Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Datorn rebootar!

Hej!

Jag har tidigare haft problem med att min dator stänger av sig själv, då var det när jag spelade cs och såg film. Jag hann spela cs i nån minut så *poff* sen startade den om.
Då bytte jag ram-minnen och det funkade klockrent.

Nu har jag fått samma problem igen. Efter att inte spela wow på ett tag tänkte jag sätta mig idag. Jag startar det och ska till att ladda ner patchen som behövdes för att spela, så fort att jag kör peer to peer rebootar datorn. Jag bockar då för att jag inte vill använda peer to peer och det fungerar utmärkt.

Väl inne i spelet fungerar det kanon, tills dess att jag tar en tur från ironforge till ett annat ställe... *poff* och datorn rebootar.
Jag har nu försökt att starta spelet ett dussin gånger utan att lyckas. Jag ser min karaktär i en halv sekund, sen startas datorn om.

Någon som vet vad som kan vara fel? Antar att det är någon komponent i min burk som kan fela.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan testa nåt program som kollar värmen i burken och cpu:n för om den är för varm startas datorn om

Permalänk

Börja med att ladda ner memtest86 och kolla så att minnet är helt. Sedan så kan du köra Prime95 på torture test och klarar den detta test är det inte värme problem utan troligen något med grafikkortet eller dess drivrutiner.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk

Har samma typ av problem med min burk. I den beror felet inte på värme eller något i den stilen. Det kvittar om jag byter minne, processorer (SMP burk), nätaggregat eller operativsystem (Windows eller Linux). Datorn bootar endå om när den känner för det. Kanske är felet moderkortet? Om kondensatorer runt omkring CPU-sockeln torkar invändigt så kan det orsaka detta fel.

Lycka till med felsökningen. Jag har problem fortfarande... = (

Visa signatur

Every machine that runs on a CPU is immense fun!

Permalänk
Medlem

Problemet med wow är löst, jag bad en vän till mig logga in och flytta min karaktär från stället jag var på. Efter att han gjort det kunde jag spela som vanligt igen. Hur sjukt är inte det?!

Mitt grafikkort och mina minnen är ca fyra månader gammalt, bytte minnerna just pga att jag hade problem med att datorn startade om sig.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, jag har samma problem med en burk, men den kan starta om innan ens Windows är färdigladdat. Andra gånger kan man hinna surfa i 10 minuter innan den rebootar. Ska trixxa lite med den idag och se om man kommer fram till något, bland annat byta hdd och nätagg, misstänker att det kan vara något av dem som det är fel på...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Men är det inte konstigt att den alltid rebootar när jag laddar hem patcherna till wow via peer-to-peer?

Zonyk: Testa byta ram-minnerna! Det funkade för mig, bortsett från problemen med wow då alltså.

Permalänk
Medlem

Jo men, nu testade jag datorn hemma hos mig och den funkade perfekt! Slutsatsen är att det måste vara antingen kringutrustning eller något med eluttaget som det är fel på..riktigt mysko

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Köper snart ny dator Jag vette tusan vad som är fel, så fort att det blir mycket andra onlinespelare på en plats i wow, så startar min dator om. Kan det hjälpa om man testar köpa ett nytt nätverkskort, som inte är intregrerat på moderkortet och sedan testa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adixuz
Köper snart ny dator Jag vette tusan vad som är fel, så fort att det blir mycket andra onlinespelare på en plats i wow, så startar min dator om. Kan det hjälpa om man testar köpa ett nytt nätverkskort, som inte är intregrerat på moderkortet och sedan testa?

Kan hjälpa men det kan även vara ditt nätagg som krånglar så vad har du för nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kan hjälpa men det kan även vara ditt nätagg som krånglar så vad har du för nått?

Var ser jag det på enklaste sätt? På själva agget eller?
Ska till och kolla tempen i burken nu.
Den startade just om 3gånger på ca 15minuter. Fick ett program att en vän, speedfan heter det, minmerar man det så lägger det sig i systrayen, där stod tempen på 57grader nyss. Nu har jag haft av den ett tag och nu är den nere på 42, utan att den jobbar alltså.

Permalänk
Medlem

På själva nätagget ja och är det ett Qtec så bör du överväga att köpa ett nytt då dom inte direkt är kända för kvalitet direkt.

Tempen om den gäller för systemet så är det alldeles för högt men om det gäller för processorn så är det ingenting anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem

Detta felmeddelande får jag upp innan den startar om, bluescreen alltså:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Spelar jag utan ljud så händer det nästan aldrig, kan det vara ljudkortet som är felande?

Permalänk
Medlem

Se bl.a http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/a... men iom att du nämner ljudkortet så kolla om du kan hitta en uppdaterad drivrutin eller om det är löst prova med att flytta det till annan plats på moderkortet. Är ljudkortet inbyggt så kolla om det finns nyare biuos som kanske löser detta problem,

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Audigy 2 ZS. Det händer ibland, när jag t ex spelar cs, att ljudet börjar spraka. Det fixar sig när jag rebootar dock.

Men kan det finnas ett samband mellan DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL och felet som uppstår när jag kör peer-to-peer? Det låter ju konstigt att ljudet skulle ha något med det att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är felsökning av hela datorsystem.

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Kanske en väldigt dum fråga, men skulle det kunna hjälpa av att man drar in SP2? Jag har det inte installerat pga att mitt grafikkort har haft problem med vissa spel när jag haft det (GF660GT)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Kan ju hjälpa med SP2 och vad gäller spelen vad är det som händer med dom som har gjort att du inte lagt in SP2?

Det var då jag skulle spela Pirates som det inte fungerade, graffekortet visade inga båtar osv, till slut så kom något felmeddelande och spelet stängdes ner. Så fort jag tog bort SP2 så fungerade det.

Permalänk
Medlem

Kolla om det till det spelet har släppts nån patch som fixar det problemet om det nu inte är ett "gammalt" spel för minns jag rätt så har Pirates några år på nacken ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla om det till det spelet har släppts nån patch som fixar det problemet om det nu inte är ett "gammalt" spel för minns jag rätt så har Pirates några år på nacken ;).

Du frågade tidigare vad jag hade för nätagg. och jag har kikat på det, det är ett ATX-300 GTE, 200-240v 300w.

Permalänk
Medlem

Det agget duger bra till en standardkonfiguraton med ett inte allt för kraftigt grafikkort men till ett 6600GT låter det lite lågt och för PCI-E varianten såg jag nämnt minimum 350W och 20A på 12V linan så överväg om du inte borde investera i ett kraftigare nätagg ändå?

Sen kan du ju kolla minnena med Memtest86 om du inte redan gjort det + att du är säker på att det finns åtminstone 25% ledigt utrymme på hårddisken för att inte det ska vara det som är problemet men kolla gärna in på http://www.pcpitstop.com/ där du kan testa datorn och få lite tips på hur ev problem som hittas löses.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig för att införskaffa ett nytt moderkort, så fort att jag kliver in i wow och min karaktär står på ett speciellt ställe i spelet så kraschar det direkt. Jag är då tvungen att logga in från en annan dator och flytta den för att jag ska kunna spela.

Ni får gärna ge mig ett tips på ett prisvärt moderkort. Min burk innehåller följande: 6600GT AGP, 1024 ddr 400mhz, 3200+, audigy 2zs retail, 6in1 kortläsare. Vet inte om det är något mer jag behöver tillägga egentligen.

*less*