar där man kan jämföra bärbara datorer? Skulle vara praktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joye
Det går inte att hitta lite bra länkar där man kan jämföra bärbara datorer? Skulle vara praktiskt.

vet ingen sådan sida, utom att tillverkarna själva oftast har sådana tjänster på sina hemsidor.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

man kanske skulle lägga in detta i guiden på något vis janav?

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/07/20050207133533_LXW/2...

http://www.linare.com/linare-linux-notebook.php

inga supderdatorer, men funkar gör dem för en billig peng.

Permalänk

Bra skrivet, men jag håller inte med om värmeutvecklingen i min laptop (AMD Sempron 2800+). Den är lugn, inte särskilt varm och fläkten går sällan igång.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tycker även att
Znote 4200 från pc-direct.se ska in under "speldatorer".

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk

Bra FAQ

Väldigt bra FAQ , men nu får man mer att tänka på... vilket gör det ännu mer jobbigare

men bra andå : )

Permalänk
Medlem

I guiden ingår en del tips på bra märken. Vad sägs om lite tips på var man kan köpa de här märkena också?

Själv så har jag kollat på http://www.shg.biz/ och http://www.zepto.se/.

Permalänk
Medlem

Jag saknar lite mer utförlig info kring WLAN. Det finns ju några varianter av IEEE 802.11 och jag tror att många är i min situation att man kommer att köpa en bärbar OCH ett trådlöst nätverk till hemmet samtidigt. Vilket slags WLAN-kort ska man ha i sin laptop och vilka standarder ska det stödja?

Detta är förvisso ett ämne som inte enbart hör hemma i bärbarsektionen, men som mycket starkt förknippas med bärbara datorer.

Permalänk
Inaktiv

skälet till att en toshiba t ex idag ofta är "overpriced" är ju att dom var extremt bra på bärbara i början.. o det lever dem på nu :). Bra att tänka på om man ska köpa begagnat. Om man kan lista ut vart gränsen går.

Permalänk
Medlem

Var finns de svenska återförsäljarna för de lite mindre märkena du tipsade om? Är främst intresserad av Clevo...

Permalänk
Medlem

jag läsde på dells hemsida och de finns faktiskt widescreen till 12 tummare fast du inte har skrivit det i instruktionen. det kanske är meningslöst, men man måste medge att det är ganska häftigt!

här är länken
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Visa signatur

Stolt switcher!
Ibook 12" 1,33 GHz; 1024 mb; 60Gb

Permalänk
Medlem

Re: Guide för köp av bärbar dator/fakta om bärbara *nu med FAQ*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Hur länge kommer mitt batteri hålla innan det behöver bytas ut?

Svar: Svårt att säga. Satsa på 1-2 år, och om du har pengaöverflöd, köp ett reservbatteri när du ändå beställer din bärbara.

Jag har läst att man inte ska köpa reservbatteri och ha liggande, eftersom de försämras även när de ligger på hyllan. Alltså att man ska köpa det först när det behövs.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Guide för köp av bärbar dator/fakta om bärbara *nu med FAQ*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Jag har läst att man inte ska köpa reservbatteri och ha liggande, eftersom de försämras även när de ligger på hyllan. Alltså att man ska köpa det först när det behövs.

Det är en möjlighet, men risken är ju att batterierna som behövs inte säljs av tillverkaren längre, exempelvis om man väntar för länge.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Att det skulle sitta grafikkort separat från moderkortet i de fall det inte rör sig om ett "klassiskt" (s3, intel etc.) integrerat kort med delat minne är fel, även nvidia och ati-kort är för det mesta ytmonterade på moderkortet.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk

Nu när det finns modernare datorer på marknaden vore det intressant med en fortsättning på jämförelsetabellen med P4-processorerna. Vad skall man jämföra de centrinodatorer som har 1,7-2,0 med för P4-processor?

Många begagnade bärbara dyker upp numera med 1,6-2,0 så det vore spännande att se en fortsättning på tabellen.

