Permalänk

Problem med php

Jag var rädd att något hemskt skulle hända första gången jag startade om servern och ack så rätt jag hade... Hela php har gått åt pipsvängen. Detta beror troligtvis på att jag jag tog bort endelsen på php.ini-rekomended (-> php.ini) och jag antar att defaultinställningarna nu är utbytta mot dessa... Php, känner inte längre igen några funktioner... Inte preg_match(), inte mysql_connect(), inte några alls vad jag vet...(undantaget phpinfo()) Tusen järnspikar också, det som funkade så bra innan jag startade om

EDIT: phpinfo(): http://81.224.99.139/pi.php

EDIT2: Alla moduler verkar laddas utom mysql av någon konstig anledning... Fast att den står med i /usr/local/etc/php/extensions.ini.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Nu är jag verkligen inge höjdare på detta men jag hade ett liknande fel med MySQL och det var att jag inte hade enablat det när jag körde ./configure på phpn. Alltså --with-mysql.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Jo, men mysql fungerade ju innan jag startade om.. Jag la till det vid installation i /lang/php5-extensions porten (freeBSD)...

EDIT: Nu har installerat om _mod och php5-extensions .. men får fortfarande samma fel.. Kanske är konfigfiler som ligger kvar, vad vet jag.. Hur gör man för att verkligen utrota något från systemet?

EDIT2: Make clean.. Nu har jag massa problem med packetdatabasen bara... Hur uppdaterar jag den? pkgdb -F, fungerar icke...

EDIT3: Fick pkgdb -F att fungera, men den tog inte bort alla gamla grejer från databasen.. När jag skall installera php5_mod, klagar den på att en version av php redan finns installerad.. Fast att jag kört deinstall på den samma... Skall jag tvinga den, eller ta bort grejerna manuellt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tvinga den att installera sen kör du deinstall igen sen installerar du igen då ska den ha tagit bort dom gammla filerna som ligger kvar och säger att den redan är installerad när du installerar den andra gången

noterbart: jag har dyslexi och är inte så duktigt på att sätta ut punkt, komma och storbokstav

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

Tack för tipset, jag fick ordning på det igår natt Jag gjorde ungefär som du nu instruerade fast jag tvingade bort det gamla packetet först och installerade sen det nya... Gösses vad jag lärde mig mycket om ports i processen... Är mycket mer nogrann med att köre en pkgdb -F och portsdb -Fu numera Men jag vettefasen om jag vågar lägga till en ny php.ini, det får ske i en avlägsen framtid i så fall... Är rädd att samma sak skall hända en gång till..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Tack för tipset, jag fick ordning på det igår natt Jag gjorde ungefär som du nu instruerade fast jag tvingade bort det gamla packetet först och installerade sen det nya... Gösses vad jag lärde mig mycket om ports i processen... Är mycket mer nogrann med att köre en pkgdb -F och portsdb -Fu numera Men jag vettefasen om jag vågar lägga till en ny php.ini, det får ske i en avlägsen framtid i så fall... Är rädd att samma sak skall hända en gång till..

misstänker du att du kommer vara tvungen att göra det en gång i en avlägsen framtid så är ett tips att göra det nu medans du har allt färskt i minne.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk

haha, jo, det vore ju lite smartare egentligen, men just nu är det viktigast att sidan ligger uppe. Sen får konfigurationen komma i andra hand... Men, men, repetition är ju inte helt dumt, så om det nu skulle skita sig igen så är det ju iaf till någon nytta..

Visa signatur