Permalänk

GPS; Hur funkar det?

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=64ED86317...

Hade tänkt att köpa den längst ner på sidan för 895:- .. Har bärbar dator i bilen med 12v anslutning. Hur fungerar den?
Ser man sväng för sväng vart jag befinner mig? Vad ska jag "köpa" för kartprogram till den för att det ska funka? Tackar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där är bara mottagaren som du måste ansluta till en dator/handdator för att den ska vara användsbar.

Permalänk

joo det förstår jag.. men när jag väl har anslutit den.. vad händer då ? finns det kart program till min laptop som känner av vad jag exakt befinner mig med hjälp av gps tillsatsen osv.?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kommer behöva köpa kartprogram till för att du ska kunna få ut någon vettig info från GPSen. Det finns en uppsjö med olika program.

Permalänk

men jag har tänkt att köpa ett program som heter Route 66 Europe. Tror ni det programmet kan se var jag befinner mig och ge mig kör intruktioner med röstfunktion?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ej själv testat route66, har testat flera andra och bland de jag testat så är TomTom den bästa. Den har både röst och bild navigering och är mycket lättöverskådligt, Route66 är en budget variant.

Permalänk

Men tomtom är väll bara till för pocketpc, p900 osv. Jag vill ha ett kartprogram som fungerar tillsammans med den GPSen jag hänvisar till på clas ohlsons och funkar till en bärbar PC

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Route 66 är ett bra alternativ iom att du kör laptop.

Du kan även titta på Microsoft Autoroute som är snäppet vassare.

Tycker dock du borde köpa en begagnad pocket pc och köra tomtom.

Permalänk
Medlem

Missade helt och hållet att du skrev till en laptop, jag tänkte bärbart, pda alltså, så går det när man har bråttom.

Permalänk
Medlem

Nej, route66 och autoroute är inte att rekommendera till bilens laptop. Den senaste versionen av autoroute är visserligen i realtid men den uppdaterar inte resvägen om du kör fel och den har heller inga röstanvisningar när du ska svänga. Däremot har båda programmen bra kartor och är snygga och bra program för övrigt.

Kör istället Destinator3 med MapMonkey-tillägget. Det är egentligen ett program till handdator men gjort så att det funkar på PC. Det räknar om rutten och det säger åt dig när du ska svänga. Det har även fartkameror inlagt. Dock så är det rätt fult och klumpigt med lite halvdana kartor.

Permalänk

jag har redan en P900 och en P910 men kan man köra GPS med hjälp av en sånn telefon eller? Vore mycket tacksam för svar! /Johan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_runbert
jag har redan en P900 och en P910 men kan man köra GPS med hjälp av en sånn telefon eller? Vore mycket tacksam för svar! /Johan

Varför sa du inte det från början?

Då kan du köra tomtom.

"Leta" efter Tomtom Mobile

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_runbert

SE Pxxx har ingen GPS inbyggd men det går att köpa mottagare som funkar med Blåtand till telefonen.

Permalänk

Program till PC. Finns ett som jag anser är helt klart nummer ett: Alturion.

Röstnavigering (engelska) 2d/3d-view.
Har man abbonemang på trafikinfo + UMTS/GPRS uppkoppling så får man
live-info om vägarbeten köer etc.

Auto zoom, dvs. kör du motorväg så zoomar kartan ut, när du närmar dig en stad och saktar in så zoomar kartan in, så man ser smågator osv.

Man kan lägga in "speed limit warnings" så man hör en irriterande röst när man kör hmm... "för fort".. osv osv osv..

Kartan roterar oxo om man vill.. Dvs bilen har alltid "fronten" uppåt på skärmen... kartan roteras... På de flesta andra program är alltid NORR på kartan uppåt och "bilen" far kors och tvärs över kartan = svårare o få en logisk blick över kartan när man kör. Med Alturion har du alltid kartan så den stämmer med hur DU ser vägarna!

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Ska nog köpa classes blåtands gps idag och tackar för tipset om Alturion låter som det är det bästa. svenskt tal hade ju varit bra men funkar ju utan. kommer inte använda gps så ofta därav att jag tänkte köra med blåtandsgps å bärbara. kostar ju bara ca 1000kr mot ca 2500 å uppåt om man ska ha en gps anpassad för bilen. skulle man använda den mera än man tänk kanske man kan köpa en billig handdator med blåtand å köra med det. mao flera valmöjligheter med separat mottagare. å en duglig handdator kanske inte kostar så mkt. Har en k750. vem vet kanske finns nått program man kan köpa löst å köra med blåtandsgps:n till telefon.

Tror ni denna duger? http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q110...

Står i katalogen att den har sirfIII och nått om WAAS EGNOS enable vad det nu är .

Nått speciellt man ska kolla på att blåtandsgps mottagaren har? kanske kommit förbättringar å så så man inte köper nått gammalt skit.

/Magnus

Permalänk
Medlem

Ta en 20 kanalers i stället. Typ http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010079858

Bättre mottagning med dom. Den här har även begåvats med möjligheten att kunna byta batteri.

Men det är väl för sent nu, om du köpte den idag?

Och. Varför skapade du inte en egen tråd? Den här är ju 14månader gammal?

Permalänk
Medlem

Globalsat's nya BT gps var t.om billigare än 338:an på dustin, skulle ta den hellre (även om 338 är beprövad och har fått bra betyg överallt).
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010097234

Permalänk
Medlem

INLÄGGET BORTTAGET:
Det blev fel att ställa mina frågor här och inte i en egen tråd därför valde jag att starta en egen och klippte in dom 3 inläggen ovan i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Hoppas det är ok med admins mm. kom inte på nån annan lösning =(

Till Yogge och mhe: forsätt diskutera i ovanstående tråd

/Magnus