Visa signatur

/Azagthoth

Permalänk
Medlem

1) Vill stämma in i kören, bra FAQ

2) Det är INTE smart att köpa ett extra batteri "bara för att". Om man tänkt använda bägge batterierna, omväxlande, ska man naturligtvis göra det, men att bara låta ett batteri ligga i två år är inte smart. Litium-jon-batterier försämras även om man inte använder dem (läs mer på exempelvis www.batteryuniversity.com). Sen kanske det visserligen tas över av att det kanske inte alls är möjligt att få tag på batterierna efter två år, men det är i varje fall i mina ögon inte någon självklarhet att betala för ett extra batteri direkt (även om jag haft pengarna), som det står i FAQ.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju så att en bärbar dator rätt ofta är utrustad med ett lite klenare standardbatteri, och man av den anledningen bör köpa ett extra stort extrabatteri redan från början.
Många batterityper håller längre om man lagrar dom i kylskåpet, kanske även gäller litium?
12" skärmar med upplösningen 1280*768 verkar vara ganska så vanligt bland de ultrakompakta bärbara.
Jag har även sett 10" skärmar med samma upplösning. En Sony VAIO om jag inte minns fel.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Så här står det i manualen till FS Amilo 1425

Batterilagring

Ta ut batterierna ur den bärbara datorn om du inte använder dem under en längre tid.
Lagra inte batterierna i enheten!
Lagra batteriet vid halv eller två tredjedels kapacitet. Batteriet bör lagras torrt vid en temperatur
mellan 0°C och +30°C. Ju lägre lagringstemperatur, desto lägre självurladdning.

Varför det skulle vara bättre med 1/2 eller 2/3 kapacitet fattar jag inte, var helt övertygad att man skulle ladda fullt innan förvaring.

Permalänk
Medlem

Fukt är ju ett problem i kylskåp... Jag skulle nog rekommendera att man lägger batteriet i en lufttät plastpåse. Typ en kraftig påse med tätslutande blixtlås, och en liten förpackning silica gel.
Silica gel är de små papperspåsarna med pulver som brukar ligga i diverse förpackningar. Dom suger åt sig fukt. Men det är inte bara att stoppa in en sån tillsammans med batteriet och så är allt bra. Dom måste avfuktas först genom att ligga i ugnen i några timmar, annars gör dom ingen nytta eftersom dom vanligtvis redan är mättade med fukt från omgivningsluften.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Ja, jag är kanske intresserad av att inhandla en sk 'speldator' men ingen av de datorer som du linkar till fungerar, hittar inte heller dessa datorer någon annanstans...

kan du länka om?
några nya datorer som är bättre?

tack på förhand..

Permalänk
Medlem

Något jag funderat lite på är hur mycket man prestandamessigt vinner (eller förlorare kanske ?) på att välja ett Athlon 64 system ? Det jag tänker på är ju att AMD processorn jobbar i 64 bitar och Pentium M i 32 ? När kommer man vara i behov av 64 bits ?

För mig spelar inte batteritid någon större roll eftersom datorn används mest i bilen och där har jag den kopplad till Ciggarett-tändaruttaget.

Permalänk
Inaktiv

toshiba r200 har 12' skärm och SXGA+ 1400x1050

Permalänk

Ok, efter som alla frågar efter vad dom ska ha för burk så samman ställer jag dom vanligaste typerna. Hjälp gärna till att fylla ut listan.

Jag vill ha en liten och smidig burk att ha till studierna
Här finns det enligt mig två alternativ.
En 12tums ibook eller en ibm x40
Båda kan man få för ca 10 000:- + med studen rabbaten.

Bästa burken för 10 000 som är bra att spela på
Här skulle jag nog säga att acer 5021wfi är den bästa. Nästan alla buggar är lösta på den och dom flesta som har den är mycket nöjd med den. Finns att köpa för 9600:- på dustin home.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2