Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Billigt system till mormor, 86 år...

Ja, nu ska mormor ge sig in i den digitala världen. Hon kommer surfa/maila och skriva en del i word. Jag tänkte mig ett färdigt paket från ngn datorbutik men det finns ju en hel del och tänkte kolla om ni sett ngt? Allt behövs. dvs dator, skärm (tft, minst 17"), tbg, mus och möjligtvis högtalare (om inte dessa finns i skärmen).

Några tips?

Permalänk
Medlem

en mac borde va det enklaste =

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem

IMac skulle vara passande om ni vill lägga ut dom pengarna. Eller en Mac mini om ni vill ha ett billigare system

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Nej, ingen Mac. Jag måste kunna ge seriös telefonsupport och har ingen mac som jag guida henne med.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ge support till någon som använder mac :). Annars så har ju komplett.se bra och billiga pc i dellar paket som man kan köpa skärm och mus/TB till

Visa signatur

8D

Permalänk
Sötast

Re: Billigt system till mormor, 86 år...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Ja, nu ska mormor ge sig in i den digitala världen. Hon kommer surfa/maila och skriva en del i word. Jag tänkte mig ett färdigt paket från ngn datorbutik men det finns ju en hel del och tänkte kolla om ni sett ngt? Allt behövs. dvs dator, skärm (tft, minst 17"), tbg, mus och möjligtvis högtalare (om inte dessa finns i skärmen).

Några tips?

Om man ska ha "allt" i en ny dator så brukar priset landa på 3-6k.

om du köper en laptop, det billigaste du hittar så hittar du från c:a 4-6k.

Så om inte tangentbordet är för litet eller så, så rekommenderar jag en snitzig laptop istället. Mycket mindre plats och bry.

Permalänk
Avstängd

Ta en billig AMD med ett via moderkort med s3 graphics och så en billig ramsticka med ett budget chassi så borde det vara bra. Skärm är väl bara att ta det billiagaste av ett känt märke.

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk
Medlem

Kolla Blocket annars ... där kan man hitta bra saker till bra pris

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-VPA1WH17T-...

Detta kanske , ser vettigt ut som "kontorsdator" till mormor?

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX 9070 , FD R5

Permalänk
Medlem

http://www.officeone.se/office-budget.htm

tft 17"har dom för under 2k

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Ska din mormor överklocka? Om inte så borde ju vilket budgetpaket som hälst fungera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar just hur bra en 17" TFT är för nån som antagligen inte har så värst bra syn längre. Kanske en 15" har lägre DPI? 1024x768 lär hur som helst räcka till utmärkt tror jag.

Jag skulle definitivt köra på mac mini-spåret om hon var villig att punga ut för en splitterny maskin. Annars skulle nog vilken begagnad burk som helst i storleksordningen 1.5 Ghz duga utmärkt. Jag sitter ju själv på en 1.47 Ghz Athlon XP som inte känns närapå långsam ännu...

Permalänk
Medlem

Ska hon bara ha det för att surfa och word kan hon lika väl köra Ubuntu Linux... Då sparar ni tusen spänn och ytterligare några hundra på att slippa installera Norton Antivirus...

Tips på dator:

Behöver ju knappast vara en värsting räcker ju med ett moderskepp med inbyggt standard grafikkort...

Du kan säkert få ihop en komplett dator för runt 6000 med 17" LCD skärm....

Permalänk
Medlem

Varför inte fundera på ett mini-itx system? det är ganska smärtfritt och Ubuntu till det bör vara en billig lösning.
Köp en beg till mormor annars, du kan nog hitta nåt för cirkus 2-3k som täcker hennes behov med råge. 700-1000 MHz är fullt tillräckligt (nästan overkill) för vardagssurf, word och mail-korrespondens.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

Jag vet att du inte vill höra detta men...
Köp en Imac. En människa som inte suttit vid en dator förut klarar av en Mac bättre än en PC användare som hoppar till Mac! För dom är så jävla enkla

Permalänk
Medlem

Hon är ju 86år hur länge kan hon ha den? Det är onda tider, plus att hon kommer väl inte klara av att använda datorn sen för att hon är för gamal.. Så det är bättre att inte köpa nått dyrt paket.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Hon är ju 86år hur länge kan hon ha den? Det är onda tider, plus att hon kommer väl inte klara av att använda datorn sen för att hon är för gamal.. Så det är bättre att inte köpa nått dyrt paket.

Hennes mamma levde till 109 så vi räknar med att mormor är med ett tag till...

XP pro ska köras så jag kan styra hennes dator med fjärrskrivbord. Alltså ingen Mac och inte linux. Har kollat runt en del och 6000:- verkar vara ett "standardpris". mATX / ITX kan vara intressant då jag tvivlar på att tanten vill ha en stor burk.