Permalänk

Postfix, behöver hjälp

Jag har försökt att följa den här guiden:
http://postfixwiki.org/index.php?title=Virtual_Users_and_Doma...
men trots detta har jag ännu inte lyckats få igång postfix ordentligt.

Mest pga att jag inte fattade hur jag skulle lägga till användare på annat sätt la jag upp postfixadmin.

http://www.pandionweb.se/postfixadmin/
(Går bra att logga in som postmaster@pandionweb.se lösenord: postmaster)

Men då jag skall lägga till en användare, fastnar servern i en loop med:

localhost postfix/smtpd[774]: fatal: open database /etc/aliases.db: No such file or directory

localhost postfix/master[446]: warning: process /usr/local/libexec/postfix/smtpd pid 774 exit status 1

localhost postfix/master[446]: warning: /usr/local/libexec/postfix/smtpd: bad command startup -- throttling

Verkar som om autentiseringen inte går via mysql? Frågan är vad detta beror på, jag har skapat en smtpd.conf i /usr/local/lib/sasl2 som ser ut så här:

pwcheck_method: authdaemond
log_level: 3
mech_list: PLAIN LOGIN
authdaemond_path:/var/run/authdaemond/socket

"dont forget check the permission of the path of /var/run/authdaemond/socket" stod det visserligen i guiden. Förstod inte vad detta innebar så det kan ju vara en möjlig felkälla.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

localhost postfix/smtpd[774]: fatal: open database /etc/aliases.db: No such file or directory

Du måste ha en /etc/aliases om det är specat. Kika så du har en /etc/aliases och kör sedan scriptet newaliases, så genereras .db-filen.

Jag har en liten Postfix howto om du kör Debian Sarge som kanske kan vara till hjälp:
http://johnny.chadda.se/2005/04/30/postfix-howto/

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk

ambitiös guide måste jag säga Jag kör visserligen freebsd, men jag läser igenom den och stämmer av med det jag har gjort..

EDIT: Jag TROR att jag har gjort det mesta rätt.. Men en sak behövde jag ändra på, guiden jag följde var väldigt otydlig gällandes vad uid och gid skulle vara för mailboxarna... '1001' stod det, utan någon vidare förklaring.. har nu ändrat detta värde till guid för postfix (125 i mitt fall), men tyvärr verkar det inte hjälpa..

EDIT2: Det ligger säkert något i det du säger med att jag måste skapa en aliases.db.. skall kolla lite på den biten..

EDIT3: Nu verkar det ha hänt något, hoppas jag Får inte det där felmeddelandet hela tiden.. skall testa att lägga till en mailbox..

EDIT4: gnfg, nu får jag

localhost postfix/smtpd[637]: fatal: SASL per-process initialization failed

localhost postfix/master[462]: warning: process /usr/local/libexec/postfix/smtpd pid 637 exit status 1

localhost postfix/master[462]: warning: /usr/local/libexec/postfix/smtpd: bad command startup -- throttling

istället.. En mailbox blev dock addad i bara farten, test@pandionweb.se... Dock är det tomt i min maildir, himla mysko..

EDIT5: Nu är jag helt säker, det är något med smtp som inte fungerar, högst sannolikt är det SASL som krånglar... Försökte logga in på port 25 med telnet och får exakt samma felmeddelande... Men vad är det som jag har gjort fel!?

EDIT6: Ok, så här är det.. För att logga in på smtp måste man gå via sasl? Sasl i athentiserar via authdaemond och authdaemond via mysql? Någonstans på denna vägen måste något gått snett...

EDIT7: Ahh! Nu kom jag på en grej, jag glömde nog att kompilera packetet med -DWITH_MYSQL, måste prövas..

EDIT8: FAN! Fortfarande samma error.. jisses alltså, kan det ha något med md5 krypteringen att göra? Fanns ju en patch som man kunde applya, men jag fick bara massa errors då jag gjorde det så jag skippade den... Det verkar långsökt dock, det lösenordet för sasl-användaren är inte md5 krypterat vad jag vet..

EDIT9: Verkar som att hela authdeamond mer eller mindre inte funkar.. Kan inte logga in på imap-servern heller... I logen står bara login failed typ, inget mer..

EDIT10: Postar mina configfiler för authdaemond:

authmysqlrc:

MYSQL_SERVER localhost MYSQL_USERNAME postfix MYSQL_PASSWORD glasklas MYSQL_SOCKET /tmp/mysql.sock MYSQL_PORT 0 MYSQL_OPT 0 MYSQL_DATABASE postfix MYSQL_USER_TABLE mailbox MYSQL_CRYPT_PWFIELD password # MYSQL_CLEAR_PWFIELD clear DEFAULT_DOMAIN pandionweb.se MYSQL_UID_FIELD '125' MYSQL_GID_FIELD '125' MYSQL_LOGIN_FIELD username MYSQL_HOME_FIELD '/usr/local/virtual' MYSQL_NAME_FIELD name MYSQL_MAILDIR_FIELD maildir

authdaemondrc:

authmodulelist="authmysql" authmodulelistorig="authuserdb authvchkpw authpam authldap authmysql authpgsql" daemons=5 authdaemonvar=/var/run/authdaemond subsystem=mail DEBUG_LOGIN=0 DEFAULTOPTIONS="wbnodsn=1"

