Sökte lite i forumet efter detta problem och såg då att ett flertal användare har i princip samma problem som mig vad gällande ljudet med Realtek:s AC'97. Fann dock inga direkta svar på mitt dilemma så jag postar en ny tråd med lite info runtom problemet ifråga.
Jag har ett IC7-MAX3 moderkort med integrerat Realtek AC'97 ljudkort samt kör Windows XP sp2 swe. Har precis formaterat och installerat drivrutinerna för mitt ljudkort (Realtek AC'97 5.10.0.5510), öppnar winamp för att lyssna på lite musik. Det som då händer, efter obestämd tid, är att ljudet helt försvinner. Programmet (winamp i detta fall) tycks fungera men inget ljud kommer.
Jag stänger då ner aplikationen i fråga och startar Aktivitetshanteraren. Där finner jag att tidigare stängda aplikationen fortfarande körs som en process, i det här fallet winamp.exe. Stänger jag då ner denna process och startar winamp igen så har mitt ljud gjort entre igen.
Detta "fenomen" verkar gälla för alla program samt spel som gör av sig någon form av ljud under en längre period. Det händer alltså när jag spelar och även när jag kollar på film.
Är detta en känd bugg för AC'97 korten? Någon som stöttpå samma problem samt lösning? Eller är det någon som rentav kan säga hur man löser detta?
Ursprungligen inskrivet av PoeX du kan ju alltid testa att installera dom senaste drivrutinerna för ditt ljudkort, det kanske löser ditt problem.
Såg nu att jag inte hade senaste utgåvan av drivrutinerna, dock laddade jag hem senaste drivrutinerna innan jag formaterade (vilket var ett par veckor sedan), då kvarstod problemet. Kommer dock ej ihåg vilket versionnummer jag då hade. Jag återkommer till denna tråd om problemet kvarstår