Permalänk
Medlem

"Asrock"

Hah, köp ett nytt MB, eller förmå handlaren att byta det till ett riktigt.

Asrock = Asus budget-kort.

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

Börja så här:
Resetta BIOS
Gå in i BIOS och ladda in "Optimum default" (eller liknande för att få tillbaka alla inställningar du hade innan problemet uppstod.

Om detta inte hjälper så tanka ner BIOS version 1.4 (det kan vara så att version 1.5 vart återkallad pga att den skapade en massa problem) och kör sedan "Optimum default" (eller vad det kan tänkas heta på ditt kort) igen.

Hoppas att det hjälper!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Kolla hd med diagnostikprogram som finns att ladda ner hos tillverkaren eller så laddar du ner Ultimate Boot CD ifrån Swec:s filarkiv som innehåller bl.a diagnostikprogram mm.

Permalänk

Tack grabbar, ska nog ta en felsökningssöndag

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Asrock har lite problem med sin bios plaren hade ett kort till sin Amd xp2400 där vart samma fel han flash bios mm sen vissa det sig i slut ändan då han sicka tillbacka det att mobo vart kast.

Men alla sätt att testa är bra på som du har fått råd om :). Testa sen att byta tillbacka till alraförsta bios till det och se om felet uppkommer då !

Permalänk

Jag tror jag löst det, flashade in 1.4 och drog F7 i bios.
Nu verkar den kunna boota som den ska efter powerloss så att säga.
Har dragit upp FSB 30mhz utan problem.

Fan, om det löst sig nu så skickar jag en öl Cyberhof

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Jag kan med ta en öl om det går bra

Permalänk

Simpel lösning, men det kan lika gärna bli som när jag flasha bios förra gången. Det funkade ett tag sen kom problemet igen.

Jahapp, here we go again:

Datorn låser sig random i windows, hade kört prime, memtest och testat diskarna = inga fel.

Sen låser det sig helt plötsligt, jahapp bara starta om tänkte jag. As if...

Blankskärm igen, jag resettar bios och det funkar. Jävla fanskap alltså.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Jag kan sätta 1000 kr på att det är hårddisken..för jag ahr haft samma problem min maxtor 160 gig gick sönder..har du slökt ifgenom hdd många gånger och haft massa olika program som gör ungefär samma sak?? rensar onödiga saker??

Permalänk
Medlem

Hum, provat rensat CMOS?
EDIT: kl. 03:43 blir det ofta fel

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Kört igenom alla tre diskar med WDCs program.
Men inte fan ska väl bios bli korrupt av diskfel?
Kanske värt att testa att dra ut den gamla 80gbb:aren.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McNuggle
Jag kan sätta 1000 kr på att det är hårddisken..för jag ahr haft samma problem min maxtor 160 gig gick sönder..har du slökt ifgenom hdd många gånger och haft massa olika program som gör ungefär samma sak?? rensar onödiga saker??

Jag kan slänga in en tusing till på att det handlar om HD;n.
Har precis haft samma problem, efter jävligt många timmars felsökande så visade det sig vara HD relaterat.
Mitt Bios flippa också ur fullständigt...

Permalänk

Okej grabbar, drog ut den äldsta HD:n nu. Formaterat allt (Hej då all skön musik osv, windows gillade inte att dom var dynamiska diskar). Nu jävlar ska det gå, annars kastar jag ut skiten och kissar på det.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Äsch, ge den till mig istället så fixar jag den så har jag helt plötsligt 480GB (har en 200GB till liggandes som jag inte använder) :D!
Du får skriva om det funkar sen.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Hittils okej.

Edit: Nu åker skiten ut. Eller får sig en jävel. Jag orkar inte mer.
Fittskit.

Visa signatur

Argaste