Lika bra att lägga upp main.cf också:

queue_directory = /var/spool/postfix command_directory = /usr/local/sbin daemon_directory = /usr/local/libexec/postfix mail_owner = postfix myhostname = localhost.home mydomain = home unknown_local_recipient_reject_code = 550 debug_peer_level = 2 debugger_command = PATH=/bin:/usr/bin:/usr/local/bin:/usr/X11R6/bin xxgdb $daemon_directory/$process_name $process_id & sleep 5 sendmail_path = /usr/local/sbin/sendmail newaliases_path = /usr/local/bin/newaliases mailq_path = /usr/local/bin/mailq setgid_group = maildrop html_directory = no manpage_directory = /usr/local/man sample_directory = /usr/local/etc/postfix readme_directory = no # VIRTUAL SETUP virtual_alias_maps = mysql:/usr/local/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf virtual_gid_maps = static:125 virtual_mailbox_base = /usr/local/virtual virtual_mailbox_domains = mysql:/usr/local/etc/postfix/mysql_virtual_domains_maps.cf # virtual_mailbox_limit = 51200000 virtual_mailbox_maps = mysql:/usr/local/etc/postfix/mysql_virtual_mailbox_maps.cf virtual_minimum_uid = 125 virtual_transport = virtual virtual_uid_maps = static:125 # SASL2 SETUP broken_sasl_auth_clients = yes smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, permit_sasl_authenticated reject_non_fqdn_hostname, reject_non_fqdn_sender, reject_non_fqdn_recipient, reject_unauth_destination, reject_unauth_pipelining, reject_invalid_hostname, reject_rbl_client opm.blitzed.org reject_rbl_client list.dsbl.org reject_rbl_client bl.spamcop.net reject_rbl_client sbl-xpl.spamhaus.org smtpd_sasl_auth_enable = yes smtpd_sasl_local_domain = $myhostname smtpd_sasl_securety_options = noanonymous

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för att patcha en sak i freebsd kan du lägga till patchen i /usr/ports/*/*/files/ så kommer den automagiskt att appliceras
men om du kört med -DWITH_AUTHDAEMON=yes när du installedade sasl2 så ska du inte använda patchen då den skiten sköts av authdaemond, notera att du måste installera porten förhand då och kan inte låta postfix porten gör det åt dig

den ligger i /usr/ports/security/cyrus-sasl2/

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

Jo, jag har installerat porten, gjorde visserligen i efterhand.. Men det borde väl inte spela någon roll?

EDIT: Föresten, finns det någonstans jag kan ändra log/debug-level för courier-imap? Skulle vara bra med lite mer output än bara "login failed"...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jo, jag har installerat porten, gjorde visserligen i efterhand.. Men det borde väl inte spela någon roll?

EDIT: Föresten, finns det någonstans jag kan ändra log/debug-level för courier-imap? Skulle vara bra med lite mer output än bara "login failed"...

Han säger inte att du ska installera den porten först på skoj... seru

Permalänk

Is that so? I så fall kanske jag borde installera om ett par gerjer, så jag skall inte kryssa i sasl2 support när jag installerar postfix då, eller skall jag göra detta men vara noga med att installera sasl2 porten först? Tror jag gjorde det plus att jag installerade porten i efterhand...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Is that so? I så fall kanske jag borde installera om ett par gerjer, så jag skall inte kryssa i sasl2 support när jag installerar postfix då, eller skall jag göra detta men vara noga med att installera sasl2 porten först? Tror jag gjorde det plus att jag installerade porten i efterhand...

No idea... jag installerade postfix etc innan high5's howto var uppe...

Permalänk

Ok, jag skriver i tråden precis hur jag går till väga nu när jag installerar om allt så får jag hoppas på att det funkar/jag gör något synligt fel...

EDIT:
1. Installerar cyrus-sasl2 genom porten /usr/ports/securety/cyrus-sasl2 -DWITH_MYSQL -DWITH_AUTHDAEMON

2. Installerar postfix genom porten /usr/ports/mail/postfix med SASL2, Mysqlmapping, TSL och VDA.

3. Behåller min nuvarande konfiguration och startar om...

4. Och yes! Det funkar, kan iaf logga in på imapservern Skall testa att lägga till en mailbox..

5. Hmmf, fortfarande samma fel.. men authentiseringen verkar ju fungera lite bättre iaf... Jobbigt det här.

6. Ahh! Jag tror jag har hittar problemet om än inte en lösning... Jag satt på debugging för authdaemond och fick följande output i debug.log:

localhost sasldblistusers2: _sasl_plugin_load failed on sasl_auxprop_plug_init for plugin: sql
localhost saslpasswd2: _sasl_plugin_load failed on sasl_auxprop_plug_init for plugin: sql

Som jag länge har misstänkt fungerar inte mysqlauthentiseringen för sasl som den skall, men vad kan jag göra åt detta? Min configfil finns i första posten om det kan vara av intresse.

EDIT2: Hmm, kanske är det så att den inte läsern in smptd.conf?

pwcheck_method: authdaemond
log_level: 3
mech_list: PLAIN LOGIN
authdaemond_path:/var/run/authdaemond/socket

Authentiseringen skall ju gå via authdaemond... Då borde jag ju egentligen inte behöva kompilera med mysqlstöd heller, kom jag att tänka på...

EDIT3: Jag TROR att jag kan vara lösningen på spåren.. När jag installerat cyrus-sasl2 porten får jag ett meddelande i stil med:

This port has been compiled with the default pwcheck_method of auxprop. If you want to athenticate you user by /etc/passwd, PAM, or LDAP, install ports/securety/cyrus-sasl2-saslauthd and set sasl_pwcheck_method to saslauthd after installing the Cyrus-IMAPd 2.X port. You should also check the /usr/local/lib(sasl2/*.conf for the correct pwcheck_method.

Nu kanske jag missuppfattar, men skall auxprop(?) vara default pwcheck_method om jag vill att sasl skall authentisera via authdaemon... Jag funderat på om jag kompilerat med rätt argument, har prövat med både det ena och det andra, men sist körede jag WITH_AUTHDAEMON=yes...

Är det rätt? Makefile för porten ser ut så här: http://www.pandionweb.se/Makefile

Visa signatur